Annonce
Ugeavisen Aabenraa

Den kører som en drøm på strøm

Det er godt nok en stor grill, der pryder Tucson-fronten. Foto: jens Eilertsen
Vi tester den meget fine Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 4WD Advanced til 359.995 kroner.

Plug-in: Hyundai Tucson har en grill, der er lige så bred som Kim Larsens flab, og den er lavet sådan, at en del af lyset fra forlygterne går ind i grillen. Det er nytænkning - men alligevel står jeg i den sjældne situation, at jeg ikke rigtigt kan beslutte mig for, om jeg synes, at bilen er veldesignet eller overdesignet.

De samme tanker gør jeg mig ikke i kabinen. Her koger begejstringens gryde over. Det er kærlighed ved første kig, og jo længere tid jeg sidder i førersædet, jo mere begejstret bliver jeg. Både materialevalg og design får topkarakter, og det er både let og logisk at betjene det hele - og så alligevel ikke, for det er vanskeligt i første omgang at finde Apple CarPlay. Lidt mystisk, at ACP kun er trådløs i de mindre modeller.

Blandt herlighederne i kabinen finder jeg også panorama soltag og lædersæder - det er dog ekstraudstyr til i alt 26.000 kroner.

Annonce

Stor skærm

Jeg er vild med tripcomputerne og den 10,25 tommer store skærm, og til trods for, at jeg kun kører i en plug-in, er informationerne på el-delen bedre end de fleste elbiler. Jeg har en liste over ladestationer i nærheden - tryk på dem, og der vises vej. Jeg har en cirkel på et kort, som viser aktionsradius. Jeg har grafer og oplysninger om alt, og når jeg trykker et eller andet sted på skærmen, kommer der mere frem. Legebarnet kan ikke få armene ned.

Køb ny og kør senest i september - der er kort ventetid på Tuscon. Foto: Jens Eilertsen

Pladsen i kabinen er også fin, men i bagagerummet skal man leve med en høj bund. Fordelen er så, at der er flad bund, når bagsæderyggene lægges ned.

Annonce

Sporty opsætning

Sikkerhedsudstyret er også på plads, men bilen er endnu ikke crashtestet - men bare rolig, den løber med de maksimale fem stjerner. Netop sikkerhedsudstyret er omfattende - for eksempel skiftes urene ud med et view bagud, når afviseren aktiveres.

Når afviseren aktiveres, skiftes urene ud med et view bagud. Foto: Jens Eilertsen

Testbilen er den første plug-in jeg kører, efter kulden har sluppet sit tag, og det er befriende at se, at bilen, der er opgivet til 61 kilometers elektrisk kørsel, kan lades op til 59 kilometer. I vintermånederne oplevede jeg, at jeg kun kunne lade op til totredjedele af opgivelsen.

Annonce

God som hybrid

Hele opsætningen af bilen hælder til den sporty side - det er en oplevelse at sidde i denne bil og mærke, hvordan det hele spiller. Især når du kører på strøm, kører bilen som en drøm.

Jeg skal ud på en 400 kilometers køretur, og her vælger jeg selvfølgelig hybrid i stedet for elkørsel. Det betyder, at strømmen bruges, når det giver mest mening. Den tur klarer jeg med et gennemsnit på 21 km/l - og det viser jo bare, at plug-in også virker til hybridkørsel. Hvis føreren sætter sig ind i, hvordan der køres mest muligt strøm på batteriet, så er der meget at hente.

Designet er ikke af den type, der får mit hjerte til at banke lidt hurtigere. Foto: Jens Eilertsen

Priserne på plug-in begynder ved 309.995 kroner for Pure, men i min bog er der slet ingen tvivl om, at man bør vælge testbilen. Den har meget mere udstyr og firehjulstræk - det hele for 50.000 kroner.

En ting er sikkert, og det er, at ingen bør overveje hverken hybrid, benzin eller diesel. Vælger man for eksempel hybrid med 230 hk og testbilens udstyr, skal der betales 479.995 kroner. Den koster altså 120.000 kroner mere end testbilen. Det taler også for testbilen, at den må trække 1350 kilo.


En ting er sikkert, og det er, at ingen bør overveje hverken benzin eller diesel. Vælger man for eksempel hybrid med 230 hk og testbilens udstyr, skal der betales 479.995 kroner. Den koster altså 120.000 kroner mere end testbilen.

Motorjournalisten


Annonce

Enestående

Hyundais enestående garanti på fem år uden kilometerbegrænsning følger bilen. Der er også otte års garanti på batteriet, og der er gratis dansk og europæisk vejservice, så lang tid ejeren får udført service på autoriseret Hyundai-værksted.

Der er altså meget, som taler for ugens testbil - også, at ventetiden er kort. Køber du i dag, kører du senest i september. Alligevel får Tucson ikke en plads på hitlistens top, for danskerne vil have europæisk. På årets top 10 er der kun to ikke-europæiske mærker. Det er Toyota på 3. pladsen og Hyundai på 10. pladsen.

Hyundai Tucson plug-in

HK: 265 Nm: 350

Batteri: 13,5 kWh Rækkevidde: 62 km

Godt: kabine, pris, oplevelse, garanti, sikkerhedsudstyr. Skidt: Ikke noget

BEDØMMELSE

Pris/udstyr: 4

Plads/fleksibilitet: 4

Sikkerhed: 4

Design: 3

Rækkevidde: 4

Præstationer: 4

Førerplads: 5

Garanti: 6

Oplevelse: 5

I alt 39

ÅRETS BEDSTE: Hyundai Tucson plug-in - Seat Leon Hybrid 38 – Toyota RAV4 38 – Skoda Octavia RS iV 38 - VW ID.3 36 – Renault Clio E-Tech 36 - Peugeot e-2008 36 - Toyota GR Supra 2.0 35 - Renault Zoe 34 - Toyota Yaris Hybrid 34.

Annonce
Annonce
Ugeavisen Aabenraa

Vær den gode pårørende: Tal om sygdommen og hjælp sådan her

Annonce
Annonce
Ugeavisen Aabenraa

Biblioteket anbefaler: Find de gode historier til børnene

Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Aabenraa

Hjælp kommunen og vind en præmie: Kan du finde på det perfekte navn til nyt hus?

Ugeavisen Aabenraa

Sommerlæsning: Slug disse klassikere i din ferie

Ugeavisen Aabenraa

Hyld én, der hjalp dig godt hjem: Home uddeler priser med fokus på medmenneskelighed

Ugeavisen Aabenraa

Tidligere DGI-formand fortrød: Tove stiller ikke op for Venstre

Ugeavisen Aabenraa

Ny forskning: Disse kulhydrater forpurrer dit vægttab

Ugeavisen Aabenraa

Slut med fast adresse: Campingplads skal være for campister

Ugeavisen Aabenraa

Havneformand: Travl havn giver håb for hele kommunen

Ugeavisen Aabenraa

Louise ledte efter kærligheden i nyt TV2-program: Sådan er det gået hende

Ugeavisen Aabenraa

Skolestart? Øv trafiksikkerhed allerede i sommerferien

Ugeavisen Aabenraa

Søstre løber med kronprinsen

Ugeavisen Aabenraa

Ny bar er lige på trapperne: Den er opkaldt efter en bulldog

Ugeavisen Aabenraa

Derfor er lokale supermarkeder løbet tør for Chabeso: Kultsodavandens dage kan være talte

Ugeavisen Aabenraa

Opfordring til kommunens unge: Lad jer teste

Ugeavisen Aabenraa

Læs hvordan: Danskere har tjent formuer på at opkøbe udlejningsejendomme i Flensborg

Ugeavisen Aabenraa

Brænd krudt af: Fem motionslege for hele familien

Ugeavisen Aabenraa

- Streamer du ulovligt? Spot faresignalerne i tide

Ugeavisen Aabenraa

Lars fik en god oplevelse: Ankom til Raubling i god form og højt humør

Ugeavisen Aabenraa

Direktør fejrer jubilæum: - Jeg har ikke bagt mange speltboller eller klassens-time-kage

Ugeavisen Aabenraa

Unge tager føringen: Genbrug er blevet prestige

Ugeavisen Aabenraa

Familien Eskildsen klemt i det hurtige boligmarked i Aabenraa: Er flyttet ind hos konens bror, mens de venter på drømmehuset

Ugeavisen Aabenraa

Mæglere på vej mod rekordår i Aabenraa: Boliger i byen bliver revet væk - en fjerdedel af dem sælges som skuffesalg

Annonce