Annonce
Ugeavisen Aabenraa

Hvad kan du bruge de fem trends til?

I fremtiden vil vi have oplevelser og service, når vi handler i de fysiske butikker, viser en analyse fra Jysk Fynske Medier. Modelfoto: Colourbox

I fremtiden vil vi have oplevelser og service, når vi handler i de fysiske butikker, viser en analyse fra Jysk Fynske Medier. For selvom detailhandlen er udfordret af nethandlen, så foretækker 77 procent af danskerne stadig at handle i fysiske butikker. Vi har spurgt nogle lokale butikker og IBC om, hvordan de kan bruge analysen om de fem trends i deres dagligdag.

Annonce
Annonce

Lis Kruse Olsen, uddannelsesleder på IBC

Det er vigtigt for vores elever, at de kender til fremtidens forbrugertrends, for det er den virkelighed, som de skal ud og sælge i. Først og fremmest skal lærerne vide mere, og derfor har vi også bedt Gitte Elkær fra Analyseafdelingen i Jysk Fynske Medier om at komme og holde et oplæg om de fem forbrugertrends til vores pædagogiske dag, hvor lærerne kan blive klogere på de trends. Derefter skal vi så finde ud af, hvordan vi kan flette den viden ind i undervisningen. Hendes foredrag giver en god rød tråd i, hvad vi skal undervise i i fremtiden, og hun opdaterer os på, hvordan virkeligheden ser ud. Jeg bed specielt mærke i det med, at kunderne forventer, at de får nogle oplevelser, når skal ud og shoppe. Der er et skred i den tankegang og i fremtiden skal man være mere obs på at kende til, at kunderne er interesserede i genbrug og forkælelse, så de ikke bare bliver siddende hjemme og trykker på en knap og køber på nettet.

Lis Kruse Olsen, uddannelsesleder, IBC. Arkivfoto
Annonce

Bitten Haase, ejer af Jan Jensen Ure Guld Sølv i Aabenraa og Padborg

Det var meget spændende at høre om de fem trends, og jeg kan sagtens bruge dem til noget, selvom de måske er lidt svære at implementere på stående fod. At kunderne skal have en oplevelse har vi hørt før, og i Padborg er det nemt at etablere kaffe og hygge i butikken, men i Aabenraa mangler vi pladsen til det. Det største dilemma er, at vi skal yde en god service med vejledning og rådgivning med et uddannet personale og give en god oplevelse med kaffe og kage og hyggelig stemning, men vi skal også matche priserne på nettet. Det hænger ikke sammen, og det er et dilemma, da det er svært at give begge dele. Det var også skræmmende at høre om tankerne om fremtidens personale, hvor der blev sagt, at de unge kun vil blive på en arbejdsplads et par år, før de rykker videre. I guldsmedebranchen skal du vide mange ting, og det tager lang tid at oplære folk, så det er da super skræmmende, hvis det er fremtiden.

Bitten Haase, Jan Jensen Ure Guld og Sølv, Aabenraa og Padborg. Arkivfoto: Jan Sternkopf
Annonce

Henriette Rosenberg Brandt, Happy Hunting

De fem trends er klart noget, vi kan bruge i vores hverdag både i de fysiske butikker, men også på webshops. Hvis vi ikke forholder os til dem, så betyder det noget på bundlinjen. Nogle af tingene vidste jeg godt i forvejen, men der var også nogle ting, som jeg ikke havde tænkt på på den måde. F.eks. det med tiden, hvor Gitte Elkær satte det meget mere i perspektiv, og hvordan vi skal hjælpe kunderne med at spare tid, så de stadig handler hos os. Eller det med, at forbrugerne i fremtiden søger ro og enkelthed i deres digitale liv, men det hænger også igen sammen med tid. Tingene udvikler sig så hurtigt i dag, og vi skal hele tiden være med på de seneste trends. Det er vigtigt, at vi, der hører sådan et oplæg, giver den viden videre til vores personale. Én ting er, at vi butiksejere og bestyrere hører om trends, men det er alfa og omega, at personalet også også får den viden, så alle ved, hvad der bliver talt om.

Henriette Rosenberg Brandt, Happy Hunting, Aabenraa. Arkivfoto: Mette Christine Schulz
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce