Annonce
Ugeavisen Aabenraa

Farven overraskede: Seks spritnye skinnecykler er klar på veteranbanen

Der var en, der var to, der var tre...  seks nye skinnecykler ankom fredag til Aabenraa Veteranbane anno 2019, hvor de blev modtaget af blandt andre næstformand Arne Dupont. Foto: Henriette Pilegaard
Det var tiltrængt, men nu står veteranbaneforeningen i Aabenraa klar med seks helt nye skinnecykler. Det fejres med åbent hus lørdag 30. april.

AABENRAA: Da skinnecykling i august 2020 genåbnede på den nedlagte jernbane mellem Aabenraa og Rødekro, havde Aabenraa Veteranbane anno 2019 lånt og lejet otte skinnecykler rundt omkring i landet. Det var gamle vrag, og det krævede knofedt at få brugbare cykler ud af dem. Men de cykler er ved at være slidt op, det er svært at få reservedele, og reelt er der kun tre, der stadig kan bruges.

Derfor besluttede veteranbaneforeningen for et par måneder siden at foretage en stor investering: Indkøb af seks spritnye skinnecykler til den nette stykpris af 17.000 kr. plus moms. Og cyklerne ankom fredag eftermiddag med en lastbil fra firmaet i Auning, som har bygget dem.

- Man bliver helt rørt, sagde Arne Dupont, da klappen til lastbilen blev åbnet, og cyklerne blev synlige.

Annonce

Han er næstformand i veteranbaneforeningen, og det var ham, der i vinter aflagde besøg i virksomheden i Auning, som også har fremstillet massevis af cykler til en veteranbane på Djursland. Og efter besøget fik han bestyrelsen med på indkøbet.

Plads til tre og madkurv

Ud over at blive rørt, blev Arne Dupont også overrasket, for han mente at have bestilt gule cykler, men de blev altså leveret i rødt. Mon ikke også alle østsønderjyder trænger til en afveksling fra gult, når først Tour de France-feltet er suset igennem den 3. juli?

På de nye skinnecykler er der plads til tre, hvis den ene er et barn. Her prøves en cykel af to frivillige i foreningen, Günter Clausen, der er kasserer, og Margit Lorentzen. Foto: Henriette Pilegaard

De nye cykler byder uanset på mange fordele. På de gamle cykler kunne der foruden cyklisten være én passager i en påmonteret plastichavestol. De nye cykler har en bænk, hvor der kan sidde to personer, hvis den ene er et barn. Og så er der også plads til en madkurv, som man kan nyde ved en rasteplads med bænkesæt på strækningen, der er rig på skøn natur.

Tager man på tur på skinnecykel, kan man ikke komme længere end fem kilometer ud ad sporene til Rise, og cyklen skal vendes, når man vil tilbage. På de nye cykler er der til formålet to solide håndtag, som man kan tage fat i, når bænken klappes op. Veteranbaneforeningen har dog også tænkt sig at afprøve en drejeskive, der kan sættes på skinnerne, så man slipper for at løfte.

Annonce

Lettelse for frivillige

Også for de frivillige i veteranbaneforeningen har fordele af de nye cykler. Først og fremmest skal de ikke skal repareres i ét væk.

- Sker det, at noget går i stykker, kan man til enhver tid få reservedele – uden problemer, siger Günter Clausen, der er kasserer i bestyrelsen.

Førhen kunne han godt være helt nervøs ved at sende gæster af sted på en af de gamle skinnecykler.

- Så kunne man godt bede en stille bøn, om at cyklen kunne holde hele vejen, indrømmer Günter Clausen.

Annonce

Skinnevant borgmester

Veteranbaneforeningen fejrer de nye skinnecykler med åbent hus for alle på lørdag 30. april. Fra kl. 13 til ca. 17 kan man komme og få en gratis prøvetur af cirka 20 minutters varighed. Borgmester Jan Riber Jakobsen kommer og holder en tale. Han har selv i næsten 40 år været ansat i de Danske Statsbaner og bosatte sig af samme grund i kommunen som ung – nærmere bestemt i Padborg.

Fra søndag 1. maj kører skinnecyklingen efter det normale sommerprogram, hvor man kan booke cyklerne i to timer ad gangen gennem visitsonderjylland.dk

De frivillige i veteranbaneforeningen har længe set frem til dagen, de nye skinnecykler ville ankomme. Foto: Henriette Pilegaard
De nye skinnecykler har håndtag under bænken, som kan bruges til at vende cyklen på skinnerne. Næstformand i veteranbaneforeningen Arne Dupont afprøver dem her. Foto: Henriette Pilegaard

Historisk jernbane

  • Stikbanen mellem Rødekro og Aabenraa blev indviet i 1868. Den har haft stor betydning for byens travle havn.
  • Stækningen blev lukket for persontrafik i 1971, men der var godstrafik indtil midten af 1990’erne. Aabenraa Veteranbane anno 2019 har nu brugsretten over skinnerne.
  • Stationsbygningen, tegnet i 1867, er den ældst bevarede i Sønderjylland og er fredet. Den ejes og bruges nu af virksomheden Abena, som netop har fået den restaureret.
  • Slots- og Kulturstyrelsen har varslet, at skinnerne også vil blive fredet. 
  • Skinnecykler blev i gamle dage brugt af jernbanens personale, såkaldte banemænd, når de skulle vedligeholde sporene og rydde grøfter og skrænter for bevoksning. De kunne have værktøj med på skinnecyklerne.


Man bliver helt rørt.

Arne Dupont, næstformand i Aabenraa Veteranbane anno 2019
Annonce
Ugeavisen Aabenraa

Flemming startede Fugebillen for 25 år siden - nu flyver han verden rundt

Annonce
Ugeavisen Aabenraa

Stigende energipriser rammer Arena Aabenraas badegæster

Annonce
Ugeavisen Aabenraa

Kunne du tænke dig at se den nye politistation indefra? Nu har du chancen

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Aabenraa

37-årig fængslet og sigtet for drab: Politiet var forbi tidligere på dagen

Ugeavisen Aabenraa

Grundene har ligget øde hen i 23 år: Nu bygger Anders og Kira som de første deres drømmehus

Ugeavisen Aabenraa

Forurening langt værre end forventet: Regionen renser forurenet grund i Aabenraas bymidte

Ugeavisen Aabenraa

Mere plads - mindre husleje: Change flytter over på den anden side af gaden

Ugeavisen Aabenraa

Se alle billederne fra den røde løber: IBC-elever til galla i glimmer, glitter og flotte biler

Ugeavisen Aabenraa

Supermarked kunne ikke løbe rundt: - Aabenraa er for lille

Ugeavisen Aabenraa

Årets hus i landsby har fået en gevaldig make-over

Annonce