Annonce
Ugeavisen Aabenraa

Op til 3000 gæster på én dag får nu arrangør af lysfestival til at reagere: Corona giver billigere billetter på hverdage

De udendørs events er ikke ramt af de nye restriktioner, men arrangøren af lysfestivalen Frozen Kingdom ved Brundlund Slot føler sig nødsaget til at reagere, da der er så meget tryk på specielt lørdag, at der nogle gange har været 3000 gæster på en dag. Derfor sætter de nu billetprisen ned på nogle hverdage for at give folk mulighed for at komme på tidspunkter, hvor der ikke er så mange gæster. Foto: André Thorup
Selvom lysfestivalen Frozen Kingdom foregår udendørs, så får corona-situationen nu arrangøren Lumagica til at reagere. For at lette trykket bliver det billigere at besøge eventen på de hverdage, hvor der er god plads.

Aabenraa:  Hvis du har besøgt lysfestivalen Frozen Kingdom i slotsparken ved Brundlund Slot på en lørdag, har du sikkert selv oplevet det. Rigtig mange gæster, som står tæt på den 1,4 kilometer lange oplevelsesrute og i madområdet.

Den store popularitet får nu arrangøren Lumagica til at reagere. For med den voksende coronasmitte i Danmark føler arrangøren, at de bliver nødt til at gøre noget for at prøve at sprede gæsterne.

Det sker, selvom eventen foregår udendørs og ikke er ramt af de nye restriktioner.

Annonce

Derfor bliver billetprisen nu sat ned på udvalgte hverdage, hvor Lumagica kan se, at der er god plads i parken.

- Nogle dage er vi oppe på 3000 gæster, og det er altså en kødrand af mennesker, man går i. Derfor er dette tiltag ikke for sjov eller for at få ekstra gæster, men en nødvendighed, siger marketingchef i Lumagica, Nadja Sandberg Kalnæs.

Kan ikke udvide åbningstiden

Frozen Kingdom har siden åbningen den 5. november kun haft åbent fredag, lørdag og søndag, men fra den 20. december er der også åbent i hverdagene, og det er her, at man kan spare penge.

- Vi er glade for, at folk gerne vil besøge os, men det er uheldigt, at de gerne vil komme på samme dag. Nu skal børnefamilierne til at være hjemme igen, og vi vil gerne give dem muligheden for at komme på besøg på dage, hvor der er mere plads. Vi ved også af erfaring, at jo tættere, vi kommer på jul, jo flere gæster kommer der, uddyber marketingchefen.

At gå på den 1,4 kilometer lange oplevelsesrute og se de store lysskulpturer er meget populært. Foto: André Thorup

Lumagica kan ikke udvide åbningstiden af praktiske grunde, da det er frivillige fra lokale foreninger, som bemander boderne med mere.

- Vi kan ikke få ekstra folk ind med så kort varsel, så vi f.eks. allerede kunne åbne op på hverdage i den kommende uge. Derfor har vi valgt den anden løsning for at lette trykket, siger Nadja Sandberg Kalnæs.

Annonce

Mange turister til eventen

Selvom lysfestivalen har været ramt af meget regnvejr siden åbningen, så er Lumagica glade for at have lagt lysfestivalen i Aabenraa. De afslører ikke antallet af gæster, før festivalen er lukket, men besøgstallene "følger kurven", som Nadja Sandberg Kalnæs udtrykker det. Lysfestivalen har et mål om at nå 50.000 gæster.

- Vi kan se på postnumrene, at der kommer mange gæster, som ikke bor i Aabenraa. Både tyskere, men også folk, som kører efter oplevelsen. Det, der bliver rigtig spændende, når vi lukker den 30. december, er at se, hvor stor en procentdel af gæsterne, der er fra Aabenraa. Udefrakommende tilfører nemlig byen en værdi i form af vækst, fordi de oplever mere i byen end kun vores event og f.eks. også handler/shopper i byen, forklarer Nadja Sandberg Kalnæs.

Så meget sparer du

Billetprisen for en voksen bliver sat ned fra 165 kroner til 135 kroner, mens børn kan komme ind for 60 kroner mod 75 kroner på nuværende tidspunkt.

Den sænkede billetpris gælder ikke alle dage, men på de dage, hvor Lumagica kan se, at der er god plads. Specielt de hverdage i ugen op mod jul, hvor lysfestivalen begynder at holde åbent i hverdagene.

Man kan fra lørdag den 11. december gå ind på www.lumagica.dk under Frozen Kingdom se, hvilke dage det drejer sig om.

Nogle dage er vi oppe på 3000 gæster, og det er altså en kødrand af mennesker, man går i. Derfor er dette tiltag ikke for sjov eller for at få ekstra gæster, men en nødvendighed.

Nadja Sandberg Kalnæs
Mette S s kode til Hearken:
Annonce
Ugeavisen Aabenraa

Vi bruger flere og flere penge på skønhed: Julie vil gerne være den bedste udgave af sig selv - kvinder står i kø for at få tid i hendes vippeklinik

Annonce
Ugeavisen Aabenraa

Borgmester har fået corona - går glip af første byrådsmøde

Annonce
Ugeavisen Aabenraa

Ejendomsmægler flytter et skridt ned ad bakken: - Det er byens bedste beliggenhed

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Aabenraa

Nyt liv i gammel præstegård: Ny ejer er i gang med den helt store overhaling

Ugeavisen Aabenraa

Aabenraa sagde farvel til en stor erhvervsmand

Ugeavisen Aabenraa

Uddrag fra Peder Meldgaards biografi: Ingen jammer fra min side. Kun tak.

Ugeavisen Aabenraa

Historisk interessante togskinner kan give problemer for kendt julehjerteby

Ugeavisen Aabenraa

Vi kan lære af Peder Meldgaards liv: Smid filtret væk og engagér dig i din by og dine medmennesker

Ugeavisen Aabenraa

Stor opbakning til byens butikker: Aabenraaerne har købt lokalt gavekort for tre millioner kroner

Ugeavisen Aabenraa

Lokal yin yoga-lærer udgiver digtsamlinger

Ugeavisen Aabenraa

Team Rynkeby lancerer deres egen øl: Skal give halvanden million kroner til Børnecancerfonden – på bare fire uger

Annonce