Bjerringbro: Der er med de gældende corona-restriktioner stadig plads til 53 kunder på samme tid hos Mad & Vintorvet i Bjerringbro.
Indehaver af Bjerringbro-forretningen, der er en kombinerer slagter, bager, delikatess, samt vin og øl-forretning, Mads Lisius Hansen og Gitte Terkelsen har gjort alt, hvad de kan for at give kunderne et trygt sted at handle. Alligevel må de for tiden spejde langt efter mennesker i deres butik.
- Vi har rykket rundt på inventar og varer, så der er blevet bedre plads, og jeg kan se på en opgørelse, at vi i løbet af det sidste halve år har brugt 125.000 kroner på værnemidler som håndsprit, masker og visirer, siger Mads Lisius Hansen.
Det er en udfordring, der kan ses på bundlinjen, og det giver parret sommerfugle i maven, ikke mindst fordi forretningen der knap er et år gammel - ikke har den ballast, der skal til for at stå i mod den ene måned efter den anden, hvor indtjeningen bare falder.
- Det gik rigtig godt, efter vi åbnede sidste forår, men hen over sommer og efterår, kunne vi begynde at mærke effekten af hele corona-situationen, og selvom vi havde en rigtig god december, så kan det ikke råde bod på det omsætningsfald, vi har haft, siger Mads Lisius Hansen.
Foruden at været en forretning med en lang række forskellige madvarer og specialiteter på hylderne, så gør Mad & Vintorvet en hel del i mad ud af huset - og det er især her, at de kan mærke tilbagegang.
- Det var utrolig positivt, at vi i december måned solgte 507 nytårsmenuer. Vi havde regnet med 300, men derudover har vi stort set ingen bestillinger, fordi der jo ikke bliver holdt nogen form for fester eller arrangementer, fortæller Mads Lisius Hansen.
Det er også begrænset, hvor mange kunder der fysisk kommer ind af døren.
Stort omsætningsfald
- Januar er normalt den måned, der er mest stille, og hvor man som butiksindehaver godt kan få nogle ekstra grå hår, men jeg havde godt nok ikke regnet med, at det ville blive så slemt, siger han, der lige nu mener, at de ligger 25 procent under, hvad de havde budgetteret med i januar.
Det er sådan cirka en omsætning, der er 80 procent mindre end i december, siger Mads Lisius, der ikke har afskediget medarbejdere, men det er kun fordi, de ansatte har en fleksibel lønaftale, der betyder, at de kan sættes ned i tid.
Men hylderne hos Mad & Vintorvet bugner stadig med specialøl og vin, og i køledisken ligger delikatesser, kamstege og smørrebrød og venter på at blive spist, og derfor introducerer parret bag Mad &Vintorvet et nyt koncept, der måske kan give lidt flere kunder i butikken.
Mads Lisius Hansen, Mad & VintorvetJanuar er normalt den måned, der er mest stille, og hvor man som butiksindehaver godt kan få nogle ekstra grå hår, men jeg havde godt nok ikke regnet med, at det ville blive så slem
- Vi kan sagtens forstå, at folk ikke tør gå udenfor, vi kan bare ikke som butik holde til det. Derfor har vi nu besluttet os for, at hvis kunderne ikke vil komme til os, så må vi jo komme til dem, siger parret, der fra denne uge begynder at levere varer til kundernes dør.
Først og fremmest har de oprettet et tilbud til de aftensmads-interesserede, der lyder på, at man kan få fire retter aftensmad leveret for bare 200 kroner.
- Ideen er, at vi fremstiller fire forskellige aftensmåltider klar til at varme enten i ovn eller mikrobølgeovn, som leveres til kundens hoveddør om mandagen, fortæller Mads Lisius Hansen.
Ny hjemmeside
Maden er traditionelle danske retter, som brændende kærlighed, koteletter i fad og frikadeller, og er man eksempelvis en familie på fire, kan man bestille en familiepakke for blot 500 kroner.
Samtidig arbejder Mad & Vintorvet hårdt på at få en ny hjemmeside op at stå, hvor kunder også vil kunne bestille - til levering - alle de varer, som butikken har på sine hylder - og det uanset om det er en spegepølse, en flaske vin eller brød fra bageren.
- Vi har indtil videre overladt vores nuværende hjemmeside til Danske Slagtermestre, men derinde kan man endnu ikke bestille varer fra, noget vi skulle have haft fra starten af, og derfor har vi valgt at få lavet en ny hjemmeside, siger Mads Lisius Hansen.
Hjemmesiden forventets at være klar i løbet af en måneds tid, og ind til da kan man bestille via messenger, mail og telefon.