Annonce
Ugeavisen Aabenraa

Toptunet madpakke øger skoleglæden

Sørg for rene varer og masser af proteiner i madpakken. Det giver bedre mæthedsfølelse og dermed bedre koncentration i skolen. PR-foto
Intet kan være så demotiverende som en kedelig eller manglende madpakke, når klokken ringer til spisepause. Her er de gode råd til at gøre spisepausen til dagens højdepunkt.
Annonce

Skole: Skoleeleverne vender nu tilbage til klasseværelserne, og det betyder også, at der skal smøres madpakker. Og her har indholdet stor betydning for både deres indlæring og koncentrationsevne - og med det også deres glæde ved at gå i skole.

Kok og stifter af RigtigMad.dk, Thomas Rode, giver en række tips til den gode madpakke. Han forklarer, at det er vigtigt, at man ikke tyer til de nemme løsninger med hurtige kulhydrater som mælkesnitter og figenstænger, men i stedet bruger råvarer i god kvalitet, som kan sikre mæthedsfølelsen – og samtidig tænker praktisk og funktionelt.

Den typiske madpakke

En undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer (2017) viser, at den mest populære ingrediens i madpakken er rugbrødet, som 82 procent af børnene har med.

Derefter har 71 procent af børnene kød med i madpakken, mens cirka halvdelen har frugt og grønt med.

Når man ser nærmere på, hvilket slags pålæg, børnene har med, består 50 procent af leverpostej, 35 procent af spegepølse, 23 procent af rullepølse og 21 procent af hamburgerryg.

Annonce

Madpakker skal mætte

En undersøgelse fra Aarhus Universitet viser, at over halvdelen af de danske folkeskoleelever er sultne i løbet af skoletiden – enten fordi de ikke spiser deres frokost, eller fordi madpakken ikke gør dem mætte. Og det går ud over deres koncentrationsevne og dermed deres indlæring.

En undersøgelse fra Arla Fondens projekt MADmovers fra 2018 viser samtidig, at 84 procent af de danske elever i folkeskolen spiser deres madpakke på bare 14 minutter eller hurtigere. Derfor er det ifølge Thomas Rode meget vigtigt, at man som forældre tænker praktisk og laver en madpakke, som børnene kan spise på farten, så de kan komme ud at lege med de andre børn.

Annonce

Madpakke to-go

Thomas Rode opfordrer derfor forældrene til at tænke i for eksempel gulerodsstænger fremfor en råkostsalat, som er sværere at spise på farten. Han anbefaler også, at man sørger for at fylde madpakken op med gode proteiner, der kan sikre, at børnene føler mæthed over længere tid.

- Giv madpakken et skud lækre proteiner som kyllingevinger, en hjemmelavet fiskefrikadelle, en hakkebøf eller et kogt æg. Eller giv børnene en hummusdip med til grøntsagerne, så det bliver mere spændende og nærende for dem, siger Thomas Rode.

Han fraråder, at man hopper på de hurtige kulhydrater som figenstænger og hvidt brød, da det ikke holder børnene mætte længe nok.

Fem tips til en bedre madpakke

Gør madpakken praktisk, så den kan spises på farten: Tænk i madvarer, som børnene nemt kan tage med i hånden, eller som de hurtigt kan spise i farten. Skift for eksempel råkosten ud med gulerødder med dip.

Forbered og frys ned: Når du alligevel har gang i aftensmaden, så lav en stor portion fiskefrikadeller på panden ved siden af, som du kan fryse ned til resten af måneden. Eller inddrag børnene og hjælp dem med at lave dem, mens aftensmaden forberedes.

Skab variation i madpakken: Tænk i fem forskellige hovedingredienser, så du har én til hver dag – for eksempel stegte kyllingevinger, kyllingelår, fiskefrikadelle, hakkebøf og et kogt æg. Og kombinér med forskellige former for grøntsager og dip.

Gør grøntsagerne spændende med en dip: Lav forskellige små dip, som børnene kan dyppe deres grøntsager i – for eksempel en hummus eller forskellige former for puré.

Vælg rene kødprodukter, der kan give mættende proteiner: Undgå så vidt muligt de forarbejdede fødevarer og vælg i stedet rene produkter uden diverse tilsætningsstoffer, farvestoffer og andet fyld.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce