Ugeavisen Aabenraa

Anmeldelse af "En skøn alder": Racismeskildring fra det moderne USA

"En skøn alder" handler om racisme, privilegier og klasse, men også om kærlighed, jalousi, moderskab og selvrealisering. Vi ser historien fra både Alix og Emiras synsvinkel, og banerne er ret skarpt ridset op. PR-foto
"En skøn alder" er en tankevækkende, nærværende og underholdende roman om racisme, klasse, kærlighed og jalousi.

I Kiley Reids roman møder vi to kvinder fra vidt forskellige verdener. Denne ene ung og i vildrede i forhold til hvilken vej i livet, hun skal gå. Den anden er mor til to og kæmper med at finde sig til rette i Philadelphia, mens hun savner New York og sin karriere der. Baggrund, klasse og privilegier adskiller de to, men gennem et babysitter-job mødes de, og to verdener kolliderer.

Emira er 25 år, færdiguddannet og stadig ung, men omkring sig ser hun sine venner på vej ind i et andet voksenliv. Som babysitter og transkribent er Emira på ingen måde glad eller økonomisk stabil. Hun ser med misundelse sine veninder få faste job med forsikring og fremtid. Imens sidder hun fast, fordi hun ikke ved, hvilken vej hun skal gå i livet, og fordi kærligheden til det barn, hun passer, overskygger alt.

Alix er hvid, privilegeret og velhavende. Hun har haft en glødende, feministisk, influencer-karriere i New York – hvor hun har været en stemme for kvinder. I Philadelphia er hun gået lidt i stå og får hverken skrevet på sin bog eller formået at være helt til stede for sine børn. Hun anser ikke sig selv for at være rig, og hun synes kvinderne i sin mands kollegale omgangskreds er overstadsede, tacky og trivielle.

Historien fra to synsvinkler

Da Emira bliver udsat for en racistisk hændelse, imens hun passer Alix’ datter Bri, overkompenserer Alix. Hun går fra næsten ikke at have haft en samtale med Emira til at ville hjælpe på en meget overstrømmende, men også nedladende og privilegieret måde. Alix’ hjælp og stigende interesse i at få et venskab med sin babysitter er alt for meget og af alle de forkerte grunde.

"En skøn alder" handler om racisme, privilegier og klasse, men også om kærlighed, jalousi, moderskab og selvrealisering. Vi ser historien fra både Alix og Emiras synsvinkel, og banerne er ret skarpt ridset op.

Men Kiley Reid formår også at lave nogle interessante menneskelige skildringer og skriver nogle nuancer ind. Det er også en roman, der handler om, hvordan vi ser os selv i forhold til, hvordan andre ser os – og hvor ligger så egentligt sandheden?

Det er også en roman, der handler om, hvordan vi ser os selv i forhold til, hvordan andre ser os – og hvor ligger så egentligt sandheden?

Fra anmeldelsen