Annonce
Bjerringbro Avis

Rødkærsbro Skole: Stor faglighed og håndvask på højt plan

Lærerne på Rødkærsbro Skole har gode erfaringer fra forårets corona-skole.  Fra venstre er det Charlotte Høj Søndergaard, Mette Pødenphant Kristensen og Bente Gaarde Knudsen. Privatfoto
Rødkærsbro Skole har gode erfaringer med udeundervisning og undervisning i mindre hold
Annonce

Rødkærsbro: I disse uger puster lærere og pædagoger ud efter forårets corona-krise med en meget anderledes skoledag

Personalet på Rødkærsbro Skole kæmpede som mange andre lærere og pædagoger en brav kamp med at skabe en skoledag med høj faglighed og stort fokus på elevernes sociale samvær samtidig med at skulle tænke på afstandsbegrænsninger og håndvask på højt plan. De refleksioner som lærere og elever nu kan gøre sig, er dyrebar viden for skolevæsnet i hele Danmark, lyder det i en pressemeddelelse fra skolen.

Annonce

Mindre tid på konflikløsning

Charlotte Høj Søndergaard og Bente Gaarde Knudsen, som underviser på 3. årgang, fortæller, at de som lærere har haft overskud til at udvise større ro og nærvær, fordi de ikke skifter mellem mange klasser eller deltager i forskellige møder i løbet af dagen.

- Vi er med eleverne hele dagen igennem,  og de oplever færre lærerskift. Hvis der er uenigheder, kan vi måske gribe ind tidligere eller har større forståelse for, hvad der er sket. Konflikterne vokser sig ikke så store, og vi bruger meget mindre undervisningstid på konfliktløsning", fortæller de i pressemeddelelsen.

Annonce

Små hold og bedre tid

Eleverne var opdelt i mindre hold så de sundhedsfaglige anbefalinger kunne overholdes. På 5. årgang fortæller lærerne Mette Pødenphant Kristensen og Kasper Winther Larsen, at undervisningen har været mere intens, fordi der  er færre elever på holdene. Derfor har der heller ikke været mange lektier.

- Eleverne har været effektive i undervisningen. Vi har været meget ude, hvor vi blandt andet har arbejdet med koordinatsystemer, tegnet dem med kridt, måler store længder med målebånd, forskellige løbediktater og stafetter, altså undervisning med mere fokus på samarbejde og legerelationer.  Især elever, som har svært ved at koncentrere sig om at kigge ned i en bog, har nydt dette, lyder det fra Mette Pødenphant Kristensen og Kasper Winther Larsen.

- Vi oplever, at eleverne trives i klasserne med færre elever. Flere er trygge, kan bedre overskue tingene og byder mere ind. Mange er blomstret op,  sige  Charlotte Høj Søndergaard.


Vi oplever, at eleverne trives i klasserne med færre elever. Flere er trygge, kan bedre overskue tingene og byder mere ind. Mange er blomstret op.

Charlotte Høj Søndergaard, lærer.


- Det har været vigtigt for os, at eleverne ikke skulle føle sig alt for opdelt men stadig have et fællesskab i klassen. Heldigvis kunne vi strukturere skoledagene og bruge tid på at være sammen hele klassen udenfor. Flere elever har glædet sig over, at holdene har skabt nogle andre relationer end tidligere.  Overordnet set, så har jeg elsket den her måde at holde skole på, fordi der har været frihed til at være mere kreativ i planlægningen af undervisningen,  slutter Mette Pødenphant Kristensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Bjerringbro Avis

RenStil i Langå

Annonce
Forsiden netop nu
Bjerringbro Avis

Indvielse: "Broen er en gave"

Bjerringbro Avis

Betina og de røde modeletter

Bjerringbro Avis

Stadig plads på tennisbanen

Bjerringbro Avis

Minister besøger Tange Sø

Bjerringbro Avis

Jubilarer på Grundfos

Annonce