Annonce
Bjerringbro Avis

Kjællinghøl: Kommunen ligger, som den har redt

Han ærgerer sig over at Viborg kommune fravalgte den oprindelige projektgruppe, angiveligt på grund af 25.000 kroner, da broen kom ud i licitation.
Oprindelig arkitekt på Kjællinghølbroen, Jesper Feldager, ærgrer sig over Viborg Kommunens beslutning tilbage i 2011.
Annonce

Bjerringbro: - Pu ha, jeg kan mærke, at jeg stadig har blandede følelse omkring broen, siger Jesper Feldager, da vi forlader området, hvor den ikoniske træbro ved Kjællinghøl, der om lidt nedtages, står.

Jesper Feldager er den oprindelige arkitekt på broen, og det var ham, der sammen med Arne Bank Jørgensen, Andreas Højgaard og Ole Vanggaard i 2004, stod bag ideen og skitserne til broen ved Kjællinghøl.

Der skulle dog gå yderligere syv år, før broen blev en realitet. Da den endelig blev bygget, var det ikke det oprindelige rådgiverteam, der ifølge Jesper Feldager var de eneste, der på daværende tidspunkt havde den professionelle viden der skulle til for at bygge en bro af rundtømmer men i stedet Woodways med Constructa som bygherrerådgiver.

- Andreas Højgaard er specialist i rundtømmerbyggeri og er det eneste danske medlem af The North American logbuilders Association. Ole Vanggard var ingeniør som eksperimenterede i anderledes konstruktioner samt adjunkterende professor på arkitektskolen i Københavns Universitet. Også civilingeniør Henrik Ahlmegård var koblet på teamet, fortæller Jesper Feldager, der som arkitekt bag broen naturligvis havde særlig indgående kendskab til konstruktionen.

- Vi havde faktisk ikke fantasi til at forestille os, at der var andre i landet, der ville turde eller kunne byde på projektet. Man skal forstå, at dette virkelig var pionerarbejde i Danmark

Jesper Feldager, arkitekt

Annonce

Ingen detaljer

Da pengene til broen endelig var fundet i 2011, ønskede Viborg kommune at sende projektet i licitation og tilbød Jesper Feldager stillingen som bygherrerådgiver.

- Dette afslog jeg, for jeg ville ikke tage ansvar for et projekt, hvis ikke det var det oprindelige rådgiverteam, der byggede broen, vi var nemlig enige om, at ingen af os kunne bygge broen uden hinanden. Derfor foreslog vi, at kommunen i stedet sendte opgaven ud i licitation som en totalenterprise, som vi så ville byde på, fortæller Jesper Feldager, der sammen med rådgiverteamet havde modtaget et honorar for at have udformet skitseprojektet.

De kunne dog i følge Jesper Feldager sagtens have omgået licitationsloven, som jo foreskriver at projekter over en halv million skal ud i licitation, eftersom projektet var opdelt i delprojekter, hvor den dyreste del lød på 450.000 kroner.

- Jeg mener ikke de havde noget ordenligt fagligt argument for at give os afslag på den baggrund, der efterfølgende måtte ud i en licitationsrunde med Woodways.

- Vi havde faktisk ikke fantasi til at forestille os, at der var andre i landet, der ville turde eller kunne byde på projektet. Man skal forstå, at dette virkelig var pionerarbejde i Danmark, fortæller Jesper Feldager.

Udbudsmaterialet fra kommunen blev fremstillet af Constructa, der så vidt Jesper Feldager ved, aldrig har arbejdet med rundtømmerkonstruktioner. Jesper Feldager kunne se, at de bare havde lavet en mere eller mindre tekstmæssig copy paste fra hans oprindelige projektforslag, der var teknisk mangelfyldt og slet ikke gik i detaljer, fordi den først og fremmest var blevet lavet for at søge penge hjem til projektet.

Annonce

Lille prisforskel

Men foruden det oprindelige rådgiverteam bød Woodways altså på opgaven, og de havde, ifølge Jesper Feldager, heller aldrig arbejdet med rundtømmerkonstruktioner. Til trods for, at der kun var godt 25.000 kroner til forskel i pris, valgte Viborg Kommune altså Woodways, fortæller Jesper Feldager, der i dag ikke er i tvivl om at kommunen valgte forkert.

- De gjorde så mange ting forkert, da de byggede den bro og begik så mange fejl, der i dag er skyld i, at broen er total rådden. Set fra mit perspektiv ligger der absolut et ansvar hos bygherrerådgiver og entreprenør - altså Woodways, men min pointe er nok, at kommunen ligger, som de har redt i sagen omkring Kjællinghølbroen, siger Jesper Feldager.

- Viborg Kommune siger, at de modtog dårlig rådgivning den gang. Jeg vil blot pointere, at de faktisk havde adgang til den bedst mulige rådgivning, og de valgte det fra for sølle 25.000 kroner, siger han og remser en masse fejl op, som Woodwayds begik i forbindelse med byggeriet.

Jesper Feldager var den oprindelige arkitekt, der tegnede Kjællinghøbroen. Foto: Christine Krüger Hansen
Annonce

Svampeparadis

Ting som at man i stedet for at støbe brofæster på stedet, der var hævet to meter over daglig vandstand valgte at ramme egetræspæle ned i vandkanten som bærende brofæster, og at man lagde stammer i blød, hvor stålsamlinger skulle skjules inde i træet - hvilket fremmede væksten af svampesporer, og så brugte man bare ikke, i følge Jesper Feldager, ordentligt træ.

- Jeg blev virkelig ked af det, da jeg så broen første gang, for jeg kunne straks se, at man havde valgt nogle forkerte træer. Træer der var venstresnoede, og ikke lige som de ellers skal være. Og det er virkelig en skam, at douglasgran på baggrund af denne sag får et dårligt ry - et ry for at det ikke kan anvendes i sådanne konstruktioner som Kjællinghølbroen - for det er ikke sandt - man skal blot vide, hvornår det skal fældes og altid vælge lige stammer, sådan noget som Andreas Højgaard ved og har årelang erfaring med, med sin forst-tekniske baggrund, siger Jesper Feldager med et suk og fortsætter:

- Jeg må sige, at det er mig en gåde, den dag i dag, at projektet kunne afleveres og at bygherrerådgiveren accepterede det. Efter min mening ligger Viborg Kommune, som de har redt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Bjerringbro Avis

Slut med fredsvalg

Bjerringbro Avis

Isfuglen lukker midlertidigt

Bjerringbro Avis

Ny medarbejder i Jyske Bank

Annonce