Annonce
Ugeavisen Bramming

Hvem graver farlige huller i Brammings mountainbike-spor?

Jørn Christensen fra BIF Motion undrer sig over, hvem der graver farlige huller i mountainbikesporet i Bramming. Foto: Martin Wilde
I 10 år har frivillige i Bramming IF Motions mountainbikeudvalg anlagt og vedligeholdt et populært mountainbike-spor i det nordlige Bramming. Men på det seneste er ukendte gerningsmænd begyndt at grave farlige huller i sporet.
Annonce

Bramming: De er ellers så glade, mountainbike-kørerne i Bramming IF Motion. I Bramming findes nemlig et af de få bynære MTB-spor, som – hvis man kører hele turen – har en længde på op til seks kilometer.

Men nogen er begyndt at grave huller i sporet og etablere flyvehop – uden at spørge om lov. Formentlig for at gøre sporet mere spændende og udfordrende at køre på. Men graveriet sker uden koordinering med Bramming IF Motion, og det er et problem. For Bramming IF Motion har en aftale med Esbjerg Kommune om at benytte og vedligeholde det ubebyggede areal øst for Gabelsvej og nord for Grønningen – og dermed er det også MTB-udvalget under Bramming IF Motion, der har ansvaret for, at banen er i orden og opfylder og overholder de markeringer og skilte, som findes langs mountainbikesporet.

- Vi har fået gennemført en On Trail vurdering. Her vurderes sporet efter sværhedsgrad. Det er en frivillig ordning, som medfører, at vi får ensartede mærkninger af mountainbikespor på landsplan. Blåt kan køres på af alle, mens de bliver sværere, efterhånden som man går fra blå over grøn, rød, sort til orange, som er med flyvehop og er virkelig svære spor at køre på, fortæller Jørn Christensen fra Bramming IF Motions mountainbikeudvalg.

Annonce

Piratspor

- Vi har nogen, som lægger nye spor. Piratspor. Vi har hørt om det andre steder, og nu er det også kommet her til Bramming. Der er nogen, som bliver ved med at flytte grene, og så er der det her, siger Jørn Christensen.

Han peger på et hul i jorden, som er gravet i sporet lige efter en kurve med overhøjde, som i øvrigt er umulig at overskue for MTB-kørere, fordi den ligger lige efter passage gennem et levende hegn.

- Har man ikke fart nok på, så flyver man ikke over, men styrter lige ned i hullet, og så kan det gå rigtig galt. Især hvis der kommer flere kørere lige efter den, der styrter, forklarer Jørn Christensen.

Annonce

Forkerte farver

Problemet er, at hullerne gør banen sværere at køre på – og at hullerne er gravet på det blå spor, som er det letteste. Dermed bliver sporet væsentligt sværere at køre på, end farvekoden viser, og derfor undres de frivillige i Bramming IF Motion, som vedligeholder sporet, sig over det uautoriserede graveri.

Et eksempel på "piratgraveri" på Brammings MTB-spor. Tidligere var her blot et normalt spor, men personer, der er ukendte for BIF Motion, har gravet et hul og lavet et mindre flyvehop, som ikke bør findes på et spor, der har blå markering - som er den letteste at køre på. Og det er et problem, når BIF Motion har ansvaret for banen. Foto: Martin Wilde

- Vi har ingen anelse om, hvem der graver i sporet, men vi vil gerne have deres hjælp. Flyvehop er OK, men de skal mærkes op, og der skal etableres alternative ruter, så børn kan køre uden om. Det er ikke et surt opstød herfra, men de skal gøre det sammen med os, for det er os i mountainbikeudvalget under BIF Motion, som har ansvaret for sporet, siger Jørn Christensen.

Han beder dem, der graver i sporet, om at henvende sig til BIF Motions mountainbikeudvalg.

Annonce

Unik bane

- Det er jo unikt i Bramming, at vi har en bynær bane. Her kan børn køre med det samme, uden først at blive kørt til i bil, slutter Jørn Christensen.

de frivillige i BIF Motions mountainbikeudvalg har ansvaret for, at MTB-sporet i Bramming lever op til de nationale mærkninger, der findes langs sporet. Her viser Jørn Christensen et eksempel på mærkningen langs sporene. Foto: Martin Wilde

BIF Motions mountainbikeudvalg har for nyligt fået 21.000 kroner af DGI, som skal bruges til at forbedre og lave nye tiltag på banen.

On Trail

On Trail er et projekt, som skal gøre størstedelen af de danske mountainbikespor brugervenlige og tilgængelige ved hjælp af skiltning og graduering af sporene.

On Trail skal sikre en ensartet skiltning og graduering af de mange mountainbikespor til glæde for brugerne.

On Trail er et samarbejde mellem Danmarks Cykel Union, DGI og Naturstyrelsen. Cykelunoinen er ansøger og hovedansvarlig for projektet, mens DGI og Naturstyrelsen er tætte samarbejdspartnere.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Bramming

Playmore er nu historie

Ugeavisen Bramming

Bryllup

Ugeavisen Bramming

Hverdagen

Annonce