Annonce
Ugeavisen Bramming

Bekymrede borgere reagerer: Hvorfor gør de ikke noget ved den bro?

Det er masser af vandpytter fyldt med okkerholdigt vand på vejbanen under viadukten på Hedemarksvej. Det er ikke sjovt hverken at gå i ellers passere på cykel, fordi forbipasserende biler ofte sprøjter vand op på de gående og cyklendes tøj og sko. Foto: Martin Wilde
Lige uden for Brammings byskilt ligger Hedemarksvej, som via en smal viadukt føres under jernbanen mod Ribe. På vejen under viadukten er altid vandpytter fyldt med okkergult vand og der er huller i asfalten. Det er områdets beboere trætte af.

Bramming: 92 år er en ganske pæn alder. Det gælder også for en bro.

Eksempelvis den betonbro – eller viadukt, om man vil – der fører jernbanen mellem Bramming og Ribe hen over Hedemarksvej, lige uden for Bramming. Viadukten stammer fra 1927 – en tid, hvor der kørte flere hestevogne end biler under jernbanen, og derfor er den ikke særlig bred, for det var ikke nødvendigt dengang.

I vore dage er Hedemarksvej en vej, hvor der hver dag, hver time kører adskillige store traktorer og ikke mindst lastbiler under viadukten, og det bekymrer en række beboere i området, blandt andet langs Hedemarksvej og Sønder Ilstedmarkvej. For når en lastbil med sættevognslad triller under viadukten, er der kun nogle decimeter luft på hver side – og så er det ikke rart at være et barn på cykel på vej til eller fra skole eller legeaftale.

Annonce

- I høstsæsonen fylder det ret meget med traktorer. Og der kører store lastbiler året rundt, siger Vibeke Mathiesen, som bor i området med familie og børn.

Ny viadukt?

- Det er næsten værre, når der går lastbiler under, for viadukten er smal. Det ville være fint at bygge en ny viadukt ved siden af til en cykelsti og gående, foreslår en anden beboer i området, Morten Pedersen.

Der er ikke meget plads til gående og cyklister, når der samtidig skal en stor lastbil under viadukten på Hedemarksvej. Det er mange beboere på Hedemarksvej og Sønder Ilstedmarkvej utilfredse med. Foto: Martin Wilde

Det med en ekstra viadukt forbeholdt cyklister og gående beliggende ved siden af den nuværende, er også et forslag, som Kent Larsen bakker op om:

- Hvorfor har man ikke en tunnel mere til cykler og gående? Det er ikke kun vores børn, som cykler her. Der er også mange, som arbejder her. Når man har brugt mange penge på at renovere vejen under den anden viadukt mellem Gørdingvej og Sønder Høevej, hvorfor så ikke også her, spørger Kent Larsen.

Annonce

Ændret bygrænse og hastighed

Kent Larsen foreslår også, at byskiltene flyttes.

- Jeg tror ikke, der er mange, som respekterer de 60 km/t, som gælder her på Hedemarksvej. Så jeg foreslår at flytte byskiltene ud til der, hvor 60 km/t-skiltene står. Der er jo også bygget huse langs Hedemarksvej uden for byskiltene.

Oversigtsforholdene er dårlige, når man skal fra Sønder Ilstedmarkvej ud på Hedemarksvej, så er gadespejl er sat op på stedet. Men det er ikke til megen hjælp, når biler på Hedemarksvej ofte kører for hurtigt på stedet. Foto: Martin Wilde
Der ligger vandpytter på vejen hele året, og det eneste, kommunen foreløbig kan gøre ved det., er at advare de vejfarende om det med disse advarselsskilte. Foto: Martin Wilde

Men det er ikke kun de trange forhold under viadukten, som bekymrer beboerne i området. Det gør også de mange huller i asfalten og det, at der til stadighed er vandpytter på vejen – også i perioder, hvor det ikke regner.

Annonce

Okkervand

- Der er konstant oversvømmelse. Der er bare sat et skilt op, men det er ikke en holdbar løsning på den lange bane med de skilte. Der bør gøres noget ved problemet, for det er 100 procent sikkert, at der kommer flere huller til januar, når frosten sætter ind, siger Heinrich Kristensen og konstaterer:

- Der bliver brugt rigtig mange penge på cykelstier, bare ikke her.

Der er konstant oversvømmelse. Der er bare sat et skilt op, men det er ikke en holdbar løsning på den lange bane med de skilte. Der bør gøres noget ved problemet, for det er 100 procent sikkert, at der kommer flere huller til januar, når frosten sætter ind.

Heinrich Kristensen

- Vi er uforstående overfor, hvor man lægger pengene i Bramming. På den her side af jernbanen er der næsten ingen cykelstier, og her kommer en massiv trafik med biler med trailer, traktorer og lastbiler til genbrugspladsen, siger Søren Johansen:

- Og så det forbandede vand. Det er rødt okkervand, som står op ad en, når man cykler forbi.

Den kommende formand for Esbjerg Kommunens Teknik og Byggeudvalg, Henning Ravn (V), har taget emnet op, og kommunen vil nu tage kontakt til Banedanmark for at få sagen drøftet.

Annonce
Ugeavisen Bramming

Gnisten øjner afslutningressourcetung coronasmitte: - Vi har nogle jernladies, der har kæmpet igennem

Annonce
Ugeavisen Bramming

Brammings smittetal stiger fortsat

Annonce
Ugeavisen Bramming

Kom ned og se Brammings fortid: Ny udstillingegnsmuseet

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Bramming

Hjemvendte Sara skal forsøge at sælge Vadehavet: - Det er jo fantastisk, at vi har så unik natur her i lille Danmark

Ugeavisen Bramming

Torben stoppede som lokalrådsformand efter hjerteoperation: Læser nu til præst som 73-årig

Ugeavisen Bramming

Friskolen får velgørende sandwich-besøg: - Alle er velkomne til at komme hernede og spise

Ugeavisen Bramming

Jonas Jeppesen dropper Sverige til fordel for Danmark

Ugeavisen Bramming

Hvem skal have Lions-priser for 2022?

Ugeavisen Bramming

Unge vil have mere gang i byen: Fantastisk at de kommer med ny energi og nye måder at tænke på

Ugeavisen Bramming

Jane åbner No. 18 – med nyt salgskoncept

Annonce