Annonce
Bjerringbro Avis

En ny bro er på vej - også hurtigere, end alle ville være med til

Kjællinghølbroen endte sine dage i en alt for ung alder - i det kolde vand, den skulle hjælpe folk over. Arkivfoto: Morten Dueholm
Ny bro ved Kjællinghøl står klar til november - trods uenighed i byrådet.
Annonce

Bjerringbro: En ny bro ved Kjællinghøl bliver allerede købt og opsat i år.

Det blev den foreløbige ende på en sag, der begyndte, da det pludselig flød med brorester i Gudenåens kolde vand en weekend i december sidste år.

Nu er en ny bro så på vej. Prisen er fem millioner kroner. På byrådsmødet forleden blev det endeligt vedtaget men ikke helt uden debat.

De konservative stemte nemlig imod. Det skyldes, forklarede gruppeformand Torsten Nielsen, at partiet ønsker at gennemføre broarbejdet i en hovedentreprise.

- Det er ikke en billig bro, den er dyrere, end vi regnede med, men vi skal have en ny bro, og vi skal have den så hurtigt som muligt. Det mest passende ville være, at den kom op inden for 14 dage, så den var klar til brug i sommerperioden, men for vores vedkommende vægter det også højt, at vi skal have den rigtige bro - og den skal vi have første gang. Ved en hovedentreprise har vi væsentlig større indflydelse på, hvordan resultatet bliver, end vi har med en totalentreprise - og ingen af mulighederne vil alligevel sikre en bro inden for få uger.

Med til historien hører, at Torsten Nielsen lige nu er formand for klima- og miljøudvalget, som først så på sagen. Ifølge et skriftligt referat fra et møde her vedtog et enigt udvalg - bestående af én konservativ, én SF'er, én socialdemokrat og to Venstre-folk - at Kjællinghølbro-projektet skulle gennemføres i en totalentreprise. Mens konservative holder fast i den beslutning, mente de øvrige partier dog noget andet efter et senere møde i økonomi- og erhvervsudvalget - og igen i byrådet.

- Det var et enigt udvalg, som havde indstillet, hvordan den bro skal bygges, mindede Torsten Nielsen om på byrådsmødet, men han talte for døve ører.

Alle andre end hans partifæller stemte nemlig nu for, at broen udføres i en totalentreprise, og så bliver det altså sådan.

SF's Kai O. Andersen var én af de fire, som tilsyneladende ændrede mening i sagen, og han erkender gerne, at "det er en uskik".

- Men det er økonomi- og erhvervsudvalget, der skal betale broen, og derfor lader jeg også det udvalg bestemme, hvilken udbudsform, der er bedst, siger han.

Annonce

Erstatningssag

Socialdemokratiets gruppeformand Niels Dueholm sagde efter beslutningen om en totalenterprise i økonomi- og erhvervsudvalget - at han var glad for beslutningen, idet broen så vil være klar allerede til efteråret.

Samme holdning har partifællen Birthe Harritz, som ellers står noteret for det modsatte i klima- og miljøudvalget.

- Jeg argumenterede hele vejen for, at broen skulle laves i år, så jeg har ikke ændret holdning, siger hun dog.

- De andre fire medlemmer ville først have broen til næste år, og dermed blev jeg stemt ned, og jeg fik det ikke noteret. Jeg kunne godt have fået det påført på referatet, men det fik jeg ikke.

De to Venstre-medlemmer Kurt Johansen og Allan Clifford stemte også anderledes i byrådssalen, end de gjorde i klima og miljøudvalget. Sidstnævnte forklarer, at:

- Nogen har forsikret mig om, at vi har pengene til broen i år.

Han anerkender ikke argumentet om, at man mister kontrollen over, hvad man køber:

- Man bestiller en vare, og så får man den leveret. Det er uomtvisteligt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Bjerringbro Avis

RenStil i Langå

Annonce
Forsiden netop nu
Bjerringbro Avis

Indvielse: "Broen er en gave"

Bjerringbro Avis

Betina og de røde modeletter

Bjerringbro Avis

Stadig plads på tennisbanen

Bjerringbro Avis

Minister besøger Tange Sø

Bjerringbro Avis

Jubilarer på Grundfos

Annonce