Annonce
Ugeavisen Aabenraa

Ud i naturen: Friskoleelever går i skole i skoven hver onsdag

De 17 elever i indskolingen på Søgård Friskole har som alle andre været ramt af hjemmeundervisning siden midten af december, men nu er de tilbage med den ugentlige udeskoledag. Privatfoto
Søgård Friskole har holdt fast i udeskolen, som man gjorde sig gode erfaringer med under den første nedlukning i foråret. Det giver også skolen mulighed for at skille sig lidt ud.

Søgård: Det var en drøm, der gik i opfyldelse, da indskolings- og souschef Helle Ehm sidste forår fik lov til at tage sine elever på Søgård Friskole med i skoven på fuld tid.

De skrappe coronarestriktioner gav rum for at tænke kreativt, og hvad var mere oplagt end at gribe muligheden for rigeligt med frisk luft og masser af plads i lærer Helles fireenhalv hektar store, private skov?

- Det her giver så meget andet end den traditionelle undervisning, forklarede dansklæreren dengang og forudså, at dagene under åben himmel ville fortsætte.

Og det er sket. Efter sommerferien kom eleverne ganske vist tilbage til klasseværelserne. Men kun i fire dage om ugen.

Den femte, onsdag, står der stadig udeskole på skemaet på friskolen, og Helle Ehm er fortsat fuld af lovord for den anderledes måde at få lov til at undervise på.

- Det  giver noget socialt i forhold til hele børneflokken, og man kan lave en masse tværfaglige ting. Læring med kroppen forrest lagrer sig bedre, end hvis man bare får det fortalt i et klasseværelse, siger Helle Ehm, der sammen med matematiklæreren i indskolingen, Dorthe Vilstrup, sideløbende følger Aabenraa Kommunes uddannelse til udeskoleambassadør for at få lidt ekstra teori på.

Annonce

En måde at skille sig ud

Gennem kommunen har Søgård Friskole også fået 4000 kroner, som skal omsættes til campingtoiletter, så eleverne ikke længere behøver at skulle op i privaten, når de skal - ligesom Helle Ehm også har fået bygget en gammel landbrugsvogn op med sider og bænke, så der er mulighed for at søge ly på de våde dage.

- Jeg satser på, vi kan køre den ned i skoven i løbet af foråret, forklarer hun og ser frem til, at undervisningen for alvor kan komme i gang igen her efter vinterferien.

For selv om de 17 indskolingselever var tilbage i skole ugen før ferien efter den lange nedlukning, blev den uges udeskole droppet, fordi frosten bed for meget til en hel dag i det fri.

- Så da nøjedes vi med at køre en tur til Felsted for at kælke, fortæller Helle Ehm, der indtil videre har onsdagen booket til undervisning mellem træer og buske frem til sommerferien, men hun er ret sikker på, det ikke slutter her:

- Jeg tror, det er kommet for at blive. Det er jo også noget, vi som friskole kan profilere os på. For der er så mange ting, man ikke lærer ved bare at sidde på sin stol hele dagen.

Spejlinger behøver man ikke sidde på en stol for at lave. Der er masser er muligheder i skoven, hvis man tænker lidt kreativt. Privatfoto 
Et af temaerne undervejs i efterårets undervisning har været et danskforløb med fabler. I skoven dramatiserede eleverne fablen "Ræven og storken". - Flere af børnene fandt efterfølgende på egne historier med en morale, fortæller Helle Ehm. Privatfoto 
Selv om man er ude midt i skoven, så kan der vaskes hænder i god coronastil. Privatfoto
Søgård Friskolehar fået sat nogle borde og bænke op i skoven, så eleverne kan sidde og tegne, regne og skrive. Privatfoto
I "Krible krable" blev der fundet dyr i skovbunden og under barken. Tilbage på skolen blev der lavet statistikker med antal dyr, og hvor mange ben de havde. Privat
Der blev også taget fat i Astrid Lindgrens historier børnene i Bulderby. Der blev lavet en bane mellem træerne med en dåse, ligesom børnene i Bulderby havde mellem deres huse. - Der blevet skrevet breve, som eleverne sendte til hinanden med banen. Det var en god skriveøvelse, forklarer Helle Ehm. Privatfoto


Læring med kroppen forrest lagrer sig bedre, end hvis man bare får det fortalt i et klasseværelse.

Helle Ehm, souschef og dansklærer i indskolingen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce