Annonce
Ugeavisen Aabenraa

Formand for skolebestyrelse: Hjemmeundervisning af de yngste er et farligt forsøg

Som far til 4 glæder skolebestyrelsesformand på Hærvejsskolen, Jørgen Romme, sig over at have en stærk familie, der klarer hvad-som-helst. Men han glæder sig alligevel til, at hans børn igen kan have en almindelig hverdag og samtidig føler han voldsomt med de familier, som har enkeltbørn eller børn med større behov for struktur og samvær med andre. Her er det hans kone Lone Winther Romme, som er i gang med at hjemmeundervise de fire børn. Foto: Jørgen Romme
Skolebestyrelsesformand for Hærvejsskolen, Jørgen Romme, og hans kone jonglerer selv med arbejde og hjemmeundervisning af to børn i indskolingen og to børn på mellemtrinnet. Han mener, at hjemmeundervisning af de yngste elever er et farligt forsøg.
Annonce

Rødekro: Han er selv far til fire drenge i henholdsvis 0. og 4. klasse, og derfor mærker formand for skolebestyrelsen på Hærvejsskolen i Rødekro, Jørgen Romme, hver dag på sin egen familie, hvad denne nedlukning gør ved børnefamilier, som skal have en ny hverdag til at hænge sammen.

- Vi mærker tydeligt på vores egne børn, at hverdagen er anderledes og især manglen på kammerater og de kendte rutiner, er stor. De små har knap nået at finde rytmen i skolegangen – som 0. klasse jo egentlig er til – før de om kun et halvt år skal op i 1.klasse. Vi klarer den nok. Vores børn har jo heldigvis hinanden, så hvad manglen på det sociale angår, opvejes det af familielivets sammenhold, fortæller han.

Som formand har han i den første uge af nedlukningen fået nogle henvendelser fra forældre, som har travlt med at finde rytmen i en hverdag, hvor de voksne skal passe deres arbejde samtidig med, at de skal hjælpe børnene med deres opgaver og de it-problemer, der opstår undervejs.

Annonce

Virkeligheden er en anden

- Vi ser i hvert fald derhjemme, at det kræver en del af forældrene for at få det til at fungere. Selv om skolen er super imødekommende og lægger stærkt op til, at forældrene ikke behøver hjælpe til i 4. klasse, så er virkeligheden bare en anden. Der går ikke mange minutter uden spørgsmål eller opkald. Min kone passer arbejdet hjemmefra, som består af onlinemøder og administrativt arbejde, mens jeg selv er ude af huset, men hjælper til på afstand. Det er naturligt, at de mindste skal aktiveres, men det stiller trods alt krav til den hjemmearbejdende forælder, og når de store så ligeledes har udfordringer eller bliver rastløse, så trækker arbejdet let langt ud på aften, fortæller han.

De udfordringer, som Jørgen Romme, taler om, er, at nogle skoler har valgt, at de yngste elever på mellemtrinnet skal mødes på Teams (en samlet kommunikations- og samarbejdsplatform, som Microsoft har udviklet; red.) Her er der fælles information, inden elever går i gang med selvstændige opgaver eller gruppearbejde, som så også foregår over Teams eller på mobilen.

- Børn i overbygningen er formentlig mere selvstændige og vant til at arbejde, henholdsvis begå sig online. Bare det, at forældrene pludselig skal sætte sig ind i IT, som de ikke kender, på enheder som skolen ikke har brugervejledning til og samtidig sætte sin lid til, at de yngste børn på mellemtrinnet selv kan administrere dette uden at få stress, er i mine øjne bekymrende. Jeg hører om børn, der ikke føler, de kan følge med. Børn, der knokler derud af, for at nå det hele så hurtigt som muligt, så de kan holde fri, og jeg hører forældre, der er nervøse for, hvad det gør ved indlæringen. Hjemmeundervisning til de yngste børn er, efter min overbevisning, et farligt forsøg, siger han.

Annonce

Håber de yngste snart kommer i skole igen

Jørgen Romme håber derfor, at de yngste elever snart får lov til at komme tilbage i skole.

- Det er ikke børn i indskoling og mellemtrin med deres faste kammerater og hverdagsrutiner, der i mine øjne udgør en fare. Det er jo heller ikke det, myndighederne skriver. Det er heller ikke her i udkantsdanmark, at vi ser de store problemer med smitte, men nærmere i de store byer med megen offentlig transport og en helt anden kultur i fritiden. For at eleverne ikke kommer for langt bagefter i et Danmark, der ellers roser sig selv for et godt skolesystem, mener jeg, at vi skal passe på, at vi ikke socialt og vidensmæssigt handicapper os selv for meget, understreger han.


Det er naturligt, at de mindste skal aktiveres, men det stiller trods alt krav til den hjemmearbejdende forælder, og når de store så ligeledes har udfordringer eller bliver rastløse, så trækker arbejdet let langt ud på aften

Jørgen Romme, skolebestyrelsesformand på Hærvejsskolen


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce