Annonce
Ugeavisen Aabenraa

Ny Sandero med mere plads og komfort

Dacia Sandero har fået et tiltrængt designmæssigt løft. Foto: Jens Eilertsen
Dacia Sandro TCe 90 Comfort til 139.990 kroner er blevet større, pænere og mere komfortabel. Men den kom ikke gennem crashtesten uden skrammer.

Discount: Den danske økonomi buldrer afsted - og skulle du betvivle denne påstand, så kig lige på årets salgshitliste for biler. Den afslører, at der er solgt godt 6000 BMW, mens Dacias salgstal ligger på 450. Ifølge pressechef Søren Hyltoft er en del af forklaringen, at der i årets første måneder har været leveringsproblemer, men det ændrer ikke det faktum, at Dacia stiger over det meste af Europa og falder i Danmark.

Det er forståeligt, at mange vil køre BMW, når pengene nu er til det, men lige så uforståeligt er det for mig, at flere børnefamilier ikke får øjnene op for Dacia Lodgy. Det er en meget rummelig bil med plads til syv personer - det er faktisk den eneste i den klasse, jeg har kørt, der har plads til to voksne på tredje sæderække. Med dieselmotor er prisen bare 170.000 kroner - det er 100.000 kroner under de nærmeste konkurrenter. Der er altså virkelig penge at spare ved at vælge Lodgy.

En anden situation

Ser vi på ugens testbil - Dacia-familiens mindste medlem Sandero - er situationen en anden. Køberne får godt nok meget bil for pengene, men Sandero deler udstilling med den smarte Renault Clio, der på design, materialevalg og sikkerhed er Sandero overlegen. Skal man have nogenlunde matchende udstyrsniveau, er der er hop på 34.000 kroner op til Clio. Og her bør man lige huske, at nogle af de penge kommer hjem ved gensalg.

- Det er rigtigt, siger Søren Hyltoft, men han minder også om, at mange Dacia-købere kører deres bil den skal hugges op. Dermed er gensalgsværdien uinteressant.

En anden udfordring for Sandero er det selvfølgelig, at Citroën af og til afhænder klassekammeraten C3 til noget nær fantasipris.

Annonce

Blevet pænere

Ikke mere snak om økonomi - nu skal vi kigge på testbilen. Den var lidt trist at kigge på, men nyheden har fået et designmæssigt løft, som ikke bringer den i nærheden af Clio, men som pynter gevaldigt. Det bliver spændende at se, om Renaults nye designer, der står bag skønhederne Peugeot 208 og 2008, har noget i posen til Dacia.

Kabinen er løftet over alt - næsten. Materialerne er ikke i den bedste kvalitet, men hele vejen igennem er designet pænt. Det er lige som det skal være i en bil i denne klasse, og man overraskes over, at der er bakkamera, Driving Eco tripcomputer - den kan jeg godt lide - og en del andet - den slags er lige så uventet at finde i en discountbil som en tatovering på Birthe Kjærs overarm.

Der er tommel op til pladsen - jeg er virkelig overrasket. Men bilen deler jo platform med Clio, og så skal det jo være godt. Jeg er også begejstret for det dybe bagagerum. Det sluger min store kuffert. Men der er ikke dobbeltbund og således ingen mulighed for plan bund, når bagsæderyggene lægges ned.


Der er tommel op til pladsen - jeg er virkelig overrasket. Men bilen deler jo platform med Clio, og så skal det jo være godt.

Motorjournalisten


Sandero har verdens smalleste motorprogram. Der vælges mellem 90 hk med seks manuelle gear eller 90 hk med CVT. Det koster 21.000 kroner at få automatisk transmission, og forbruget falder fra 18,9 til 17,2 km/l. Det er alligevel noget.

Dacia Sandero har et fint instrumentbord, og fravælger man basismodellen, følger en stor skærm med. Foto. Jens Eilertsen

På papiret er motoren en sindig sag - men virkeligheden er anderledes. Selv om jeg kører i Eco-programmet det meste af ugen, så føler jeg, at jeg suser afsted. Bilen føles letbenet, og den kører betydeligt bedre end forgængeren. Komforten er i top - ingen støj eller noget, der forstyrrer oplevelsen.

Annonce

Vildt godt

På min øko-tur kører jeg 22,2 km/l - det er vildt godt. Jeg er faktisk lidt overrumplet over dette. Også over, at testgennemsnittet lægger sig på 17,9 km/l. Det er altså vildt godt.

Den nye Sandero har været i hænderne på EuroNCAP drengene, og det kom der ikke noget godt ud af. To stjerner fik bilen ved crashtesten - meget tæt på dumpekarakter og i skærende kontrast til den perlerække af topkarakterer, søstermærket Renault altid henter. Clio, som Sandero deler platform med, er faktisk Best in Class.

Sandero klarede ved crashtesten både voksen- og børnesikkerhed til fire stjerner - oplyser pressechefen - men manglende assistentsystemer endte altså med at slukke to af stjernerne.

Der gemme sig et stort bagagerum bag denne klap. Foto: Jens Eilertsen

Dacia Sandero

HK: 90 Nm: 160
0-100 km/t: 11,7 sek. Topfart: 178 km/t
Forbrug: 18,8 km/l CO2: 10 g/km
Godt: Plads oplevelse Skidt: Sikkerhed materialer i kabinen
BEDØMMELSE
Pris/udstyr: 4
Plads/fleksibilitet: 5
Sikkerhed: 2
Design: 3
Forbrug: 4
Præstationer: 3
Førerplads: 4
Garanti: 3
Oplevelse: 4
I alt 32
ÅRETS BEDSTE: Seat Leon Hybrid 38 – Toyota RAV4 38 – Skoda Octavia RS iV 38 - VW ID.3 36 – Renault Clio E-Tech 36 - Peugeot e-2008 36 - Toyota GR Supra 2.0 35 - Renault Zoe 34 - Toyota Yaris Hybrid 34.

Annonce
Annonce
Ugeavisen Aabenraa

Vær den gode pårørende: Tal om sygdommen og hjælp sådan her

Annonce
Annonce
Ugeavisen Aabenraa

Biblioteket anbefaler: Find de gode historier til børnene

Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Aabenraa

Hjælp kommunen og vind en præmie: Kan du finde på det perfekte navn til nyt hus?

Ugeavisen Aabenraa

Sommerlæsning: Slug disse klassikere i din ferie

Ugeavisen Aabenraa

Hyld én, der hjalp dig godt hjem: Home uddeler priser med fokus på medmenneskelighed

Ugeavisen Aabenraa

Tidligere DGI-formand fortrød: Tove stiller ikke op for Venstre

Ugeavisen Aabenraa

Ny forskning: Disse kulhydrater forpurrer dit vægttab

Ugeavisen Aabenraa

Slut med fast adresse: Campingplads skal være for campister

Ugeavisen Aabenraa

Havneformand: Travl havn giver håb for hele kommunen

Ugeavisen Aabenraa

Louise ledte efter kærligheden i nyt TV2-program: Sådan er det gået hende

Ugeavisen Aabenraa

Skolestart? Øv trafiksikkerhed allerede i sommerferien

Ugeavisen Aabenraa

Søstre løber med kronprinsen

Ugeavisen Aabenraa

Ny bar er lige på trapperne: Den er opkaldt efter en bulldog

Ugeavisen Aabenraa

Derfor er lokale supermarkeder løbet tør for Chabeso: Kultsodavandens dage kan være talte

Ugeavisen Aabenraa

Opfordring til kommunens unge: Lad jer teste

Ugeavisen Aabenraa

Læs hvordan: Danskere har tjent formuer på at opkøbe udlejningsejendomme i Flensborg

Ugeavisen Aabenraa

Brænd krudt af: Fem motionslege for hele familien

Ugeavisen Aabenraa

- Streamer du ulovligt? Spot faresignalerne i tide

Ugeavisen Aabenraa

Lars fik en god oplevelse: Ankom til Raubling i god form og højt humør

Ugeavisen Aabenraa

Direktør fejrer jubilæum: - Jeg har ikke bagt mange speltboller eller klassens-time-kage

Ugeavisen Aabenraa

Unge tager føringen: Genbrug er blevet prestige

Ugeavisen Aabenraa

Familien Eskildsen klemt i det hurtige boligmarked i Aabenraa: Er flyttet ind hos konens bror, mens de venter på drømmehuset

Ugeavisen Aabenraa

Mæglere på vej mod rekordår i Aabenraa: Boliger i byen bliver revet væk - en fjerdedel af dem sælges som skuffesalg

Annonce