Annonce
Bovbladet

Efter EU-dom kan chauffør-hoteller blive den nye branche i Padborg

Transportminister Ole Birk Olesen var i sommers på besøg på toldpladsen i Padborg sammen med medlemmer af byrådet - hér borgmester Thomas Andresen og viceborgmester Ejler Schütt. Dengang var det fordi kommunen gerne ville have staten til at betale for oprydning på pladsen. Nu er branchen igen i fokus, fordi en EU-dom fastslår, at chaufførerne ikke må bruge førerhuset i forbindelse med det ugentlige hvil. De skal bo i faciliteter med bad og toilet. Det kan åbne for et helt nyt erhverv i Padborg. Foto: Søren Gylling

Chauffører må ikke holde deres ugehvil i førerhuset. Af hensyn trivsel og hygiejne skal det foregå i værelse med toilet og køkken, fastslår en EU-dom. Det kan skabe vækst for en helt ny branche i Padborg.

Annonce

Padborg: En EU-dom kan bane veje for en helt ny branche i Padborg Transportcenter.

EU-domstolen har med baggrund i et tilfælde i Belgien besluttet, at chauffører ikke må holde deres ugentlige hvil i bilens førerhus. Et førerhus synes ikke at udgøre et egnet hvilested for hvileperioder længere end de daglige og reducerede ugentlige hvileperioder, fremgår det af dommen.

Det betyder at der skal skabes overnatningsfaciliteter til chaufførerne, for dermed at sikre chaufførernes hygiejne og trivsel.

Der skal således være en seng, et bad og eventuelt et køkken eller en kogeplade til rådighed.

- Det vil ganske givet skabe et behov for flere overnatninger til chauffører, som har behov for det store hvil, fordi det ikke må holdes i bilerne. Vi har rammerne og kan skabe endnu flere meget hurtigt, hvis behovet viser dette, lyder det fra Jan Riber Jakobsen (Kons.).

De nye regler gælder faktisk allerede i Tyskland og Frankrig, fortæller Philip Tietje (V), formand for Vækstudvalget for Land og By.

- De seneste halve år har vi da også haft forespørgsler på én eller anden form for overnatningsfacilitet - et vandrerhjem, et hostel eller lignende. Interessen er der. Så det er nok nogen, der kan se en forretningsmulighed i at etablere chaufførhotel, siger Philip Tietje.

Han er overbevist om, at der bliver et behov, når chaufførerne skal holde deres lange hvil. Men det bliver nu ikke nogen kommunal opgave at stille egnede faciliteter til rådighed, påpeger han. Kommunen skal sådan set bare sørge for, at lokalplanen giver mulighed for at andre så kan etablere faciliteterne.

- Det bliver heller ikke kommunen, der skal føre tilsyn med, om reglerne overholdes. Det må være politiet - eller arbejdstilsynet. Nok mere det sidste - det ville være mit bedste bud.

Hos Dansk Transport og Logistik (DTL), som er erhvervs- og arbejdsgiverforening for den danske transportbranche, er administrerende direktør Erik Østergaard tilfreds med EU-dommen:

- Det er godt og rigtigt, at EU-Domstolen er nået til den konklusion, og det skaber klarhed med hensyn til, hvad der nu gælder i alle EU-lande, når vi taler forholdet til forordningen. Det viser også, at lande som Tyskland og Frankrig har været på rette spor, når de har håndhævet reglerne ud fra den samme filosofi - nemlig, at det regulære ugentlige hvil skal opfylde krav til arbejdsvilkår og sikkerhed, siger Erik Østergaard i en kommentar til TransportMagasinet.

En EU-dom forbyder chaufførerne at benytte førerhuset som bolig under det ugentlige hvil. Det gælder chaufførernes trivsel og sikkerhed. De to rumænske chauffører på billedet fordrev tiden med at bygge snemand. Foto: Poul Frey Skøtt
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce

Seneste nyt

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Seneste nyt

Annonce