Bjerringbro: Forår betyder travle dage hos Bjerringbro Plæneklippe Service. I april, maj og juni holder butikken åben om lørdagen, og der er ingen ferie til personalet.
Det er ikke kun almindelige plæneklippere, som firmaet sælger og servicerer. Robotplæneklippere fylder mere og mere, i 2020 solgte butikken 180 robotter, og det var mere end dobbelt så mange som i 2019.
Indehaveren af Bjerringbro Plæneklippe Service Ove Riisberg han var skeptisk, da Husqvarna i 1995 sendte de første robotplæneklippere, automowers - som firmaet kalder dem, på markedet, men allerede i 1999 købte han selv én, og nu vil han ikke undvære den.
- Ja det var nok som da, de første vaskemaskiner kom på markedet. Man tænkte, at kunne det nu være rigtigt, at en maskine klarede det arbejde, men nu kan vi ikke undvære vaskemaskinen. Og sådan bliver det også med robotplæneklipperne. Jeg tænker, at om 20 år så har 80 procent af de danske haveejere en robotplæneklipper. Robotten kører mange gange hen over græsset, derfor bliver græsset mere tæt, plænen bliver flottere, og mosset forsvinder, siger han.
Bjerringbro Plæneklipper Service har også et stort udvalg af elektriske save og andre skovmaskiner, små og store plæneklippere med motor og traktorplæneklippere, men robotterne fylder ikke alene meget i både butikken og på lageret, de står også for omkring en tredjedel af omsætningen i butikken på Stærkærvej i Bjerringbro.
- Vi sælger ikke bare en papkasse med en robot. Vi sælger løsninger, og vi graver kabler ned i kundens have, installerer en lader og programmerer robotten, og så passer den ellers sig selv og sørger for at græsplænen er flot, fortæller Ove Riisberg.
Travlhed forude
Ove Riisbjerg har drevet butikken siden 1987.
- Sammen med min kammerat Keld Nielsen købte jeg butikken, dengang solgte og servicerede vi kun plæneklippere. Siden udvidede vi med både forskellige maskiner og servicering af disse, og da han gik på pension, overtog jeg hans del. De seneste fire år har Jonas været ansat her, og planen er han på sigt skal overtage butikken, og så vil jeg gerne fortsatte med at arbejde her, hvis ellers Jonas gider have mig, siger Ove Riisberg med et skævt smil.
Ove Riisberg fylder 66 år i maj, og foruden ham og værkfører Jonas Jakobsen, som er uddannet EUX-automekaniker, er der en medarbejder på fuld tid samt to pensionister på halv tid.
Vinterrabat
På et år laver firmaet mellem 400 og 500 eftersyn på robotter, plæneklippere og havetraktorer tilsammen. Mandagen efter den første gode forårsweekend er der altid meget travlt i butikken, hvor folk kommer med plæneklipperen, som de forgæves har brugt en del af weekenden på at starte.
- Gennem de seneste år har vi forsøgt at vænne kunderne til, at de kan få repareret og renset plæneklipperen i vinterhalvåret. Vi kører gerne ud og henter maskinen, gør den klar til sæsonen og afleverer den igen, og i vinterhalvåret giver vi faktisk rabat på dette arbejde. Mange mennesker tror, at de blot kan starte maskinen, når den er stået i skuret hele vinteren, men sådan er det altså ikke, siger Ove Riisberg.
Ove Riisberg, indehaver af Bjerringbro Plæneklipper Service.Mange mennesker tror, at de blot kan starte maskinen, når den er stået i skuret hele vinteren, men sådan er det altså ikke.