Annonce
Tårnby

Lokale diskvalificeret til at udføre opgaver i Tårnby

Illustration: Ritzau Scanpix/Iris
Knapt otte ud af ti lokale håndværkervirksomheder har på flere fagområder fået det røde kort af Tårnby Kommune. De er ikke egnet til at udføre kommunale serviceopgaver, selvom flere virksomheder har 20 og 30 års erfaring. Det fremgår af prækvalifikationen til den udbudsrunde, der afsluttes 1. august.
Annonce

Tårnby Kommune er en af de mindst erhvervsvenlige kommuner i hovedstaden, fremgår det af en undersøgelse fra Dansk Byggeri. Men det skal være slut. I efteråret 2019 blev en ny erhvervspolitik lanceret - en politik, der skal skabe de bedste vilkår for vækst og for virksomheder i Tårnby, proklamerede borgmester Allan S. Andersen (S).

Siden har coronakrisen tvunget flere af kommunens virksomheder i knæ, og tusindvis af borgere kan nu stille sig op i ledighedskøen på grund af krisen i lufthavnen, der også rammer flere af kommunens mindre virksomheder.

Men trods de dystre udsigter for vækst er Tårnby Kommune systematisk i gang med at forværre situationen for de mindre virksomheder. Det fremgår af dokumenter i den udbudsrunde for tildeling af rammeaftaler på håndværkerydelser over de kommende tre år i kommunen, som Amager Bladet er kommet i besiddelse af.

Dokumenterne viser, at på flere områder er knapt otte ud af ti håndværkervirksomheder i Tårnby blevet diskvalificeret i første runde. Og det betyder, at flere lokale virksomheder, der beskæftiger sig med el-, vvs-, tømrer-, maler- og murerarbejde, ikke længere kan få tildelt serviceopgaver i Tånby. Opgaver, der i stedet vil blive udført af virksomheder fra andre kommuner.

Annonce

Det er én stor rodebutik

Amager Bladet har talt med syv håndværkervirksomheder. Tre er forholdsvis nystartede virksomheder, de fire er etablerede virksomheder med mange års erfaring og som har udført opgaver for kommunen i både 20, 30 og 100 år.


Nu vil man så have en virksomhed fra Roskilde til at løse en opgave. Det tager tid at køre til Tårnby, og hvad betyder det for vores klimamål, at kommunen vil brænde mere brændstof af på vejene for at få udført en opgave i kommunen, der kunne været klaret af en lokal virksomhed.


Den enslydende dom fra virksomhederne er, at udbudsrunden har været én stor rodebutik, og at virksomhederne er blevet ofre for en tendens om, at flere og flere kommunale opgaver tildeles større og større virksomheder.

Virksomhederne giver også udtryk for frustration i forhold til udbudsmaterialet, der beskrives som mangelfuldt, uklart og rodet. Og flere virksomhedsejere siger til Amager Bladet, at begrundelserne for afslagene efter første budrunde stritter i alle retninger.

I et afslag har en virksomhed fået at vide, at der er mangelfulde referencer, mens en anden virksomhed med mere end 30 års erfaring og masser af referencer, er blevet diskvalificeret på samme grundlag.

Virksomhederne finder det også besynderligt, at kommunen udelukkende har fokuseret på pris, men ikke lagt vægt på virksomhedernes sociale ansvar og evne til at løse kommunale opgaver hurtigt og effektivt.

- På informationsmødet 5. februar hørte vi repræsentanten fra rådgivningsfirmaet (Tolstrup & Hvilsted, red.) gentage flere gange, at det kun handlede om pris, pris og pris, men vi er dømt ude af andre årsager, fortæller en virksomhedsejer. - Så nu vil man så have en virksomhed fra Roskilde til at løse en opgave. Det tager tid at køre til Tårnby, og hvad betyder det for vores klimamål, at kommunen vil brænde mere brændstof af på vejene for at få udført en opgave i kommunen, der kunne være klaret af en lokal virksomhed, spørger en murermester.

Annonce

Mister cirka 800.000 kroner

En el-installatør fortæller, at han har udført el- og it-arbejde for kommunen siden 2004, og at alle referencer er i orden.

Han undrer sig over, at der i begrundelsen for nogle virksomheder, der er prækvalificeret, står, at 'referencen viser et længerevarende samarbejde'.

Men der er, ifølge el-installatøren, ikke skelnet til hvilket samarbejde, der ligger til grund.

En vvs-virksomhed har udført opgaver i kommunen i mere end 30 år, og virksomhedens ejer fortæller til Amager Bladet, at afslaget får den konsekvens, at virksomheden mister cirka 800.000 kroner i omsætning. Det svarer til cirka halvanden mands arbejde.

Ejerne af en mindre nystartet el-virksomhed forventer ikke, at de nogensinde får en chance for at komme ind på markedet.

- De kræver, at vi skal have referencer fra offentlige opgaver, men hvordan skal vi få referencer, når vi ikke har en chance for at komme i betragtning. Det her er ikke nogen katastrofe, men mulighederne for vækst er stærkt begrænset, og vi kan få svært ved at ansætte flere folk, siger den ene ejer.

Annonce

Skulle betale for rådgivning

De syv virksomheder Amager Bladet har talt med er også forundret over fremgangsmåden i processen. Eksempelvis er virksomhederne blevet kontaktet af et eksternt rådgiverfirma, der kunne tilbyde virksomhederne hjælp til at udfylde udbudsmaterialet.

- Prisen var mellem 1.900 og 2.900 kroner, og med tanke på, at 150-160 virksomheder har været med i udbudsrunden, er det noget af en forretning for rådgiverfirmaet. Men hvorfor skulle vi kontaktes for at blive rådgivet? Vi kunne bare have fået præsenteret et materiale, der var til at forstå. Det er også vildt, at rådgiverfirmaet havde alle vores data. Er det lovligt? Jeg er meget forundret over forløbet, fortæller en el-installatør, og tilføjer, at en af de virksomheder, der er prækvalificeret, tidligere er blevet dømt i en kartelsag.

Baggrunden for artiklen: Amager Bladet har talt med syv håndværkervirksomheder i Tårnby Kommune, der enten har fået afslag efter første udbudsrunde eller har undladt at byde på opgaver. Samtalerne er foregået på en enkelt adresse i Tårnby. Og samtalerne er blevet båndet. Af hensyn til virksomhedernes fremtidige muligheder for at få opgaver i kommunen er deres firma- og personnnavne blevet anonymiseret i ovenstående artikel.

Udbud af serviceopgaver i Tårnby Kommune

På et informationsmøde 5. februar afholdt af rådgivningsfirmaet Tolstrup & Hvilsted fik virksomhederne præsenteret udbudsprocessen for rammeaftaler på håndværkerydelser til Tårnby Kommune.

Håndværkerydelserne er for områderne: Tømrer og snedker. Elektriker og kommunikation. Elektriker, service og bygningselektriker. VVS. Maler. Murer. Gulvlægger. Glarmester. Tagdækning og tagkonstruktion.

På hver delaftale kan der tildeles opgaver på op til tre millioner kroner pr. opgave (miniudbud).

Rammeaftalerne træder i kraft pr. 1. august.

Forventet antal prækvalificerede: 10 pr. fagområde.

På informationsmødet fik virksomhederne oplyst, at de nærmere krav og kriterier vil være beskrevet i udbudsbetingelserne, og der især vil blive lagt vægt på teknisk og faglig formåen (referencer).

Aftaleperioden løber til 31. juli 2023 med mulighed for at forlænge for hvert fagområde med 12 måneder. En samlet aftaleperiode på i alt fire år.

Brancheorganisation: Tårnby bør annullere udbud

Borgmester: Det er kørt professionelt og korrekt

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
FRITID

Her er datoen for åbning af ny svømmehal

Idræt

Nu kan du nominere Årets Idrætsforening

POLITI

Skuddrama på Belfastvej

Annonce