Annonce
Ugeavisen Bramming

Veterantog direkte til Jernbanemuseet

Det bliver det historiske diesellokomotiv DSB MZ 1401, som trækker veterantoget fra Esbjerg til Odense og retur den 27. september. Foto Martin Wilde
Danmarks Jernbanemuseum i Odense sender søndag den 27. september et veterantog til Esbjerg, for at køre derfra og med stop i Bramming direkte til museet i Odense.
Annonce

BRAMMING / ESBJERG: Der var engang – for flere end 30 år siden – hvor DSB’s intercity- og eksprestog blev trukket af store diesellokomotiver og vognene var en blanding af røde og brune personvogne, hvor vinduerne kunne åbnes, og man kunne lade fartvinden blæse gennem sit hår. Det var dengang, man kunne sidde i en kupé eller gå en tur i sidegangen og klemme sig forbi andre mennesker på vej til toilettet eller spisevognen.

De tider er for længst forbi – og så ikke helt. For søndag den 27. september sender Danmarks Jernbanemuseum i Odense et veterantog helt til Esbjerg, for at køre en tur til Odense og retur. Meningen er, at Jernbanemuseet vil give interesserede en totaloplevelse, så man både får en lang tur med tog og et besøg på Jernbanemuseet i H. C. Andersens by. En anden årsag er, at museets store diesellokomotiv MZ 1401 fra 1967 står til at skulle til hovedeftersyn, og dets nuværende køretilladelse udløber den 30. september.

Annonce

Historisk lokomotiv

Turen til Esbjerg er også en farvel-og-på-gensyn tur med lokomotivet for de mange jernbaneentusiaster, som utvivlsomt vil følge og fotografere toget på dets to ture til Esbjerg. For MZ 1401 er ikke et tilfældigt lokomotiv. Da lokomotivet blev leveret den 9. juni 1967, var det DSB nyeste og kraftigste lokomotiv med en stor dieselmotor på 3300 hestekræfter – dengang malet i DSB’s klassiske vinrøde farve. MZ 1401 var også det første lokomotiv, som i 1972 fik DSB’s dengang helt nye designfarver i rød og sort med de tre store bogstaver DSB i hvid. Dengang var det noget helt nyt, at en statslig virksomhed prøvede at forny sig, tænkte på passagererne som kunder og i den fornyelse indtænkte et helt nyt design. I dag er det nærmest en selvfølge. Der er altså på flere måder tale om et historisk lokomotiv.

Annonce

Samme pris på 1. og 2. klasse

Billetsalget er allerede i gang, og mange af de nummererede pladser er allerede solgt. Særligt eftertragtet er pladserne i de to vogne med 1. klasse, da prisen er den samme, om man sidder på 1. eller 2. klasse.

Der er afgang fra Esbjerg kl. 9.07 og Bramming kl. 9.19, og toget er tilbage i Bramming og Esbjerg lidt før klokken 16. Der er fire timers ophold i Odense og billetten giver også adgang til Jernbanemuseet. Klokken 13 fortæller museets direktør, Steen Ousager, historien om netop lokomotivet MZ 1401.

Køreplanen

Esbjerg af. 9.07

Bramming af. 9.19

Kolding af. 9.50

Odense an. 10.33

Odense af. 14.27

Kolding an. 15.07

Bramming an. 15.38

Esbjerg an. 15.50

Læs mere og køb billet på: jernbanemuseet.dk/viden/veterantog

Annonce
Annonce
Ugeavisen Bramming

Skal, skal ikke?

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ugeavisen Bramming

80/20

Ugeavisen Bramming

Her handles med alt

Annonce