Annonce
Ugeavisen Aabenraa

Fremtidsplaner giver kurrer på tråden mellem Julehjertebyen og veteranbane

Kombinationen af Julehjertebyen og muligheden for at køre på skinnecykler var en stor succes i 2021. Arkivfoto: Timo Battefeld
Julehjertebyen vil gerne blive på området ved den gamle banegård og jernbane i Aabenraa, men veteranbaneforeningen vil køre med tog, og det vil kræve en anden opstilling af julebyen, som dens koordinator ikke mener vil fungere. Koordinatoren venter nu på en løsning fra kommunen, men kommunen opfordrer parterne til selv at indgå aftaler.

AABENRAA: Julehjertebyen i Aabenraa var i julemåneden for første gang opstillet ved den gamle, fredede banegård i Aabenraa og fik sin bedste sæson nogensinde. Veteranbaneforeningen, som har brugsret til skinnerne, fik samtidig stor gavn af det, da gæsterne stod i kø efter ture på foreningens skinnecykler.

Men lige nu har de to frivillige foreninger forskellige planer og forventninger til fremtiden, som ikke umiddelbart går hånd i hånd.

- Vi har opfordret dem til at mødes og finde ud af, hvordan de kan være der sammen. Begge er frivillige foreninger, som er til gavn for borgerne og området, og vores opfattelse har været, at de løftede hinanden.

Annonce

Det siger Ditte Lundgaard Jakobsen, direktør for Plan, Teknik og Miljø i Aabenraa Kommune.

Kommunen er involveret, fordi Julehjertebyen i det første år fik dispensation til opstilling ved banegården, og nu er det spørgsmålet, hvad løsningen kan være på længere sigt. Julehjertebyen har tidligere på året været til møde i kommunen, og der er aftalt et opfølgningsmøde i maj.

Skinner fredes

For nylig har også Veteranbaneforeningen anno 2019 været indkaldt til møde i kommunen. Det skyldes blandt andet, at Slots- og Kulturstyrelsen vil frede skinnerne. Det vil dog formentlig ikke få betydning for Veteranbaneforeningens aktiviteter, og Julehjertebyen vil efter alt at dømme også kunne være der – i hvert fald som en event, der strækker sig over højst seks uger. Det oplyser Ditte Lundgaard Jakobsen.

- Men lige nu ser vi på, hvordan Julehjertebyen kan komme til at være ved banegården igen i år, noget andet er, hvad der skal til på den lange bane. Der er nogle flere bump, siger direktøren.

Det er Julehjertebyens drøm, at de 20 huse som nu udgør byen, vil kunne få en permanent placering ved banegården. Men det fordrer, at kommunen laver en lokalplan, og samtidig kræver det, at Julehjertebyen søger byggetilladelse til hvert enkelt hus.

- Det er en stor mundfuld, og vi har foreslået Julehjertebyen, at de allierer sig med en rådgiver, eventuelt søger det som sponsorater. Teknisk bistand vil være en god idé, siger Ditte Lundgaard Jakobsen.

Annonce

Vil køre med tog

For Julehjertebyen er det også en udfordring, at Veteranbaneforeningen lige nu arbejder med planer om at opstille en remise og indkøbe et tog – en såkaldt triangel og køre med det blandt andet i forbindelse med Julehjertebyen og dermed genoptage en gammel tradition med kørsel i veterantog til jul. Det kan blive en realitet om et par år.

Det vil betyde, at julehjertebyen ikke kan have sin nuværende opstilling i en cirkel med et torv og en kirke i midten.

- Så skal husene stå i én lang række som i en cowboyby. Sådan kan man ikke drive Julehjertebyen, påpeger julebyens stifter og koordinator, Malene Bruhn, der også ser problemer i, at forsyningen til Julehjertebyen skal trækkes fra den modsatte side af skinnerne.

Julehjertebyen ved den gamle banegård i Aabenraa var bygget op i en rundkreds med et torv og en kirke i midten. Det vil ikke være muligt på samme måde, når veteranbaneforeningen kommer til at køre med tog. Arkivfoto

For Malene Bruhn at se er det kommunen, der må finde en løsning:

- Vi afventer skæbnen og ser, hvad kommunen kommer med. Den må afgøre det. Det ligger ikke i mine hænder, siger Malene Bruhn.

Men det er altså ikke opfattelsen i forvaltningen, hvor direktøren nu har opfordret parterne til at finde sammen om løsninger.

- Det er superærgerligt, for det er to gode frivillige foreninger, som supplerer hinanden godt og giver meget til området, siger Ditte Lundgaard Jakobsen.

Annonce

Stenmel stopper cykler

Helt aktuelt venter veteranbaneforeningen på, at Julehjertebyen skal fjerne stenmel, som er lagt langs skinnerne. Det skal inden 1. maj fjernes i en meters afstand fra skinnerne, ved skiftespor og ved en container, som tilhører veteranbanen. Stenmelet ødelægger nemlig skinnecyklerne, når det kommer ind i lejer og tandhjul. Foreningen har nu otte gamle cykler, hvoraf de seks ikke kan repareres mere.

Formand for Aabenraa Veteranbane anno 2019 Flemming Engedal, til venstre, og næstformand Arne Dupont glæder sig til at tage seks nye skinnecykler i brug om få uger. Men de venter på, at Julehjertebyen skal fjerne stenmel langs skinnerne og ved sporskifter, for stenmelet ødelægger cyklerne. Foto: Henriette Pilegaard

Veteranbanefolket har købt seks helt nye skinnecykler, der bliver fremstillet i Aulum, og de ventes at ankomme indenfor få uger til sommersæsonen, som foreningen planlægger at sætte i gang med åbent hus lørdag 30. april.

- Men vi vil ikke tage de nye cykler i brug, før Julehjertebyen har fjernet det stenmel. Fra efteråret har vi en klar aftale om, at det skal fjernes. Den har vi på skrift. Men det skal ikke forstås sådan, at vi har uvilje imod Julehjertebyen. Det var vores eget forslag at få den herned til banegården. De skal bare rydde op, som vi har aftalt, siger Flemming Engedal, der nu er formand for veteranbaneforeningen.

De er fem frivillige i veteranbaneforeningen, og skinnecyklingen er den indtægtskilde, der skal gøre det muligt at få en remise og få et tog på skinnerne, ved siden af at sponsorer og fonde også søges.

Annonce

Stadig tanker om cykelsti

Aabenraa Kommune har i øvrigt endnu ikke helt opgivet tanken om at etablere en vandre- og cykelsti langs den gamle togstrækning fra Aabenraa til Rødekro, hvor der er skøn natur. På grund af den kommende fredning af banelegemet bliver strækningen nu optaget i kommunens stiplan. Det har udvalget for plan, teknik og landdistrikter besluttet – først og fremmest for at sikre, at kommunen ikke bliver låst fast på, at strækningen ikke kan udnyttes.

I forbindelse med en ny mobilitetsplan, som er på vej til vedtagelse i byrådet, har borgere i høringssvarene også ytret ønske om en supercykelsti på strækningen. Mobilitetsplanen tager i høj grad sigte på at fremme cyklismen, og i udkastet til planen nævnes muligheden for omdannelse af gamle jernbanetraceer til cykelsti.

Veteranbanen og Julehjertebyen

  • Aabenraabanen til Rødekro blev åbnet i 1868, og udover persontransport var den en vigtig linje for byens mange havnevirksomheder. Banen blev nedlagt til persontransport i 1971, men var fortsat i brug til gods indtil 1990. Stationsbygningen, der er den ældste bevarede i Sønderjylland, blev fredet i 1988, den tilhører og bruges af virksomheden Abena. Slots- og Kulturstyrelsen vil nu også frede skinnerne.
  • Endnu for 20 år siden kørte Aabenraa Veteranbane med en motorvogn fra 1960 og holdt blandt andet juletræssafari til Søgård Skov.
  • Fra 2006 begyndte Aabenraa Veteranbane med skinnecykler fra den gamle banegård til Rise-Søst-skovene. Indtægterne fra skinnecyklerne skulle bruges til indkøb af veterantog.
  • I 2010 havde kommunen tanker om at gøre jernbanestrækningen på syv kilometer mellem til cykel- og gangsti. Banedanmark havde meddelt kommunen, at banestrækningen ikke længere kunne bruges, og at den ville blive overdraget til Skov- og Naturstyrelsen. Kommunen indkaldte forslag til brug af strækningen, men året efter besluttede teknisk udvalg, at skinnerne skulle blive liggende.
  • I 2014 indkøbte Aabenraa Veteranbane to svenske veterantog – såkaldte skinnebusser. De skulle dog restaureres.
  • I 2016 blev kommunen ejer af banelegemet mellem Aabenraa og Rødekro.
  • I 2019 opstod uro i veteranbaneforeningen, som endte med at nedlægge sig selv, og i stedet blev Aabenraa Veteranbane anno 2019 stiftet. Den fik brugsret over skinnerne og en driftsaftale med kommunen.
  • Den nystiftede veteranbaneforening var klar til at genoptage skinnecykling, som havde ligget stille i et år. Julehjertebyen udlånte sin remise til opbevaring af cyklerne.
  • I julen 2020 kunne Julehjertebyen, der ejes af foreningen Et Hjerte for Alle, ikke gennemføres på grund af coronanedlukning. I stedet blev et æbleskivehus fra byen opstillet ved banegården, som man kunne besøge i weekenderne, og samtidig kunne man køre på skinnecykler.
  • I 2021 rykkede hele Julehjertebyen til området ved skinnerne, da nye brandkrav havde umuliggjort placeringen på Storetorv, der havde været i brug siden begyndelsen i 2009. Ved besøg i Julehjertebyen i weekenderne kunne man også køre på skinnecykler, og folk stod i kø. Julehjertebyens besøgstal slog rekord, både med antal besøgende, og indsamlingen af julehjælp til trængte familier nåede op over en halv million kr. – knap 835.000 kr.

Vi har opfordret dem til at mødes og finde ud af, hvordan de kan være der sammen. Begge er frivillige foreninger, som er til gavn for borgerne og området, og vores opfattelse har været, at de løftede hinanden.

Ditte Lundgaard Jakobsen, direktør for Plan, Teknik og Miljø i Aabenraa Kommune
Annonce
Ugeavisen Aabenraa

Flemming startede Fugebillen for 25 år siden - nu flyver han verden rundt

Annonce
Ugeavisen Aabenraa

Stigende energipriser rammer Arena Aabenraas badegæster

Annonce
Ugeavisen Aabenraa

Kunne du tænke dig at se den nye politistation indefra? Nu har du chancen

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Aabenraa

37-årig fængslet og sigtet for drab: Politiet var forbi tidligere på dagen

Ugeavisen Aabenraa

Grundene har ligget øde hen i 23 år: Nu bygger Anders og Kira som de første deres drømmehus

Ugeavisen Aabenraa

Forurening langt værre end forventet: Regionen renser forurenet grund i Aabenraas bymidte

Ugeavisen Aabenraa

Mere plads - mindre husleje: Change flytter over på den anden side af gaden

Ugeavisen Aabenraa

Se alle billederne fra den røde løber: IBC-elever til galla i glimmer, glitter og flotte biler

Ugeavisen Aabenraa

Supermarked kunne ikke løbe rundt: - Aabenraa er for lille

Ugeavisen Aabenraa

Årets hus i landsby har fået en gevaldig make-over

Annonce