Annonce
Ugeavisen Aabenraa

Ekstra udendørstid er godt for børnehavebørn

Børnepsykolog Margrethe Brun Hansen er ikke i tvivl om, at det er godt for børnehavebørn at bruge ekstra meget tid udendørs. Foto: Jørgen Jessen / Ritzau Scanpix
På grund af corona er børnehavebørn blevet sendt langt mere ud på legepladsen, end de plejer. Men den ekstra udendørstid kan faktisk vise sig at være givende for børnene. Her træner de kreativitet, sanser og motorik gennem naturen.

Aabenraa: - Børn elsker at komme ud og få noget luft, og de får en befriende følelse af at kunne folde sig ud i naturen. De kan løbe, klatre og balancere – og det er sådan, de træner deres motorik. De kan røre ved våde blade, der klistrer sammen og larver, der kravler, og derved får de udviklet deres sanser. Jeg synes, det er skønt for børnene at komme mere ud, siger børnepsykolog Margrethe Brun Hansen fra Roskilde. Hun er udover at være uddannet psykolog også uddannet pædagog, foredragsholder og forfatter.

Hun forholder sig til Sundhedsstyrelsen udmelding, at daginstitutionerne som følge af corona bør arrangere så mange udendørs-aktiviteter som muligt. Margrethe Brun Hansen er ikke i tvivl om, at det er godt for børnehavebørn at bruge ekstra meget tid udendørs. Og stod det til hende havde det ikke først været nu, at de små skulle bruge ekstra timer udenfor. For udendørs gælder nogle helt andre spilleregler end indenfor.

- Udendørstid lægger op til andre typer af lege end indendørstid. Når man leger indenfor, må man ikke løbe og råbe og larme, der er ikke meget plads og man leger med legetøj, som dikterer, præcis hvad man skal lege. Men på legepladsen er der ingen begrænsninger. Her bliver en pind til et sværd og et mudderhul til en voldgrav – for legene er ikke lagt fast. Og dét træner kreativiteten.

Annonce

Pædagoger på banen

Men selvom det er sjovt for børnene at blive luftet på børnehavens asfalterede legeplads, så er det sjældent nok. For der er rigtigt mange legepladser, der kun har en vippe, en gynge og nogle cykler, forklarer børnepsykologen. Og der skal mere til, for at børnene får en ordentlig læring af at være udenfor:

- Det er vigtigt for børn at have nogle aktiviteter at gå i gang med, når de er udenfor. Hvis legepladsen er for lille, bliver det for ensidigt. Pædagogerne må sørge for, at der kommer noget variation til legene. Man kan for eksempel tage ud i skoven, lægge op til at bygge en hule eller lægge en stak blade, som børnene kan lege med. Det behøver ikke være meget, så længe der er variation, fortæller Margrethe Brun Hansen.

Heldigvis er der mange børnehavepædagoger, der har taget den udvidede udendørstid til sig og fået det bedste ud af det.

- Jeg kan se, at flere pædagoger er blevet endnu mere idérige nu, når legene er tvunget udenfor på grund af corona. Før tænkte de måske udendørstiden som en velfortjent pause. Men når der er så mange timer, der skal gå udenfor, så er de nødt til at tilbyde noget i legen. Og dér har jeg set, at pædagogerne er kreative og får sat gang i nogle gode lege med børnene, siger Margrethe Brun Hansen.


Når man leger indenfor, må man ikke løbe og råbe og larme og der er ikke meget plads. Men på legepladsen er der ingen begrænsninger.

Margrethe Brun Hansen, børnepsykolog


Annonce

Italesæt corona

Når børnehavebørnene løber ekstra meget rundt på legepladsen, så ved de som oftest godt, at det er på grund af corona, fortæller Margrethe Brun Hansen. Derfor mener hun, at man skal italesætte over for børnene, at de skal udenfor for at holde afstand og passe på hinanden:

- Det er vigtigt at forstå, at børn godt ved, at der er corona. De ved godt, at de skal spritte og vaske sig og holde afstand for at passe på andre mennesker. Børn er gode til at lave deres egen forklaringer på ting, og hvis man fortæller dem det, som det er, bliver corona bare en naturlig del af fortællingen for dem.

Og der er flere gode grunde til, at børnene skal have forklaret sammenhængen mellem corona og udendørsleg, påpeger Margrethe Brun Hansen:

- Børn elsker rutiner og faste rammer. Så det passer dem faktisk fint, at de voksne har fortalt dem, hvordan de passer på hinanden. På den måde ved de, at de selv konkret kan gøre noget og at der er en løsning. Det var for eksempel sværere for den generation, der fik ondt i maven over klimakrisen. For de kunne ikke selv gøre noget, for at gøre det bedre. Men hver gang børnene vasker hænder for at få ’det usynlige coronasnavs væk’, så føler de, at de gør en forskel.


Det er vigtigt for børn at have nogle aktiviteter at gå i gang med, når de er udenfor. Hvis legepladsen er for lille, bliver det for ensidigt. Pædagogerne må sørge for, at der kommer noget variation til legene

Margrethe Brun Hansen, børnepsykolog
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce