Annonce
Ugeavisen Aabenraa

Premium-power fra Peugeot

Peugeot 3008 har 300 hk i topmodellen, og det sender den til 100 km/t på under seks sekunder. Foto: Jens Eilertsen
Den ser godt ud, kører som en drøm og kabinen er fyldt med de bedste materialer. Lykkes det alligevel os at finde noget, der får tommelen til at vende nedad? Vi tester Peugeot 3008 GT Pack Hybrid4 til 464.990 kroner.

Plug-in: Når Sport-programmet vælges og speederen sættes i bund i ugens testbil, så banker du baghovedet mod nakkestøtten og får midterskilning helt ned ad rygraden. Fremdriften føles enorm, fordi bilen har en egenvægt på næsten to tons og fordi du sidder et stykke over vejbanen. 100 km/t nås på under seks sekunder - imponerende.

Lige så imponerende er det at mærke, hvor meget kraft der er i de tre motorer, når der gives et lille vip med speederfoden. Den giver virkelig en let-på-tå følelse trods den høje vægt.

Bilen trækkes af en 1,6 liters 200 hk benzinmotor, og der er så monteret en 110 hk elmotor ved forakslen og bagakslen. Der er altså firehjulstræk, og den samlede ydelse er 300 hk. Nu er denne franskmand ikke lige sådan en type, man har lyst til at køre ned ad skovens stejleste skrænt, men der er faktisk et program til den slags.

Annonce

Bilen er meget bedre til at flyde på lande- og motorvej. Her får den en premiumfølelse, der ikke hører hjemme i denne ende af prisskalaen. Godt nok har testbilen prismæssigt øjenkontakt med de tyske prestigebrands, men den er altså spækket med både styling og sikkerheds- og komfortudstyr.

Bilens design er det rene lækkeri - med en ny bred grill, detaljer over det hele og så de smarte Mustang-baglygter. Mesterligt. Men manden bag de smukke linjer har forladt Peugeot og arbejder nu for Renault.

i-Cockpit

Bilens i-Cockpit er et kapitel for sig selv. Der kigges på instrumenterne over rattet i stedet for igennem det, og den løsning er vellykket. Det kræver så, at bilen får et mindre rat med flad overdel - men det ser altså samtidig godt ud og giver en mere sporty styring, der er med til at løfte køreoplevelsen. Det samme er den ultra-lækre gearvælger.

Og nu er det tid at vende tommelen nedad. Der er alt for få nyttige oplysninger og legetøj i både tripcomputer og skærm, og så bliver jeg hurtigt træt af afviseren, der lyder som en gammel bornholmer. Pladsen i kabinen er godkendt - ikke mere.

Bagagerummet skrumper i plug-in, fordi 13,2 kWh batteriet ligger under bunden - der er 395 liter at gøre godt med og 1357, hvis sæderne lægges ned. Bilen må trække op til 1250 kilo.

Annonce

Glem diesel og benzin

Den fornuftige køber vil nok også vælge plugin versionen uden firehjulstræk og med 225 hk. Den koster 140.000 kroner mindre end testbilen. Men har man pengene, så synes jeg, at man skal go crazy i denne topmodel. I hvert fald bør ingen vælge andet end plugin - hvorfor dog give 364.990 kroner for en 130 hk diesel med manuelt gear, når plugin med næsten 100 hk mere og automatik er 40.000 kroner billigere?

Der er dog lige en ting ved plugin, som ikke får mig til at juble. Jeg lader den fem gange, og når højst en rækkevidde på 44 kilometer. Det er et stykke fra WLTP-opgivelsen på 63 kilometer. For at nå det tal skal forholdene åbenbart være optimale, men det skal også med, at køremåden op til ladningen har noget at sige.

Når jeg rigtigt anstrenger mig, kan jeg køre 50 kilometer på en opladning, før benzinmotoren kommer med. Det er altså 13 kilometer under opgivelsen. Sædvanligvis kan jeg i plugin køre over opgivelsen, når jeg kører meget økonomisk.

Ved crashtesten opnåede bilen 86 og 85 procent i voksen- og børnesikkerhed. Det er godkendt.

Det sidste lille pip herfra er, at Peugeot, der jo i kvalitetstests klarer sig godt, bør løfte garantien fra to til mindst tre år.

Peugeots i-Cockpit - det kommer man til at holde af. Foto: Jens Eilertsen
Batteriet ligger under bagagerumsbunden, så rummet er skrumpet. Foto: Jens Eilertsen

Peugeot 3008 GT Pack HYBRID4

HK: 300 Nm: 300 ved 3000 omdr.

0-100 km/t: 5,9 sek. Topfart: 240 km/t

Forbrug: 76,9 km/l  CO2: 30 g/km

Godt: Look, oplevelse, kabine. Skidt: Garanti manglende oplysninger i skærm og tripcomputer.

BEDØMMELSE

Pris/udstyr: 3

Plads/fleksibilitet: 3

Sikkerhed: 3

Design: 5

Rækkevidde: 2

Præstationer: 5

Førerplads: 5

Garanti: 2

Oplevelse: 5

I alt 33

ÅRETS BEDSTE: VW ID.4 38 - Seat Leon Hybrid 38 – Toyota RAV4 38 – Skoda Octavia RS iV 38 - VW ID.3 36 – Renault Clio E-Tech 36 - Peugeot e-2008 36 - Toyota GR Supra 2.0 35 - Renault Zoe 34 - Toyota Yaris Hybrid 34.

Annonce
Annonce
Ugeavisen Aabenraa

Vær den gode pårørende: Tal om sygdommen og hjælp sådan her

Annonce
Annonce
Ugeavisen Aabenraa

Biblioteket anbefaler: Find de gode historier til børnene

Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Aabenraa

Hjælp kommunen og vind en præmie: Kan du finde på det perfekte navn til nyt hus?

Ugeavisen Aabenraa

Sommerlæsning: Slug disse klassikere i din ferie

Ugeavisen Aabenraa

Hyld én, der hjalp dig godt hjem: Home uddeler priser med fokus på medmenneskelighed

Ugeavisen Aabenraa

Tidligere DGI-formand fortrød: Tove stiller ikke op for Venstre

Ugeavisen Aabenraa

Ny forskning: Disse kulhydrater forpurrer dit vægttab

Ugeavisen Aabenraa

Slut med fast adresse: Campingplads skal være for campister

Ugeavisen Aabenraa

Havneformand: Travl havn giver håb for hele kommunen

Ugeavisen Aabenraa

Louise ledte efter kærligheden i nyt TV2-program: Sådan er det gået hende

Ugeavisen Aabenraa

Skolestart? Øv trafiksikkerhed allerede i sommerferien

Ugeavisen Aabenraa

Søstre løber med kronprinsen

Ugeavisen Aabenraa

Ny bar er lige på trapperne: Den er opkaldt efter en bulldog

Ugeavisen Aabenraa

Derfor er lokale supermarkeder løbet tør for Chabeso: Kultsodavandens dage kan være talte

Ugeavisen Aabenraa

Opfordring til kommunens unge: Lad jer teste

Ugeavisen Aabenraa

Læs hvordan: Danskere har tjent formuer på at opkøbe udlejningsejendomme i Flensborg

Ugeavisen Aabenraa

Brænd krudt af: Fem motionslege for hele familien

Ugeavisen Aabenraa

- Streamer du ulovligt? Spot faresignalerne i tide

Ugeavisen Aabenraa

Lars fik en god oplevelse: Ankom til Raubling i god form og højt humør

Ugeavisen Aabenraa

Direktør fejrer jubilæum: - Jeg har ikke bagt mange speltboller eller klassens-time-kage

Ugeavisen Aabenraa

Unge tager føringen: Genbrug er blevet prestige

Ugeavisen Aabenraa

Familien Eskildsen klemt i det hurtige boligmarked i Aabenraa: Er flyttet ind hos konens bror, mens de venter på drømmehuset

Ugeavisen Aabenraa

Mæglere på vej mod rekordår i Aabenraa: Boliger i byen bliver revet væk - en fjerdedel af dem sælges som skuffesalg

Annonce