Annonce
Bjerringbro Avis

Digitalisering langs skinnerne: Nye signaler aflyser flere togafgange

I tre weekender hen over de kommende måneder vil der ikke køre tog tværs gennem Viborg Kommune. Arkivfoto: Adam Liebach
Digitale signaler skal erstatte de fysiske af slagsen langs jernbanen. Af den grund bliver togene tværs gennem Viborg Kommune aflyst i nogle weekender i de kommende måneder.
Annonce

Viborgegnen: I de kommende uger implementerer Banedanmark et helt nyt signalsystem på jernbanen mellem Struer og Langå.

De forældede og slidte signaler langs banen skal erstattes af et nyt system, således at lokoførere fremover ikke skal orientere sig ved de fysiske signaler. I stedet skal de gøre det på en fjernstyret computerskærm i førerhuset.

Passagererne i togene på tværs af Viborg Kommune kommer næppe til at mærke det store til de nye, digitale signaler, men systemet kommer til at give en del aflyste tog i weekender i slutningen af februar og i løbet af marts.

Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Banedanmark.

I weekenden 26. februar til 1. marts er alle tog mellem Struer og Stoholm aflyst. Mellem 12. og 15. marts gælder det strækningen mellem Skive og Rødkærsbro, og i weekenden 26. til 29. marts kører der ingen tog mellem Stoholm og Langå.

Ved alle de nævnte tidspunkter bliver sporene spærret fra om fredagen klokken 20 og indtil klokken fire mandag morgen.

Nyt signalsystem: Her bliver togene aflyst

Vinderup-Højslev

Strækningen Struer-Vinderup-Skive-Højslev-Stoholm er spærret fra fredag den 26. februar kl. 20:00 til mandag den 1. marts kl. 04:00.

Højslev-Viborg

Strækningen Skive-Højslev-Stoholm-Viborg-Rødkærsbro er spærret fra fredag den 12. marts kl. 20:00 til mandag den 15. marts kl. 04:00.

Viborg-Langå

Strækningen Stoholm-Viborg-Rødkærsbro-Bjerringbro-Ulstrup-Langå er spærret fra fredag den 26. marts kl. 20:00 til mandag den 29. marts kl. 04:00.

Annonce

Sikrer færre fejl

Arbejdet med at få det nye system sat i værk kommer til at foregå i weekenderne, så hverdagspendlerne ikke vil blive ramt af aflysninger.

Det siger programdirektør i Banedanmark, Thilde Restofte Pedersen.

- I stedet for at lukke hele strækningen på én gang har vi opdelt arbejdet mellem Langå, Struer og Holstebro i etaper. På den måde kan vi holde trafikken kørende og samtidig mindske generne for trafikanterne, siger hun.

- De resterende fysiske ombygninger til det nye signalsystem bliver installeret og testet i weekenderne, så vi ikke rammer pendlerne, der benytter toget i hverdagene. Og lukningen af overkørsler er planlagt, så vi kun arbejder på nogle overkørsler ad gangen.

Signalsystemet skal sikre, at der i fremtiden vil være markant færre signalfejl i togdriften, og derfor kan passagererne se frem til færre forsinkelser og mulighed for flere tog på skinnerne - til tiden.

Banedanmark forventer, at hele strækningen mellem Struer og Langå vil være i drift med det nye signalsystem i slutningen af marts.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Bjerringbro Avis

Grønne sunde spirer er sagen

Bjerringbro Avis

25 år på Grundfos

Bjerringbro Avis

25 år på Grundfos

Bjerringbro Avis

Provsten får ridderkorset

Annonce