Annonce
Klima

Styrtblødende Københavns Lufthavn vil være CO2-fri i 2050

Nu er der blevet fremlagt en konkret plan for, hvordan luftfarten i hele EU, herunder Københavns Lufthavn, kan eliminere CO2-udledningen og være emissionsfri senest i 2050. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Københavns Lufthavn har nu sat et klart mål for, hvornår det skal være slut med CO2-udslip. Det sker, efter der er blevet fremlagt en konkret plan for, hvordan luftfarten i hele EU kan eliminere CO2-udledningen og være emissionsfri senest i 2050.

Tilbage i juni 2019 underskrev Thomas Woldbye, administrerende direktør for Københavns Lufthavne A/S (CPH), sammen med 193 andre europæiske lufthavne en hensigtserklæring om at eliminere CO2-udslip fra lufthavnenes drift senest i 2050.

Nu skriver Københavns Lufthavn i en pressemeddelelse, at den konkrete plan er klar og baseret på en grundig analyse foretaget af de hollandske institutioner 'Royal Netherlands Aerospace Centre' og 'Amsterdam Economics'.

Det fremgår blandt andet af analysen, at en emissionsfri, europæisk luftfart i 2050 er mulig, og at luftfarten allerede kan reducere sit samlede CO2-udslip med 46 procent i 2030.


Produktionen og brugen af bæredygtigt flybrændstof er et helt afgørende element for branchens mulighed for at blive emissionsfri i 2050

Thomas Woldbye


Annonce

En branche i krise skal investere

Et sådan mål kræver en masse investeringer fra en luftfartsbranche, der i øjeblikket går igennem den værste økonomiske krise nogensinde.

Desuden er det ikke blot flyene og deres brændstof, der skal omstilles til fremtiden. Selve håndteringen af de tunge fly på landjorden skal også forandres for at nå målet. Derfor skal lufthavnene ligeledes være frie for CO2-udslip i driften, lyder det i analysen. Det har basen i København allerede igangsat.

- Lufthavnes drift skal også omstilles til at være CO2-fri og skal kunne levere infrastruktur til fremtidens fly, som både kan være elektriske eller flyve på brint og andre bæredygtige brændstoffer. CPH og vores partnere i ALIGHT kommer til at spille en vigtig rolle i hele luftfartens omstilling ved at udvikle konkrete løsninger og skabe et samlet koncept for, hvordan fremtidens lufthavn kan designes, påpeger Thomas Woldbye i pressemeddelelsen.

Så selvom krisen har været hård for Københavns Lufthavn, så vil de stadig arbejde målrettet med at reducere sektorens CO2-emissioner.

Annonce

Dansk luftfart i grøn føretrøje

Den danske luftfartssektor har desuden på egen hånd fremlagt en plan for, hvordan den danske målsætning om at reducere CO2-udledningen med 70 procent i 2030 kan blive en realitet.

Hertil kommer forslaget om en etablering af 'Luftfartens Klimafond', der skal finansieres af passagerbidrag på 20-30 kroner pr. flyvning. Pengene skal gå til de merudgifter, der kommer som følge af udvikling og produktion af bæredygtigt flybrændstof, som er væsentligt dyrere end almindeligt fossilt flybrændstof.

- Produktionen og brugen af bæredygtigt flybrændstof er et helt afgørende element for branchens mulighed for at blive emissionsfri i 2050. 'Luftfartens Klimafond' er nødvendig for, at vi kan få sat skub i efterspørgsel og produktion af de dyrere grønne brændstoffer. Samtidig kan klimafonden blive en motor, der kan drive Danmark frem i en styrkeposition inden for Power-to-X-teknologi, understreger Thomas Woldbye.

_

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Amager

200 kilo sprængstof afsløret på Amager

Annonce