Annonce
Bjerringbro Avis

Skarp kampagne: Derfor hænger Lars i lygtepælene

Lars Christiansen, Bjerringbro Byforum, og en række butiksdrivende fra Bjerringbro håber på at få de lokale kunders stemme.
Byens butikker blæser til valgkamp. Det er nu, kunderne skal vælge de lokale butikker til, både for byens, klimaets og deres egen skyld.
Annonce

Bjerringbro: Måske har du allerede set valgplakaterne i lygtepælene og undret dig. Var det ikke før sommerferien, at der var valg?

Jo, det er helt rigtigt. Men denne valgkamp handler ikke om, hvem vi skal sende til Christiansborgs bonede gulve. Det er meget mere nært. Shoppinglisten er dine lokale butiksdrivende, og de forsøger nu at få din stemme. Det er en skøn blanding af gak, løjer og ramme alvor.

- Der er gang i massive ændringer i detailhandlen, og den måde vi som forbrugere køber ind på. Forbrugernes ændrede indkøbsvaner med stigende udenlandsk nethandel har drastisk ændret vilkårene for de små og mellemstore butikker i hele Danmark, siger Helle Sørensen fra Viborg Egnens Handelsråd, som er afsender på kampagnen.

Shoppinglisten er en kampagne, der skal gøre os alle mere bevidste om at træffe et valg. Den skal inspirere borgerne til at handle i de lokale butikker eller deres webshops. Det skaber nemlig jobs, liv i byen og mindre belastning af klimaet, når vi selv henter vores varer i de lokale butikker. I stedet for at få dem sendt fra Kina.

- Vores mål er ikke at få folk til at droppe nethandel, men at vi alle lige tænker over at butikkerne faktisk er fundamentet for livet i byerne. Det er nemlig butikkerne, der fylder byerne med liv, siger Helle Sørensen og pointerer, at målet med kampagnen er at skabe en positiv stemning omkring de lokale butikker og give borgerne og kunderne lyst til at handle mere lokalt.

- Det er ikke ynk og klynk, det her. Det er absolut en alvorlig diskussion, som vi bringer til bordet, men det, vi sigter efter, er at få udbredt en positiv forståelse af, hvordan det hele hænger sammen for butikkerne, kunderne og lokalsamfundet, siger Helle Sørensen.

Kampagnen vil være synlig i flere end 1.000 lygtepæle, med reklamefilm på TV MidtVest og TV Østjylland, i de lokale aviser, på Facebook og via plakater, indkøbsnet og brochurer i butikkerne.

På kampagnesitet www.shoppinglisten.dk kan man læse mere om alle kandidaterne og deltage i en konkurrence om gavekort for i alt 10.000 – selvfølgelig til de lokale butikker.

Tal for nethandel

De danske forbrugere havde travlt med at handle på nettet i 2018. Hele 197 millioner gange trykkede de køb, og de
handlede i alt for 129,3 mia. kr. Det er en rekordstor stigning på 14,7 mia. kr. i forhold til 2017.

- I 2016 foregik 13 % af danskernes samlede indkøb via web-shops, mens 87 % skete i de fysiske butikker. I
2018 foregik 20% af købene via web-shops og 80% i de fysiske butikker.
Kilde: Dansk Erhvervs e-handelsanalyse 2016 og 2018

- Hvert femte køb blev gennemført på en smartphone i 2018.

- En stadig større del af e-handlen lander i udenlandske netbutikker.
I 2018 gik 34 % af handlen til udlandet.
Kilde: Foreningen for Dansk Internet Handel

- 3,4 mio. danskere køber varer eller tjenester på internettet.

- En tydelig udviklingstendens i detailhandlen består i, at stadig flere butikker både sælger på nettet og i fysiske
forretninger.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Bjerringbro Avis

Hvem må være her?

Annonce
Forsiden netop nu
Bjerringbro Avis

Kirkesølv klar til indvielse

Bjerringbro Avis

Musik: Ibrahim Electric i Viften

Bjerringbro Avis

Nu får Torvegade 6 nyt liv

Annonce