Annonce
Brædstrup Avis

Norna Playgrounds brugte coronatid til at udvikle nyt produkt til skoler: Vi opdagede et hul i vores sortiment

Direktør i Norna Playgrounds Peter Bjerregaard var projektleder på virksomhedens nye produktserie, som blev skabt på kun fire uger. Arkivfoto: Morten Pape
Producenten af udendørs legepladser opdagede under coronatiden stor efterspørgsel efter borde/bænkesæt og solsejl til skoler og institutioner til brug i forbindelse med udeundervisning. Det fik virksomheden til at udvikle en produktserie på rekordtid.
Annonce

Brædstrup: Coronatiden har på mange måder påvirket danskernes hverdag, og undervejs er der også opstået nye behov som følge af ændret adfærd.

Således opdagede producenten af udendørs legepladser, Norna Playgrouds, i forårsmånederne, at der opstod en meget stor efterspørgsel på borde/bænkesæt og solsejl fra skoler og institutioner, da flere børn nu skulle være ude og modtage undervisning eller dyrke forskellige former for aktiviteter.

- Vi fandt ud af, at vi havde et hul i vores sortiment. Vi tænkte, at vi kunne lave et bedre produkt, som kunne tilpasse sig de behov, skoler og institutioner har, når man skal lave undervisning eller aktiviteter ude. Vi gik derfor i gang med at udvikle en helt ny produktserie, siger Peter Bjerregaard, direktør hos Norna Playgrounds.

Annonce

Nyt produkt på rekordtid

Hos Norna Playgrounds forventer direktøren, at behovet for faciliteter til udeundervisning vil bestå, selv når coronaen forsvinder.


Når der opstår en coronakrise, opstår der samtidig nye muligheder. Her kan man vælge at gå i defensiven, eller man kan vælge at gå til angreb. Vi besluttede os for, at vi ikke kunne sidde hjemme. Vi ville ud og se på de muligheder, som byder sig.

Peter Bjerregaard, direktør Norna Playgrounds


Virksomheden nedsatte derfor et team på fire mand til at udvikle den nye produktserie, og sammen med et designfirma fra Aarhus fik Norna Playgrounds udviklet et helt nyt design fra bunden med koncept, design, tekniske tegninger og demomodeller på blot fire uger.

- Det er den hurtigste udvikling af nye produkter og koncept, vi nogensinde har haft i vores virksomhed. På de fire uger fik vi et fuldstændigt design og et optimeret produkt, som kan imødekomme et væld af behov, som man har i skoler og fritidsinstitutioner, siger Peter Bjerregaard.

Sådan ser "luksus"-modellen af Move Out ud, hvis man ønsker at skabe et helt uderum til undervisning. Modellen kan også brydes ned i mindre enheder. Illustration: Norna Playgrouds
Annonce

Billige kvadratmeter

Norna Playgrounds kalder sin nye serie for "Move Out", og den består af forskellige fleksible elementer med borde og siddepladser, som kan bruges i forbindelse med udeaktiviteter. Derudover kan elementerne sættes sammen, og der kan tilføjes solsejl til skygge, og dermed kan der skabes et uderum til undervisningsbrug.

- Prismæssigt er det lavet, så det er noget, som man som skoleledelse relativt hurtigt kan beslutte, om man vil investere i. Det er i hvert fald nogle billige kvadratmeter. Vi har opstillet en demo-model på Tønning-Træde Friskole, og her virker man meget begejstret. Skolen har også tilkendegivet, at hvis man bliver glade for det, så er man villig til at se på at købe et større parti. Så tilbagemeldingerne er gode, siger Peter Bjerregaard.

Sådan tager demo-modellen sig ud til en lille sektion. Vinklen på taget bliver dog mindre i den færdige model. Denne sektion kan også tilføres et solsejl, så børnene kan stå i skygge. Foto: Henrik C. Sandvad

Norna Playgrounds sælger normalt sine produkter gennem forhandlere i Europa og til dels USA, og de første forhandlere er blevet udstyret med salgsmateriale, så de kan begynde salget.

- Den her designproces er bestemt noget, vi kan bruge fremadrettet. Den foregik med høj intensitet og motivation, så det er bestemt noget, vi kan tage med os, siger Peter Bjerregaard.

Annonce

Vil udnytte krisens muligheder

Hos Norna Playgrounds har man ikke gjort brug af de offentlige hjælpepakker under coronakrisen, da virksomhedens omsætning ikke er faldet så meget, at den kunne benytte dem.

Helt upåvirket af coronakrisen har Norna Playgrounds imidlertid ikke været, så derfor var udviklingen af nye produkter også et træk for at blive ved med at sikre sig omsætning og vækst.

- Når der opstår en coronakrise, opstår der samtidig nye muligheder. Her kan man vælge at gå i defensiven, eller man kan vælge at gå til angreb. Vi besluttede os for, at vi ikke kunne sidde hjemme. Vi ville ud og se på de muligheder, som byder sig. Det har vi også gjort for at holde på vores medarbejdere.

- Vi har mange vidensmedarbejdere på vores arbejdsplads, og mister vi dem, risikerer vi at tabe endnu mere på sigt, fordi vi så ikke er klar, når hjulene begynder at køre igen, hvilket kan være allerede i fjerde kvartal i år, siger Peter Bjerregaard.

Annonce

Forventer salg

Den nye produktserie kommer først ud til forhandlerne i disse uger, så virksomheden mangler stadig at sælge sit første parti. Direktøren forventer dog, at der nok skal være interesse for den.

- Vi forventer, at serien vil give omsætning til virksomheden. Vi har bare ikke sat tal på hvor meget. Vi arbejder nu på at skabe opmærksomhed på produktet blandt igennem de sociale medier, og så får vi se, hvad der sker efter sommerferien, siger Peter Bjerregaard.

Om Norna Playgrounds

Norna Playgrounds A/S i Brædstrup hed tidligere Norleg og lever af at sælge udendørs legeredskaber. Virksomheden sælger sine produkter igennem forhandlere i Europa, men også i lande uden for EU, såsom Rusland, Mellemøsten og USA. Norna Playgrounds har således omkring 60 forhandlere, som sælger virksomhedens produkter.

Norna Playgrounds har cirka 30 ansatte, og den fremviste i 2019 en bruttofortjeneste på 17,5 mio. kroner og kom sidste år ud med et overskud på 3 mio. kroner. Norna Playgrounds har vækstet kraftigt i de senere år.

Annonce
Annonce
Brædstrup Avis

Senioridræt starter sæsonen

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce