Annonce
Bjerringbro Avis

Telefonkæde giver ekstra tryghed i denne tid

Margrethe Povlsen er tovholder hos Ældre Sagens telefonkæde i Bjerringbro. Privatfoto
Hver morgen, hele året rundt, ringer Margrethe Povlsen op som den første i en telefonkæde, der giver større tryghed for ældre mennesker, som bor alene.
Annonce

Bjerringbro: Det er efterhånden 20 år siden, at Telefonkæden i Bjerringbro, der blev sat i værk af daværende formand for Ældre Sagen, Bjerringbro Aase Birkjær Nielsen, så dagens lys.

Selvom Aase Birkjær Nielsen ikke lever mere, fortsætter andre ufortrøden hendes arbejde, og i dag er det Margrethe Povlsen, der er tovholder for telefonkæde, der tilbyder en ekstra tryghed i hverdagen for ældre borgere, der måske ikke har det store netværk at trække på.

Margrethe Povlsen var i mange år skolelærer, men efter at hun gik på pension blev hun i 2015, af daværende formand for ÆldreSsagen, Aksel Sørensen spurgt, om hun ville være aktiv frivillig i Ældre Sagen.

- Umiddelbart efter at jeg sagde ja, kontaktede Aase Birkjær Nielsen mig og foreslog, at jeg blev tryghedsopkalder sammen med hende, fortæller Margrethe Povlsen, der var glad for at kunne hjælpe andre.

I 2018 fyldte Aase Birkjær 90 år, hvorfor hun ville ”slippe tøjlerne” som tryghedsopkalder, og derfor overtog Margrethe Povlsen hendes telefonkæde, som derefter blev slået sammen  med hendes egen.

- Nu er der én kæde, der består af 15 kvikke kvinder i alderen 78 til 96 år, så det er et vidt aldersspænd, siger Margrethe Povlsen.


Derefter henvender jeg mig til den angivne pårørende, som så tager affære og melder tilbage til mig. På den måde er der tryghed for både telefonkædens medlem og de pårørende

Margrethe Povlsen, tovholder hos Telefonkæden i Bjerringbro


Hver dag året rundt mellem klokken 8.15 og klokken 9 ringer hun op til den første på listen, hvorefter vedkommende efterfølgende ringer videre til næste person på listen.

- Det vil sige, at hvert medlem taler med to personer hver dag - nogle gange bare et minut eller to andre gange lidt mere. Det gør man, som man har tid og lyst, forklarer Margrethe Povlsen.

Annonce

Plejer at ses

Hvis et medlem af telefonkæden ikke får kontakt til den næste i kæden, ringer vedkommende til Margrethe Povlsen.

- Derefter henvender jeg mig til den angivne pårørende, som så tager affære og melder tilbage til mig. På den måde er der tryghed for både telefonkædens medlem og de pårørende.

De 15 medlemmer af telefonkæden nøjes normalt ikke bare med at tale sammen over telefonen.

- Under normale omstændigheder plejer vi at ses to gange om året.  Ældre Sagens formand inviterer til en sammenkomst i februar, hvor alle frivillige hos Ældre Sagen samt kædens medlemmer mødes, og maj mødes telefonkædens medlemmer til hyggeligt samvær. Det er noget, alle er ret glade for, og vi savner meget at ses, siger Margrethe Povlsen og siger halvt i sjov:

- Vi har jo næsten glemt, hvordan vi hver især ser ud.

Siden coronaen gjorde det umuligt for kædens medlemmer at mødes, er der også kommet nye medlemmer til, og dem har de andre medlemmer endnu ikke set.

Telefonopkaldet er først og fremmest et tryghedsopkald, der eksempelvis sikrer, at et medlem ikke er faldet og ligger hjælpeløs i for lang tid.

- Alle kædens medlemmer bor alene, men de er ikke ensomme. Jeg fornemmer dog, at lige nu savner alle de ugentlige samværstimer og aktiviteter, de deltog i før coronaen. Flere af medlemmerne har forskellige interesser og savner klubben, foredraget, sangen, gymnastikken, it-cafeen med mere for ikke at tale om turene ud i landet eksempelvis ved løvspring og løvfald, siger Margrethe Povlsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Bjerringbro Avis

Grønne sunde spirer er sagen

Bjerringbro Avis

25 år på Grundfos

Bjerringbro Avis

25 år på Grundfos

Bjerringbro Avis

Provsten får ridderkorset

Annonce