Annonce
Ørestad

By & Havn står fast i sag om parkeringspriser

Formand for Ørestad Parkeringsforening, Kirsten Lindberg, er talskvinde for de fire beboere, der har stævnet Københavns Kommune, Staten og By og Havn. Arkivfoto: Sofie Matthiasen/Ritzau Scanpix.
By & Havn fastholder, at udviklingsselskabet ikke er en offentlig virksomhed og derfor selv kan fastsætte prisen for parkeringsafgifter i Ørestad. Københavns Kommune ejer 95 procent af selskabet, mens Staten ejer de resterende fem procent.
Annonce

Det er endnu uvist, hvornår sagen kommer for retten, men Ørestad Parkeringsforening skal ikke forvente, at modparten, By & Havn, anerkender, at parkeringspriserne i Ørestad er sat for højt i forhold til andre steder i byen.

I et svarskrift til Københavns Byret fastholder By & Havn, at udviklingsselskabets opkrævning af parkeringsafgifter i Ørestad ikke anses som 'offentlig virksomhed'.

'Parkeringsanlæggene i Ørestad af ejet af By & Havn I/S, der drives i interessentskabsform med offentlige aktører, som interessenter, men dette medføfrer ikke at selskabets parkeringsanlæg bliver anset som værende offentlige eller at By & Havn I/S skal anses for værende en offentlig eller kommunal parkeringsvirksomhed. By & Havn I/S er en privat virksomhed der (blot) er offentlig ejet,' skriver selskabet i svarskriftet, der indgår som en del af processen frem mod retssagen.

Som tidligere beskrevet i flere artikler i Amager Bladet er By & Havns ejerstruktur skruet sådan sammen, at Københavns Kommune ejer 95 procent af selskabet, mens Staten ejer de resterende frem procent.

Annonce

Fri proces

Det er fire borgere i Ørestad, der har fået Civilstyrelsens godkendelse til fri proces og stævne Københavns Kommune og Indenrigsministeriet for via By & Havn at indkræve over 12.000 kroner årligt for parkeringslicenser til bydelens beboere, mens beboerlicenser i de københavnske brokvarterer kun koster 300-2.300 kroner årligt.

Efter Civilstyrelsens melding om fri proces har de fire borgeres advokat nu også udarbejdet en stævning mod By & Havn.

De fire borgeres talskvinde, Kirsten Lindberg Andersen, der også er formand for Øretads Parkeringsforening, har tidligere oplyst, at de fire borgere, Susanne Hammar Larsen, Karin-Merete P. Christoffersen, Eteri Guliashvili Rabisen og Anja Lykkeby, kræver, at Københavns Kommune og Staten anerkender, at By & Havns parkeringsarealer er at anse for offentlige parkeringsarealer, og at kommunen og Staten driver offentlig parkeringsvirksomhed i Ørestad.

Annonce

Kræver ligestilling

Kvinderne mener, at myndighederne er forpligtede til at behandle alle borgere lige efter den almindeligt gældende forvaltningsretlige lighedsgrundsætning.

Og de vurderer, at fremtidige opkrævninger af parkeringspriser i Ørestad skal nedsættes til mellem 100-1.500 kroner eller et andet af retten fastsat beløb svarende til den pris, andre beboere i København betaler for beboerlicenser.


Vi vil ikke betale mere i skat end alle andre borgere i Københavns Kommune, der har en bil. Vi betaler samme ejendomsskat og samme priser for at køre metro, som alle andre i kommunen. Hvorfor skal vi betale mere end 12.000 kr. om året for parkering, når alle andre kan nøjes med helt ned til 100 kr. om året. Det er en ekstra kommuneskat som bliver lagt på vores bil.

Kvinderne bag stævningen om parkeringspriser i Ørestad
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Friluftsliv

Ny spejdergruppe på Fælleden

Bogfestival

Bogforum udsættes til 2021

Annonce