Annonce
BYLIV

Vision skal løfte Amagerbanens område, men lokaludvalg efterlyser dialog med DSB

Illustration: Transparent Design og Legepladsspecialist.dk
I en ny vision for Amagerbanen foreslår Amager Øst Lokaludvalg at opføre et værksted med besøgscenter, café og mødested ud til krydset Vermlandsgade/Uplandsgade, samt en legeplads mellem kolonihaverne og skinnerne. Men det kræver dialog med DSB, hvis planen skal realiseres.

En fredningssag af området ved Amagerbanens sidste skinnestrækning ved Uplandsgade kan spænde ben for ejeren DSBs planer om at bygge på de kulturhistoriske spor og nedlægge nyttehaverne. Amager Øst Lokaludvalg har også planer om at bygge, men for at bevare områdets karakteristik og grønne korridor. Det kræver dog dialog med DSB.

- Vi har bedt om en dialog med DSB, for at vise dem vores vision for det potentiale som Amagerbanen har. Stedet kan komme til at blomstre endnu mere og give byen det helt særligte krydderi, som ikke er til at skabe i de nye boligområder. Det tror vi på at DSB også godt kan se værdien af, når vi viser dem vores nye vision, siger næstformand i Amager Øst Lokaludvalg, Rasmus Steenberger.

I visionen foreslår lokaludvalget at der opføres et værksted med besøgscenter, café og mødested ud til krydset Vermlandsgade/ Uplandsgade, samt en legeplads mellem kolonihaverne og skinnerne.

Formålet med visionen er at pege på en udvikling, som opfylder lokalområdets behov for fortsat at have et grønt, rekreativt område med hyggelige oplevelser.

Der er også tænkt på nye stiforløb og en vendeplads til de mange besøgende, som låner skinnecykler hos Amagerbanens Venner.

- Vi har brugt mange kræfter sammen med områdets brugere og foreninger for at ramme en vision, der passer til det særlige kulturhistoriske miljø på Amagerbanen, forklarer Rasmus Steenberger.

Illustration: Transparent Design og Legepladsspecialist.dk

Frank Lambert fra lokaludvalgets arbejdsgruppe fortæller, at det har været vigtigt at få placeret Amagerbanen i dens rette sammenhæng:

- De mange sportsklubber på Kløvermarken og det store tennisområde bagved er tænkt ind, og vi styrker forbindelsen til de tætte boligområder på Amagerbro, langs Holmbladsgade og ved Strandlodsvej, forklarer han.


Her langs Uplandsgade er det sidste sted man stadig kan opleve Amagers industrihistorie. Det skal vi holde fast i.

Lasse Rossen, arbejdsgruppen


Illustration: Transparent Design og Legepladsspecialist.dk

Amagerbanen strækker sig i dag langs hele Uplandsgade, men fortsatte tidligere ned langs Amagers østkyst. Efter at industrien gradvist blev nedlagt på Amager, blev også banen nedlagt og skinnerne overdraget til DSB. Der er siden bygget metro og cykelsti på det meste af den gamle linje.

Illustration: Transparent Design og Legepladsspecialist.dk

Amagerbanen

Københavns Borgerrepræsentation besluttede i juni 2020 at igangsætte en proces vedrørende fredning af arealet ved Amagerbanen langs Uplandsgade. I august nedsatte Amager Øst Lokaludvalg derfor en følgegruppe til fredningsprocessen til at tage den indledende dialog, og give nogle bud på bedre forbindelser og rekreativ udvikling i området.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
LEDER

Lad os få naturvogterne på finansloven

BYLIV

Husgavle efterlyses til kunstprojekt

Annonce