Annonce
Ugeavisen Bramming

Det kører for Jonas Jeppesen

Jonas Jeppesen fra Vong kører speedway i de bedste ligaer i Danmark, Polen og Sverige og har været U21-danmarksmester. Foto: Martin Wilde
I perioder er det at rakkerliv, Jonas Jeppesen lever. For han kører speedway i både Danmark, Sverige og Polen – og passer et fuldtidsjob ved siden af.
Annonce

Vong: Han begyndte ret sent, 22-årige Jonas Jeppesen. Hvis man altså kan sige, at det at begynde at køre speedway når man er 12 år, er ret sent. Mange kører allerede deres første runder, inden de er begyndt i skole. Sådan var det altså ikke med Jonas Jeppesen.

Det var hans onkel, som var holdleder for Holsted Speedway, der fik tændt ilden i Jonas Jeppesen. En ild der siden er båret ved til i form af mesterskaber, medaljer og pokaler.

- Da jeg havde kørt i to og et halvt år, blev jeg udtaget til VM og fik bronze. Det fik jeg flere gange, frem til jeg blev 16, fortæller Jonas Jeppesen i det hjemlige værksted i Vong, hvor hans fire speedway-motorcykler trimmes til at yde maks.

Blå bog

Jonas Jeppesen er 22 år og bor i Vong.

Han er udlært smed.

Han kører profession el speedway for Esbjerg Vikings, som eliteholdet hos Esbjerg Motorsport hedder. Han kører også for Falubaz Zielona Góra i Polen og for Kumla Indianerna i Sverige.

Annonce

De bedste ligaer

Jonas Jeppesen er en af tre speedwaykørere, som kommer fra Vong og i den kommende sæson skal køre i den bedste danske liga. Jonas Jeppesen kører for Esbjerg – som har hjemmebane på banen ved Korskroen.

- Jeg kører i de bedste ligaer i Danmark, Sverige og i Polen. Jeg kunne køre i England, men det har jeg fravalgt. Det er dyrt at komme derover og det er ekstra rejsetid. Jeg har haft en god sæson sidste år, så jeg vil gerne fortsætte stimen i den kommende sæson. Men jeg har også et fuldtidsarbejde, og det vil jeg gerne have et par år mere, inden jeg forsøger mig med England, fortæller Jonas Jeppesen.

Annonce

Et rakkerliv

Faktisk kan det i perioder være lidt af et rakkerliv at være professionel speedwaykører, og Jonas Jeppesen skal planlægge sin tid nøje. I Polen, som er det helt store speedwayland i Europa, begynder sæsonen i marts med træning og testløb og endelig først i april er der start på den polske speedwayliga. Der køres normalt på søndage. Sidst i april begynder den danske lige, hvor der normalt køres onsdag aften og i maj begynder den svenske liga, hvor der normalt køres tirsdag.

- Nå vi begynder i maj, så er det fuld skrald. Så er der en periode på tre uger i juli, hvor der køres World Cup, hvor jeg kan slappe af, og så slutter sæsonen hen i september. I oktober kan der så være velgørenhedsløb, siger Jonas Jeppesen:

- Jeg kører meget. I nogle uger kører jeg lørdag til Polen, søndag kører jeg løb, vasker cykler mandag og kører så direkte til Sverige – måske er der ikke tid til at få vasket motorcyklerne inden, og så bliver det på en tilfældig tankstation undervejs. Så kører jeg løb i Sverige tirsdag og kører så til Danmark, går på arbejde onsdag, kører løb i Danmark onsdag aften, går på arbejde torsdag og fredag, fortæller Jonas Jeppesen

Lørdag er det så igen afsted til næste løb i Polen

- Jeg sover meget i bilen og på hoteller. Det kan beskrives som et rakkerliv, men du kan ikke sige nej til at køre et løb for en klub. Så vanker der bøder, og det er i klubberne, jeg tjener mine penge, så jeg siger ikke nej.

Speedwaykørerne fra Vong

I Vong bor der tre speedwaykørere, som i den kommende sæson alle tre kører i den bedste danske liga.

Ugeavisen har taget en snak med de tre for at høre om livet som professionel speedwaykører, og artiklerne bringes i avisen denne og kommende tirsdage.

Annonce

Gode folk omkring

I fire år har Jonas Jeppesen nu kørt sådan, når sæsonen er i gang. Det kan han da også kun, fordi han har en forstående arbejdsgiver, og fordi feriedagene bliver brugt på speedway. Og fordi han har en mekaniker ansat, som både passer motorcyklerne og kører bilen på de lange stræk i den store trekant, der hedder Vong – Polen – Sverige – Vong.

- Det er vigtigt at have en god mekaniker og at have gode folk omkring sig, konstaterer Jonas Jeppesen.

Jonas Jeppesen fra Vong kører speedway i de bedste ligaer i Danmark, Polen og Sverige og har været U21-danmarksmester. Foto: Martin Wilde
Annonce

Drivkraften

Men hvad er egentlig drivkraft – udover den ethanol, der forbrændes i motoren.

- Dengang, jeg begyndte, var det noget, der sagde mig noget. Indtil jeg kørte 500 kubik er det fordi det er fedt og sjovt. Med 500 kubik begyndte jeg at køre for klubber, hvor man får penge for det, og der kommer et tidspunkt, hvor man skal beslutte sig for, om det er for sjov eller for penge. Forrige år tænkte jeg, at jeg skal tjene nogle penge. Men det gik ikke godt. Så jeg tænkte sidste vinter – er det det her? Man skal huske på, at det er glæden og passionen, der driver mig. Men på et tidspunkt skal det forhåbentlig også give lidt den anden vej. Men for mig er det glæden og passionen, siger Jonas Jeppesen:

- Det fede ved det her er, at man får kultur og oplevelser på en anden måde. Og jeg får rigtig mange gode erfaringer.

De fire GM-motorcykler gør Jonas jeppesen og hans mekaniker klar til sæsonstart i værkstedet hjemme i Vong. Foto: Martin Wilde
Annonce

Jagt på sponsorer

Men penge skal der til. Dem tjener Jonas Jeppesen ved at køre løb som professionel for tre forskellige klubber. Men det rækker ikke helt. Der er en årsag til, at en speedwaykører motorcykel og kørerdragt som regel er oversået med navne på firmaer. Det gælder om at have sponsorindtægter.

- De første år er hårde, hvis der ikke kommer sponsorer. Hvis jeg har store og flere sponsorer er det lettere. Uden penge kommer jeg ingen vegne.

For Jonas Jeppesen har det været svært at skaffe sponsorer.

- Jeg kørte i Holsted. Der er mange og gode kørere. I Bramming håber jeg på, der er nogen, som vil springe på som sponsor. Jeg kan jo byde på meget til et VIP-arrangement, siger Jonas Jeppesen, der har fire motorcykler og håber på, at han kan blive fuldtidsprofessionel speedwaykører i løbet af et par år.

- Jeg har arbejdet hårdt for det. Det er sundt, tror jeg. Jeg lærer i hvert fald meget, ved at klare tingene selv.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce