Annonce
Billund Ugeavis

Fra skrotbil til flot-bil: I Bents garage forvandles rustbunker til retro-køretøjer

Til tider bliver Bent Fastholdt med et glimt i øjet kaldt "formand". Det er hans garage, og ham med det endelige overbilk. "Bilen", de står ved er en Ford A fra 1931. I baggrunden står også en Ford A i en pickup-udgave. Det kan være svært at foretsille sig, at det blå-grønne skelet nogensinde vil blive køreklar, men det bliver den i følge Bent og de andre. Foto: Kristina V. Skjoldborg

Det er i Bent Fasterholdts garage, det sker. Her mødes han og fem andre gutter for sammen at dyrke deres fælles hobby -veteranbiler.

Annonce

Billund: Nogle spiller bridge, andre går til fodbold eller svømning. Bent Fasterholdt, derimod, han bliver hjemme. I hvert fald om mandagen, for der mødes han med fem andre mænd i alderen 60 til 75 år i sin garage for at restaurere veteranbiler. I 13 år har Bent og de andre forvandlet nedslidte gamle biler til smukke køretøjer, der står, som var de lige rullet ud af fabrikken.

Lidt efter lidt kommer de ind gennem døren i garageporten. De stiller sig omkring en Austin Gipsy fra 1967, et Land Rover-lignende køretøj, der lige nu bare er et gråt skelet.

- Den kunne ikke klare at blive sandblæst, siger Bent.

Bilen ejes af Bjarne Risvigs, og han mærker på det, der skal blive til en bildør. Den er ganske rigtig bulet, så måske skal der laves en ny. Da restaureringen er en hobby, skal de ikke skynde sig med at blive færdig.

Bilerne skal stå flot og kunne køre, og det går de ikke på kompromis med.

- Hvis vi ikke er tilfredse med det, vi laver, så gør vi det bare om, fortæller Bent.

Det er lysten, der driver værket og lysten til at få køretøjerne til at se ud, som da de var nye for 30, 50, ja måske 100 år siden.

Alle smiler, når de ser os gamle mænd køre rundt på knallert.Bent Fasterholdt

At restaurere biler kræver samarbejde. I 13 år har mændene, med et aldersgennemsnit på 70 år, mødtes for at restaurere biler i Bents garage. Foto: Kristina V. Skjoldborg
Annonce

På med overalls

Efterhånden er alle mand til stede. Dem, der ikke allerede er trukket i kedeldragt eller overalls, får det gjort, hvilket lader til at være startsignalet. I de næste tre til fire timer, afbrudt af en enkelt kaffepause, skal der arbejdes. Ikke på højtryk, men koncentreret, roligt og fremad.

- Vi gør det jo for hyggens skyld.

Alle lader til at have hver deres opgave, som de er specialister i. Bent Fasterholdt er ham, der har det endelige overblik.

- Vi har lavet nogle biler, der var i meget ringe stand, siger Bent, og tilføjer:

- Men vi har aldrig givet op.

Så skal arbejdet til at begynde.

Chevrolet fra 1934. Bilerne står altid i 12 graders varme for at undgå rust. Foto: Kristina V. Skjoldborg
Kaj Petersen (længst tilbage) og Jørgen Lauritsen har en baggrund som for henholdsvis elektriker og it-medarbejder. Kaj har i sine unge dage kørt rally med Bent Fasterholdt. Nu mødes de så igen på deres ældre dage for at lave biler. Foto: Kristina V. Skjoldborg
Bilerne skal være så tæt på det oprindelige, som det overhovedet er muligt. Om Bent Fasterholdt og hans team så selv skal lave skruerne, gør de det. Det måtte de for eksempel til den gule Ford A fra 1931. Her var det ikke muligt at skaffe skruerne til ladet, men det var ingen hindring. Så lavede de dem da bare selv. Foto: Kristina V. Skjoldborg
En Buick fra 1923 hentet hjem fra USA. Da Dronningen for nogle år siden gæstede Billund, blev hun transporteret rundt i denne. Bilen er en af de få, der ikke har gennemgået en totalrenovering, men er købt i en pæn stand. Foto: Kristina V. Skjoldborg
Når bilerne skal restaureres er det ofte nødvendigt at skille hele bilen fra hinanden for at bygge den op igen ud fra tegninger, billeder og originale modeller. Undervejs i forløbet bliver der taget billeder, som til sidst bliver samlet i en mappe, så man kan se den udvikling, bilen har været igennem. Foto: Kristina V. Skjoldborg
Nogle af mændene går også op i knallerter, og efterhånden er det blevet en tradition, at de hvert år skal på tur. De har både været i Skagen og på Fyn. I år gik turen til Rømø og Tyskland. - Alle smiler, når de ser os gamle mænd køre rundt på knallert, siger Bent Fasterholdt.
Til venstre står Bjarne Risvigs Austin Gipsy fra 1967. Det var bilfabrikanten Austins konkurrent til Land Rover. Foto: Kristina V. Skjoldborg
Kaffe klokken 20., og det er Jens Poulsen, der har kage med. Det har han altid, selvom det ikke er ham, der kan prale med at have bagt, men derimod hans kone. - Han kunne lige så godt sende hende i stedet, siger en af de andre under kaffepausen. De griner alle, inklusiv Jens. Foto: Kristina V. Skjoldborg
Bag den røde lift er der også et lille værksted, hvor kaffepausen holdes med kaffe, kage og én "lille en".- Mange tror, at når sådan nogle mænd som os mødes, så er det også for at drikke bajere. Men det er ikke derfor, vi mødes. Vi mødes på grund af hyggen og bilerne , siger Bent Fasterholdt. Foto: Kristina V. Skjoldborg
Normalt er "Bolette" dækket til, så hun ikke får skidt og snavs på sig, når de andre biler restaureres. Hun er en ældre dame fra 1910, og Bent har sågar haft hende med til Norge, hvor bilen deltog i et veteranløb kaldet "Styrkeprøven" for biler fra før år 1925. Foto: Kristina V. Skjoldborg
Chevroleten fra 1934 var knap nok en bil, da Jørgen kom Lauritsen kom med den. Inden han købte den, havde han dog spurgt Bent, om det var noget, de kunne klare. I dag er den restaureret fra inderst til yderst og selvfølgelig kørerklar. Foto: Kristina V. Skjoldborg
Bjarne Risvig er i gang med at få slebet dele til sin Austin Gipsy fra 1967, han har stående i Bent Fasterholdts værksted. Foto: Kristina V. Skjoldborg
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Billund Ugeavis

Det er en ommer!

Annonce