Annonce
Dalum Hjallese Avis

Tidligere kendt radiovært med opråb over nye buslinjer: - Jeg synes det er en skandale, man afskærer et byområde fra en direkte forbindelse til centrum

En ny linjeplan for Odenses bybusser træder i kraft til sommer. Arkivfoto: Steffen Nielsen
Bor man i Sanderum, så bliver det i fremtiden mere besværligt at komme med bussen ind til byen, sådan som de nye buslinjer er lagt. Finn Andersen fra Sanderum vil have lagt ruten om.

Sanderum: Finn Andersen fra Sanderum er ikke bange for at kalde det for en "skandale".

Den måde, som de nye buslinjer er lagt på.

Særligt den nye buslinje 75 fra Sanderum/Højme til Seden, er han så meget imod, at ruten bør ændres, mener han. I et opslag i facebook-gruppen "Sanderum" for nylig, kom Finn Andersen med en kommentar om ændringerne, der ifølge ham kommer til at ramme Sanderum-området hårdt. Et område, som i øvrigt ikke har en letbane-forbindelse. Han har fået næsten 270 likes.

Annonce

- Jeg synes det er en skandale, man afskærer et byområde fra en direkte forbindelse til centrum og til banegården, fordi man får en letbane, som ingen i det her område har gavn af. Hvis du vil have nogen til at bruge den offentlige trafik, skal du gøre det så let som muligt. For vores område gør man det modsatte. Det bliver mere besværligt at komme til og fra centrum og banegården, og til det snart gamle sygehus, mener 68-årige Finn Andersen, som er en tidligere karakteristisk, kendt stemme, og journalist, fra P4's trafikradio.

Finn Andersen. Privatfoto

- Du kender godt salamimetoden? Så skærer man lige en skive af hist og her. Her synes jeg, at vi for et år år siden ikke fik skåret en skive af, men en stor luns af. For der lukkede man fuldstændig for kørslen om aftenen (til Sanderum, red.). Det betyder for eksempel, med bus, at vi ikke kan tage i byen, ikke kan tage på restaurant, vi kan ikke tage i teatret eller til koncert, fordi vi ikke kan komme hjem igen, tilføjer Finn Andersen.

For langt at gå

Den nye plan træder i kraft til sommer, men de første spæde ændringer sker allerede, når letbanen efter planen kommer i drift i slutningen af - forventeligt - maj.

I Sanderum forsvinder den direkte forbindelse til det centrale Odense for at blive erstattet af en ny rute, 75. Den kører i stedet mellem Sanderum, Dalum, Hjallese, Odense M, Vollsmose og Seden - og altså ikke direkte ind til centrum. I stedet kan man køre til det nye knudepunkt i Hjallese, hvor man kan hoppe på letbanen i stedet.

Eller man kan tage rute 55-56 eller 151-153 - man kan skifte mellem rute 75 og disse ruter ved Faaborgvej. Men den løsning med et skifte på Faaborgvej er ikke god nok, mener Finn Andersen.

- Man skal i hvert fald gå 200 meter og krydse to veje. Og den samme vej hjemad. Allerede det er slemt nok for gamle, siger han.

Desuden vil det ifølge Finn Andersen tage længere tid at komme ind til centrum fremover end i dag, fordi man tvinges til at skifte. Han har regnet på det: Fra cirka 25 minutter til cirka 45 minutter.

Annonce

Tror ikke på det

Finn Andersen tror personligt ikke, at letbanen kan komme op på de passagertal, som man håber og ønsker. Han bygger det på erfaringer fra bl.a. Aarhus.

- Jeg synes ikke man skulle have lavet et transportsystem, der kræver, at man flytter folk efter den. Man skal flytte transportsystemet til der, hvor folk er. Det er ikke alle, der vil tage letbanen ud til det nye sygehus. Der vil også være mange biler, mener Finn Andersen, som gik på radio-pension i 2018 efter 20 år med trafikradio.

- Tror du, det er helt bevidst, at man vil "flytte" folk over på letbanen?

- Min personlige holding er, at man vil gøre alt for at 'skrabe' folk sammen til letbanen, fordi man er bange for, man ikke når op på passagertallet, svarer Finn Andersen.

Han synes i stedet, at ruten kunne være gået ad Niels Juels Allé og ud til Falen og hen ad J.B. Winsløws Vej.

Kom med din kommentar

Fynbus laver hvert fjerde år en ny trafikplan, som beskriver, hvordan den kollektive trafik på Fyn og Langeland skal udvikle sig over de næste år. Planen beskriver blandt andet, hvor og hvor ofte busruterne skal køre og hvordan sammenhængen til anden kollektiv trafik skal være.

Trafikplanen indeholder også en plan for, hvordan busserne over de kommende fem år kan skiftes ud, så de kører på mere klimavenlige drivmidler. Planen er, at der fra 2027 ikke længere skal være busser, der kører på fossil diesel.

Læs mere om planen på www.fynbus.dk/trafikplan. Og se de nye ruter på rejsiodense.dk.

Avisen hører også gerne fra dig, hvis du har en mening om det nye busnet: makl@jfmedier.dk.

- Og stoppe måske to steder ved det nuværende OUH, som formentlig bliver et stort boligområde, når sygehuset er flyttet. Og så kunne de køre fra Søndre Boulevard og ind på den nuværende rute. Så ville ruten blive lidt mere logisk, ifølge Finn Andersen.

Desuden mener Finn Andersen, der selv har "prøvekørt" ruten, at der flere steder er for lidt plads at navigere på for en stor bus.

Jeg synes ikke man skulle have lavet et transportsystem, der kræver, at man flytter folk efter den. Man skal flytte transportsystemet til der, hvor folk er.

Finn Andersen

"Hjørnet af Ellekærsvej og Dalumgårds Allé dur ganske enkelt ikke til store busser. Endnu værre er det med busser på Dalumgårds Allé - der er alt for smal (to busser vil næppe kunne mødes) og desuden udstyret med barske bump. Svinget mellem Dalumgårds Allé og Dalumvej bliver også et mareridt for chaufførerne - måske allerværst når de skal til venstre ad Dalumgårds Allé", skriver han i sit facebookopslag.

Annonce
Dalum Hjallese Avis

Line er sprunget ud som bæredygtig blomsterbonde i udkanten af Odense: - Jeg havde egentlig forestillet mig, at folk ville synes, jeg var småtosset

Annonce
Dalum Hjallese Avis

En tatovering hjalp Maria til at bearbejde sorgen over sin dødfødte datter: - Lige så snart, jeg kan mærke nålen på min krop, løser det op for noget

Annonce
Dalum Hjallese Avis

Søren her er en af mændene bag syv nye infotavler i lille landsby

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Dalum Hjallese Avis

Nyt stort byggemarked åbner snart i Odense

Dalum Hjallese Avis

600 var til infomøde om stort boligbyggeri på Dalum Papirfabrik: Nu melder mægleren om pæn interesse for både at leje og købe

Dalum Hjallese Avis

Odense Zoo har mistet en legende: Verdens ældste pingvin er død - men gode, gamle Olde bliver hængende i haven

Dalum Hjallese Avis

Her bliver man aldrig for gammel til at lære at lave et rullefald: Kampkunst-forening har startet seniorhold - alderspræsidenten er 89 år

Dalum Hjallese Avis

Billetsalget til årets H.C. Andersen Festspil er begyndt

Dalum Hjallese Avis

Startdato for Odenses nye busnet er fundet: Nogle ruter tyvstarter og nedlægges før alle andre

Annonce