Annonce
Dalum Hjallese Avis

Magiske lastbiler kørte ud af skærmen: 90'er-nostalgien rullede på Mågebakken

I det omklamrende mørke på Menys parkeringsplads var der ikke så meget tvivl om, hvor man skulle gå hen for at opleve lidt af den magi, der havde sin spæde start i midt-90'erne. Lastbilen lyste godt op. Foto: Kristian Isaksen

En af julens mest legendariske syn har besøgt Sanderum. Coca-Cola-lastbilen med de mange lys og de mindst ligeså mange sukkerholdige dåser lokkede forældre og børn ud i regnen.

Annonce

Sanderum: Man skulle næsten tro, at verdens mest kendte sodavandsproducent havde betalt os for denne artikel. Eller at vi da som minimum havde modtaget et års forbrug af læskedrikke.

Det har vi ikke. End ikke et skumsprøjt. Ej, heller nærer vi forhåbninger om det.

Men når Coca-Cola-lastbilen - altså den, der har fået millioner af barneøjne til om muligt at funkle ekstra i en i forvejen magisk juletid - melder sin ankomst til byen, så ville det næsten være en skam at lade chancen gå forbi. Også selvom det indebærer adskillige gentagelser af navnet på varemærket med den brune væske.

Derfor stod der Mågebakken i kalenderen, da avisen begav sig af sted for at fremprovokere et nostalgitrip, der forhåbentlig kunne fremmane den samme kropslige stemning, som dengang man i 1995 lod reklamerne udfylde ventetiden, inden Pyrus tonede frem på flimmerkassen.

For børn er indpakningen ikke så vigtig. Det er symbolværdien. De har fantasien og lysten til at blive imponerede. Noget os voksne, kedelige mennesker desværre mistede for længe siden. Men de yngste - de elskede tydeligvis alt ved scenen.

Fra artiklen

Coca Colas lastbil

Når julelastbilen ankommer til en ny by, vil der blive serveret iskold Coca-Cola til de besøgende.Som noget nyt i år kan man få en miniatureudgave af julelastbilen med hjem, hvis man til gengæld donerer et frivilligt beløb til Mødrehjælpens velgørende arbejde denne jul.

Coca Cola regner med at kunne indsamle en kvart million på den måde - hele beløbet går ubeskåret til trængte børnefamilier.

1995 var året, hvor lastbilerne første gang lyste fjernsynsstuerne op.

Hvis man husker det som om, at bilerne afgav mere lys dengang, husker man rigtigt.

Ikke alene har man brugt special effects for at gøre lastbilerne mere indbydende, man har også benyttet sig af nogle af de bedste eksperter på feltet.

Industrial Light and Magic, firmaet bag de fortryllende trucks, er det samme firma bag lyset i Star Wars-filmene.

Børnene skulle selvfølgelig have et billede med den superfede røde bil plastret ind i lys og med indtagende billeder af den røde julemand. Foto: Kristian Isaksen
Annonce

Skabte julemanden

Det var dengang, den ikoniske lastbil for første gang buldrede igennem decembermørket i en så pompøs, ampere-udfordrende grad, at man som markedsføringsmanager i nutidens mere miljøbekymrede samfund nok ville have skruet et par lumen ned for at undgå en shitstorm.

Det snedækkede landskab, de glade mennesker og det eksplosive lysinferno. Hvem husker det ikke?

Det må være et brandingmæssigt højdepunkt. Det alle firmaer drømmer om. At skabe en hovedrolle - den opmærksomhedskrævende, røde, pæreprydede lastbil - så gennemsyrende på tværs af tid og generationer, at den flere årtier senere turnerer rundt i landet.

- Det var The Coca-Cola Company, der tilbage i 1931 skabte julemanden, som vi kender ham i dag, så Coca-Cola er tæt forbundet med julen. For mange danskere er det først rigtig jul, når de i tv eller biografen har set den legendariske julereklame med Coca-Cola julelastbilerne, der bringer glæde til byen. Derfor er vi glade for, at vi også denne jul kan sende julelastbilen ud med juleglæde, skønne minder og friske forsyninger på 31 stop over hele landet, fortæller Peter Hædersdal, Senior Brand Manager hos Coca-Cola Danmark.

Landskabet, som vi kender det fra reklamerne, var indkapslet i en lille glaskasse ved cola-udleveringen. Børnene kunne snart ikke få øjnene fra det stemningsfyldte akvarium. Foto: Kristian Isaksen
Annonce

Børnene elskede det

Kursen blev sat med en vis spænding.

Forventningerne blev dog ikke helt indfriet. For mig i hvert fald. Måske havde jeg husket den anderledes. Større og med mere lys. Måske var det fordi, det sjatregnede og ikke sneede. Måske er det bare fordi, jeg er blevet ældre.

Jeg blev ikke sendt tilbage i mit 7-årige selv med magien brusende rundt i blod og fantasi. Jeg blev ikke efterladt med et indtryk af, at jul og cola hænger sammen som remoulade og fiskefilet.

Det var lidt den samme følelse, der indtraf, som første gang jeg åbnede en burgerboks på McDonald's.

Virkelighed og tro flugtede bare ikke med hinanden.

Men det var vist også ligemeget, hvad jeg tænkte.

For børn er indpakningen ikke så vigtig. Det er symbolværdien. De har fantasien og lysten til at blive imponerede. Noget os voksne kedelige mennesker desværre mistede for længe siden.

De elskede tydeligvis alt ved scenen.

Ligesom jeg gjorde. Engang.

Jeg misunder mine små artsfæller.

Vil du selv opleve Coca-Colas lastbil og få dig en kold, gratis forfriskning i samme ombæring, så har du stadig chancen.

17. december fra 13 til 19 er det Bilka i Odense, der er så privilegeret at kunne byde kunder ind til et syn fra en munter fortid.

Den buldrende lastbil. Foto: Kristian Isaksen
Ud af det blå marcherede Odense Pigegarde pludselig ind på scenen med masser af lyd og flotte gevandter. Foto: Kristian Isaksen
Køen var lang, selvom det regnede - og på dette tidspunkt havde lastbilen endda stået her i mere end to timer. Foto: Kristian Isaksen
Den ikoniske julemand, som vi altid har kendt ham, er på lidt uromantisk vis blot et resultat af virkelig god markedsføring. Det er Coca-Cola selv, der har skabt ham i denne mundering. Foto: Kristian Isaksen
Flere børn poserer ved lastbilen. Et sådan øjeblik skal naturligvis foreviges. Foto: Kristian Isaksen
God stemning ved lastbilen. Snemanden er dog af plastic. Alle os sneglade odenseanere må vente. Foto: Kristian Isaksen
I det omklamrende mørke på Menys parkeringsplads var der ikke så meget tvivl om, hvor man skulle gå hen for at opleve lidt af den magi, der havde sin spæde start i midt-90'erne. Lastbilen lyste godt op. Foto: Kristian Isaksen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Dalum Hjallese Avis

Højbys haller er overbelagte: - Det er jo ikke meningen, at vi skal sende børnene til Rolfsted en kold decemberaften

Annonce