Annonce
Ugeavisen Bramming

Kommuner forhandler stadig om at overtage Grindstedbanen

Det er otte år siden, det sidste tog kørte på Grindstedbanen, og siden er den groet godt til, som her ved en overkørsel mellem Bramming, Gørding og Vejrup. Foto: Martin Wilde
For et år siden tilbød Banedanmark, at de fire kommuner, som den nedlagte jernbane til Grindsted løber igennem, kunne overtage banen for nul kroner. Men staten må ikke forære ejendom væk, så der forhandles stadig.
Annonce

BRAMMING / VEJRUP / GLEJBJERG / AGERBÆK / TOFTERUP / KROGAGER / GRINDSTED: Det er ikke lige sådan, når en statslig instans vil give en gave kvit og frit til fire af landets kommuner. Det gælder også, når det, der skal gives væk, er en 40 km lang og for længst lukket jernbane. Som den, der ligger mellem Bramming og Grindsted – populært kaldet Grindstedbanen.

Det sidste godstog til Grindsted kørte i 2012. Siden ønskede Banedanmark, der ejer statens jernbanenet, at sælge banearealet. De fire kommuner, som banen løber igennem, det er Esbjerg, Vejen, Varde og Billund kommuner, vil gerne overtage banen og etablere en natursti. Men de fire kommuner ville ikke betale for at overtage tracéen med den nedlagte jernbane. Så i flere år skete der ingenting, og imens groede jernbanen til. Banedanmark måtte hvert år afsætte et mindre beløb til en vis grad af vedligehold. Blandt andet blev der for nogle år siden sat rækværk op på viadukten i Agerbæk, så eventyrlystne, der kunne finde på at kravle op på betonen, ikke kunne falde ned og slå sig.

Annonce

Ikke bare lige

Sidste år fremsatte Banedanmark så et nyt tilbud. Nu var prisen nul kroner, og det var kommunerne med på. Alligevel tilhører det 40 km lange jernbanespor – som er afbrudt adskillige steder undervejs og er aldeles ufarbart for jernbanekøretøjer – alligevel stadig Banedanmark.

- Vi har fået et oplæg til at vi kan overtage arealet. Men det har først skullet forbi Skat, for der er meget, som skal undersøges, for staten må ikke overdrage noget gratis, siger Thomas Jaap

Han er direktør i Varde Kommune. Varde kommune fungerer i denne sag som sekretariat for de fire kommuner og er den, der på vegne af de fire kommuner forhandler med Banedanmark om Grindstedbanen.

Annonce

Lange udsigter

- Banedanmark har i foråret sendt os det første udkast til en kontrakt, og mens der var corona-nedlukket, har vi haft den første virtuelle forhandling med Banedanmark. Og vi forhandler videre, siger Thomas Jaap.

Han har ikke noget bud på, hvornår en kommunal overtagelse af Grindstedbanen kan ske. De fire kommuner har planer om at omdanne banen til en natursti, og mindst en veteranbane har lagt billet ind på at overtage de bedste af banens blinklysanlæg ved vejoverkørslerne.

Grindstedbanen

Statsbanen mellem Bramming og Grindsted åbnede den 1. november 1916, og den var første led i en ny jernbane skråt op gennem Jylland mellem Esbjerg og Randers.

Planen var, at gods - først og fremmest smør og bacon - fra Nord- og Midjylland til Esbjerg Havn skulle befordres med banen, så broerne blev forberedt for udbygning af banen til dobbeltsporet hovedbane.

Samtidig var det planen, at banen skulle ophjælpe de tyndtbefolkede områder i Midtjylland.

Sidste persontog kørte 22. maj 1971 og sidste godstog til Grindsted den 3. juni 2012.

Når først kommunerne overtager Grindstedbanen, kan det tage flere år, før der ligger en brugbar natursti mellem Bramming og Grindsted. Skinner, sveller og skærver skal tages op, og grus eller asfalt skal lægges ud. Men først skal den omfattende og mange steder temmelig tætte bevoksning fjernes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Ugeavisen Bramming

Playmore er nu historie

Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Bramming

Bryllup

Ugeavisen Bramming

Hverdagen

Annonce