Annonce
Ugeavisen Aabenraa

Bjørn gik fra praktikant til chef på rekordtid

Allerede i teenage-årene hjemme i Felsted gjorde Bjørn Seaton sig tanker om salg, indkøb og begreber som marketing og cash-flow. Nu er han på rekordtid blev marketingchef for et fremadstormende firma i Horsens. PR-foto

For to år siden startede Bjørn Seaton fra Felsted som praktikant i virksomheden Trendheim. Nu er han udnævnt som marketingchef.

Annonce

Felsted: Allerede i teenage-årene hjemme i Felsted gjorde Bjørn Seaton sig tanker om salg, indkøb og begreber som marketing og cash-flow.

- Jeg drømte om at starte en virksomhed - eller at blive rockstjerne, men en virksomhed virkede nemmere at begynde med, siger han.

Efter gymnasiet havde han frihed til at eksperimentere med iværksætteri, da han fortsat boede hos forældrene og havde sparet lidt penge sammen fra et fritidsjob som underviser på aftenskole, fortæller han. Han etablerede en forretning med udbringning af dagligvarer i hjembyen Felsted.

- Det var en dårlig idé at drive den selv, men jeg afprøvede alle aspekter af at opsætte en online-forretning, lige fra teknik til indkøb, cash-flow og vedligeholdelse af en kølekæde, så den var grundlag for god læring, siger han.

Siden er mere læring stødt til, både praktisk og teoretisk, og selvom Bjørn Seaton ikke længere driver sin egen virksomhed, gør han god brug af sine erfaringer. I en alder af 26 år blev han fornylig udnævnt som marketingchef i Horsens-virksomheden Trendhim. Det skete, kun to år efter at han begyndte i praktik i virksomheden.

Ikke noget at diskutere

Trendhim, som sælger accessories til mænd, blev stiftet i Horsens i 2007 af to 18-årige handelsskoleelever, som i dag har gjort forretningen til et millionforetagende med næsten 50 ansatte.

Bjørn Seaton gjorde sig bemærket for en af Trendhims stiftere, kreativ direktør Mikkel Andersen, længe før han blev en del af virksomheden.

- Jeg var med min kæreste til dimission på VIA University College, og for hver uddannelse udnævnte VIA en person, som stod særligt ud - Bjørn var en af dem, fortæller Mikkel Andersen.

- Han virkede som en, der ville komme til at opnå noget. Hans præsentation fik mig til at ville arbejde med ham, siger direktøren, som derfor sendte Bjørn Seaton en besked på LinkedIn.

Bjørn Seaton var dog allerede startet i job for en australsk softwarevirksomhed. Men Mikkel Andersen blev ved med at skrive, hver gang der var en stilling hos Trendhim, og pludselig blev det Bjørns tur til at skrive til virksomheden. Som led i den afsluttende fase af endnu en uddannelse - i innovation og iværksætteri på Erhvervsakademi Aarhus - havde han brug for en praktikplads.

- Trendhim var på hans radar, fordi jeg havde skrevet til ham. Han sendte mig en video, hvor han stod på hovedet og fortalte mig, hvorfor jeg skulle ansætte ham. Vi mødtes, og det var bare en af de samtaler, hvor der ikke er noget at diskutere bagefter: Der var et match, konstaterer Mikkel Andersen.

Venter ikke på instrukser

Det er nu tæt på to år siden, at Bjørn Seaton begyndte sin praktik hos Trendhim, og det stod hurtigt klart, at praktikanten ikke ventede på, at tingene skulle ske eller på at få en guide.

- Han sugede til sig som en svamp, var modtagelig for både feedback og andres ideer, og han opsøgte aktivt fremgang og vækst, siger Mikkel Andersen.

Det førte naturligt til ansvar, og Bjørn Seaton fik ro og rum til at eksperimentere og lave fejl for at finde ud af, hvad der virker bedst, fortæller direktøren.

Umiddelbart efter praktikforløbet - i januar sidste år - blev Bjørn Seaton fastansat i firmaet. Først med ansvaret for begrebet "growth hacking", som spænder mellem produktudvikling, web-analyse og online markedsføring. I august i år blev han udnævnt til marketingchef. Han står dermed i spidsen for et team på i alt otte ansatte.

For andre praktikanter, der drømmer om et chefjob, har Bjørn Seaton følgende råd:

- Det handler i høj grad om ikke at arbejde frem mod en forfremmelse. Men grib enhver chance for at lede opad, og vent ikke på instrukser. Bare gør, hvad der skal til for at nå målene.

- Hvis du ikke har et mål, eller hvis du ikke forstår det, så er det vigtigt at definere det. Denne tilgang er nøglen, konkluderer han.

Blå bog

  • Bjørn Seaton er 26 år gammel og født i Basildon i England.
  • Hans mor er dansk og hans far er engelsk.
  • Han boede i England, indtil han var 12 år, hvor familien flyttede til Felsted.
  • I 2011 blev han student fra Aabenraa Statsskole og startede lige efter sit eget firma med base hjemme hos forældrene i Felsted. Firmaet var et lokalt mad-leveringsfirma.
  • Han havde firmaet i et år, inden han valgte at læse videre til markedsføringsøkonom hos VIA Horsens.
  • Her blev han færdig i 2015 og blev ansat som koordinator af et team for en australsk software virksomhed.
  • Studerede herefter innovation og entrepreneurship i Aarhus og kom i praktik hos Trendhim. Her blev han fastansat i 2018 og i august i år blev han udnævnt til chief marketing officer.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce