Annonce
Digeposten

10 facts om Fodbold for hjertet

Fodbold er rigtig godt for hjertet, også selvom man har kæmpet med hjertekarsygdomme. Arkivfoto: Jens Nex
Fodbold for hjertet skal være med til at hjælpe personer med hjertekarsygdomme, diabetes og andre livstilssygdomme tilbage mod en aktiv hverdag, og der er mange grunde til, at det er en god idé
Annonce

Fritid: Fodbold for hjertet er et tilbud til motionister, der har kæmpet med blandt andet hjertekarsygdomme, og som trods det ønsker en aktiv livsstil og et fast holdepunkt.

Tilbuddet er kommet i stand gennem et samarbejde mellem Hjerteforeningen, Dansk Boldspil Union, kommunerne og de lokale klubber, og nedenfor har vi samlet ti facts om Fodbold for hjertet.

1: En halv million danskere er ramt af hjertekar sygdomme, og hvert år dør tusindvis af danskere på grund af sygdommene.

2: Motionsfodbold har et stort potentiale i forhold til fastholdelse af spillerne. Sammenhold, fællesskab og god og varieret træning til alle betyder, at fodbold kan være nøglen til et bedre liv for danskere med livsstilssygdomme.

3: Målet er at få mindst 800 personer med i projektet. I løbet af tre år vil DBU gerne have ti kommuner og 30 lokale klubber med i Fodbold for hjertet.

4: Foruden DBU og Hjerteforeningen, deltager også Institut for Idræt og Biomekanik på SDU i ‘Fodbold For Hjertet’ med en videreudvikling af Fodbold Fitness-konceptet til målgruppen.

5: Fodbold i 12-16 uger i 2 gange 1 time om ugen øger konditallet med 11 procent, hvilket svarer til en 40-50 procents reduktion i risikoen for hjertekar-sygdomme.

6: Fodbold i 12-26 uger i 2 gange1 time om ugen sænker blodtrykket med 11/7 mmHg for 30-75-årige med mildt-til-moderat forhøjet blodtryk, hvilket svarer til succesfuld pillebehandling mod forhøjet blodtryk.

7: Fodbold i 2 gange1 time om ugen i 3-4 måneder øger hjertets funktion, herunder elasticitet, og skaber på 6-12 måneder positive effekter på hjertets struktur og dimensioner.

8: Den bedste evidens vedrørende sundhedseffekter af sport er fundet for fodbold og løb, særligt i forhold til positive hjerte-kredsløbs-effekter og metaboliske effekter, dvs. kroppens drift og omsætning af næringsstoffer.

9: Motionsfodbold er en overraskende effektiv træningsform for 55-70-årige kvinder med prædiabetes, med markante effekter på både kondital, blodtryk, fedtprocent og kolesterol, også for de kvinder der aldrig før har spillet fodbold.

10: Fodbold i 12-26 uger i 2 gange 1 time om ugen sænker fedtmassen med 1,7 kg og niveauet af kolesterol med 0,2 mmol/l, mens muskelmassen stiger med 0,5 kg.

Kilde: DBU

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Digeposten

FC Sydvest lejer Superliga-talenter

Digeposten

Der er fransk på toppen i Danmark

Digeposten

Dacia sænker pris på Dokker og Duster

Digeposten

10 facts om Fodbold for hjertet

Digeposten

Klumme: Kirkegaard og Klippekrabber

Midtsyd

Samlede 50.000 kroner ind til Røde Kors

Annonce