Annonce
Billund Ugeavis

Lynge forbereder sig på en elektrisk fremtid

Lynge Søndergaard-Jørgensen ved sin kunde-elbil. Foto: Kristina V. Skjoldborg
De fylder stadig en lille del på værkstedet. Alligevel er Lynge forberedt til, når eller hvis elbilerne kommer.
Annonce

Billund: Hos Lynges Autoservice på Kløvervej står en benzindrevet MG fra 1953 side om side med elbilen Reault Zoe fra 2020. Ifølge ejeren af værkstedet, Lynge Søndergaard-Jørgensen, vil det blive biler som Zoe'en, vi kommer til at se flere og flere af på landevejene.

I begyndelsen af året blev autoværkstedet certificeret til at kunne reparere el- og hybridbiler, og for at leve op til certificeringens yderligere krav, skal Lynge blandt andet anskaffe sig en kundebil, der kører på el, leve op til miljømæssige krav for bortskaffelse af affald og have opstillet en ladestation.

- Vi har et år til at få styr på det, siger Lynge Søndergaard-Jørgensen. Den elektriske kundebil er netop kommet hjem, så det sidste, han mangler, er ladestationen, der vil være på plads ved årets udgang.

- Indtil da har vi en transportabel lader, fortæller han.

Annonce

Få elbiler på værkstedet

Ifølge den selvstændige mekaniker er de fleste biler, som kommer en smut forbi værkstedet, stadig benzinbiler.


Vi skal her på værkstedet ikke ende som Nokia, der ikke troede på smartphones.

Lynge Søndergaard-Jørgensen


- Det er nok kun fem procent af det hele, som er el- og hybridbiler, siger Lynge Søndergaard-Jørgensen.

Alligevel satser han på den elektriske fremtid.

- Jeg har en formodning om, at vi kommer til at se flere elbiler i fremtiden, for de kommer hurtigere, end vi regner med. Flere af de store bilproducenter går over til el, så vi skal her på værkstedet ikke ende som Nokia, der ikke troede på smartphones, forklarer han.

Lynge er ikke selv udlært i at reparere el-bilerne, men som han siger:

- Intet er umuligt for den, der har det rette personale.

Jacob Meyer er en af de to mekanikere på værkstedet i Billund, der er blevet udlært i at kunne servicere el- og hybridbiler.

- Undervognen er stort set det samme, men den største forskel er motoren, for det er ledninger, og en stor del af opgaverne går ud på udmåling og fejlfinding, fortæller han.

Annonce

Savnet af en brølende motor

Lynge Søndergaard-Jørgensen har også privat købt sig en elbil, men han indrømmer, at brølet fra en benzinmotor har sin charme.

- Jeg savner lyden fra motoren, for en elmotor er noget, man skal vænne sig til. Det er lidt kedeligere at køre i en elbil, men det er også let og ukompliceret, og der er ikke lige så mange sliddele som på en benzindrevet bil, siger Lynge og fortsætter:

- Men jeg tror også på det, ellers havde jeg ikke selv købt en elbil, understreger han.

Til dagligt får mekanikeren heldigvis lidt fra begge verdener, da han har veteranbiler som sin store passion.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Billund Ugeavis

50 års jubilæum i Lego-koncernen

Billund Ugeavis

Tyv løb med havetraktor

Annonce