Billund: Som for mange andre butiksejere er det en hård tid Finn Fyhn Knudsen går igennem. Hans elektrikere har heldigvis nok at lave, men hvad angår hans fysiske butik, har det indtil nu stået helt stille.
- Dem, der sidder over på borgen, har ikke forståelse for, hvordan verden fungerer. Den dag, jeg lukker op, får jeg ikke det igen, jeg mister, for kunderne har købt det, de mangler, et andet sted. Det er direkte urimeligt, siger Finn Knudsen og hentyder til supermarkeder og lignende, der fortsat må holde åbent, og som sælger nogle af de samme produkter, som også er at finde hos Ernst El.
For at sikre butikkens overlevelse har han netop indført 24-timers selvbetjening i el-forretningen på Montanavej.
Overvejet lukning
Kompensationsordningen fungerer heller ikke optimalt for den selvstændige erhvervsdrivende, da både opgaverne, som elektrikerne udfører, og den fysiske butik er under én og samme virksomhed. Selve el-delen kører fint, hvilket både er godt og skidt, da han dermed ikke har haft så stor nedgang, at han kan få kompensation.
Finn Fyhn KnudsenJeg tror på fremtiden, men tankerne har været der, det kan jeg lige så godt sige. Det er ikke der, vi er, men det er et spørgsmål om overlevelse
- På el-siden er der travlt nok, men vi mangler stadig, at kunderne køber to lamper, der skal hænges op, og der er også udgifter i forhold til at drive en butik, forklarer Finn Knudsen.
Tanken om simpelthen at lukke den fysiske butik har heller ikke været langt væk.
- Jeg tror på fremtiden, men tankerne har været der, det kan jeg lige så godt sige. Det er ikke der, vi er, men det er et spørgsmål om overlevelse, og som det er lige nu, klemmer politikerne livet ud af os.