Billund/Vandel: Lynge Søndergaard-Jørgensen har en passion for biler af ældre dato. Han opkøber og sælger veteranbiler som en fritidsbeskæftigelse gennem virksomheden De Gamles Hjem, som ligger i Vandel.
- Jeg elsker at komme ind i en bil, som jeg selv har drømt om, og som jeg måske har arbejdet på i min spæde start som mekaniker. Det er efterhånden over 40 år siden, jeg blev udlært, fortæller mekanikeren, der til dagligt ejer Lynges Autoservice på Kløvervej i Billund.
Denne passion for klassiske biler deler han med kunderne, han møder.
- Det er ofte det samme, som driver folk, der kommer herind. De har set en bestemt bil i en film, eller måske har den hængt som plakat på drengeværelset. Det er en drøm og ikke et behov, siger Lynge Søndergaard-Jørgensen.
Bilerne, mekanikeren sælger i Vandel, er alle køreklar, men tilbage i 1990'erne restaurerede han veteranbiler for museet Center Mobilium, der lå placeret, hvor Lalandia ligger i dag.
Har man selv evnerne og modet til at kaste sig ud i at restaurere en medtaget veteranbil, er der dog et par ting eller to, man skal være opmærksom på.
- Nogle elsker at skille bilen ad, mens andre tager listerne af og får dem malet. Men man skal være opmærksom på, at der altid er dobbelt så meget arbejde, som man umiddelbart tror, for bilerne er 50-60 år gamle, og gennem tiden er der lavet mange hovsa-løsninger.
Kræver tid og penge
Man skal afsætte god tid, hvis man selv vil restaurere en veteranbil.
Lynge Søndergaard Jørgensenallerede i 90’erne restaurerede jeg biler for 400.000 kroner, og der er jo mange år siden
- Den sidste bil, jeg købte fra vrag, havde sælgeren brugt 1200 timer på. Det er jo tæt på et arbejdsår. Man kan være heldig, men hvis man finder en bil i en skov, så tager det et år, siger han.
Dertil kommer pengene, for en restaurering kan hurtig løbe op.
- Det kommer an på, hvad der skal laves, men hvis man skiller bilen ad, og der skal laves indtræk, så er det i hvert fald 100.000 kroner, for de fleste kan ikke lave indtræk eller lakere selv. Men allerede i 90’erne restaurerede jeg biler for 400.000 kroner, og det er jo mange år siden.
Køberen skal derfor ikke regne med at kunne få pengene hjem igen, men tid og penge er dog langt fra alting.
- Veteranbiler er en passion og hobby, og det koster. Det er minder og nostalgi, og så er der meget socialt i det med sommertræf, løb og dét at komme ud og sparke dæk.