Annonce
BYLIV

Lars Weiss har en plan: Fredningssag skal bevare historiske skinner

Overborgmester Lars Weiss (S) ved en af skinnecyklerne i selskab med blandt andre Peter Kristensen fra Amagerbanens Venner. Foto: Jan Jeppesen.
Københavns overbogrmester Lars Weiss (S) ønsker en fredning af det kulturhistoriske område i Uplandsgade, hvor de sidste skinner fra Amagerbanens storhedstid bliver benyttet af Amagerbanens Venner. En fredningssag vil kunne gå i gang lige efter sommerferien, lyder vurderingen.

De sidste rester af den gamle Amagerbane fra 1907 er truet, efter DSB Ejendomme har opsagt de omkringliggende havelodder. Bevægelsen Bevar Amagerbanen frygter, at DSB vil bygge på strækningen og dermed rive de gamle skinner op.

Et politisk flertal på Københavns Rådhus bakker op om den fredningssag som Danmarks Naturfredningsforening har anlagt. Og der er således lys for enden af den 1,1 kilometer lange skinnestrækning, der benyttes til dræsinekørsel af Amagerbanens Venner. Desværre kommer fredningen nok ikke til at omfatte ejerne af de havelod, der ligger langs banen og ud mod Kløvermarken, forklarede Københavns overborgmester Lars Weiss (S), da han fik en rundvisning langs banelegemet og besøgte en af nytterhaverne.

Amagerbanens Venner har gennem flere år haft et brændende ønske om at få etableret et jernbanemuseum samt tavler om banens historie. Samtidig vil man gerne bevare og udvikle områdets natur og rekreative funktioner. Der er også plads til legeplads, værksteder, station med caféperron og fællesrum.

Annonce

Kulturhistorisk område

Amagerbanen har tidligere været benyttet til scener i danske spillefilm. Den mest populære er Olsen Banden på Sporet fra 1975, hvor Egon, Keld og Benny kørte langs sporet over Langebro til Islands Brygge og Amagerbanens spor ved Amagerbrogade og Uplandsgade.

Hvor Egon havde en plan, der altid endte med en tur i brummen, er Lars Weiss langt mere opmitistisk med hensyn til at få kommunens plan gennemført.

Kommunens økonomiforvaltning har indledt fredningsprocessen i samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening, og der kan således inddeles en reel fredningssag efter sommerferien.

- Det er ikke natur eller biodiversitet i området, der berettiger til en fredning, men der er tale om et kulturhistorisk område, som vi skal have bevaret, fastslog Lars Weiss under samtalerne med repræsentanter fra Amagerbanens Venner, Amager Øst Lokaludvalg og havelodsejerne.


Det er ikke natur eller biodiversitet i området, der berettiger til en fredning, men der er tale om et kulturhistorisk område, som vil skal have bevaret.

Lars Weiss, overborgmester, Københavns Kommune


Lars Weiss er tilhænger af visionen om at udvikle strækningen - også gerne med et jernbanemuseum, men maner til besindighed:

- Lad nu fredningsprocessen køre sin gang. Der kun gå et helt år, før der er en afgørelse.

Annonce

En rigtig Amagerdreng

Peter Kristensen fra Amagerbanens Venner var efterfølgende glad for overborgmesterens besøg. Han noterer sig, at det aldrig lykkedes at få forgængeren Frank Jensen på visit:

- Jeg har nu fået et bevis på, at den fungerende overborgmester har været ude og se området, for allerede inden sagen tog en drejning, inviterede jeg daværende overborgmester Frank Jensen adskillige gange. Og han takkede altid nej. Det vidner om, at Lars Weiss er mere bynær og en rigtig Amagerdreng. Det glæder mig.

Peter Kristensen erkender, at Lars Weiss ene og alene ikke kan sikre banestrækningens fremtid.

-  Vi står i den mere eller mindre heldige situation, at kommunen, DSB og Danmarks Naturfredningsforening er positivt stemt over for vores aktivitet, så det lover godt, siger han.

Annonce

Usikkerhed i haverne

En af de havelodsejere der håber på, at en fredning sikrer en grøn korridor og involverer nyttehaverne er Anders Krag.

En fredningssag vil automatisk nedlægge forbud mod at foretage nye aktiviteter i et år, men hvis fredningssagen først indledes efter sommerferien, kan havelodsejerne i realiteten være tvunget til at lukke og slukke inden 1. maj, da de er opsagt pr. 30. april.

- Det er ikke til at gennemskue, hvad der kommer til at ske, når vi netop er blevet bedt om at betale for et års leje, siger han til Amager Bladet.

_

Lars Weiss faldt i snak med SFs kandidat til kommunalvalget, Rasmus Steenberger, der blandt andet repræsenterer Amager Øst Lokaludvalg og støttegruppen Bevar Amagerbanen. Foto: Jan Jeppesen.
Giv agt-skiltet kunne være en venlig, men bestemt hilsen til DSB Ejendomme, der er grundejere. Amagerbanens Venner frygter, at det kan blive skinneområdets endestation. Foto: Jan Jeppesen.
Lars Weiss fastslog, at Amagerbanens kulturhistoriske fortid er bevaringsværdigt. Foto: Jan Jeppesen.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce