Annonce
Digeposten

Disse tips løfter din sundhed under coronakrisen

Før coronakrisen angav flest danskere "manglende tid" som årsag til, at de ikke prioriterede deres sundhed så højt, som de egentlig gerne ville. Efter coronakrisen angiver flere, at de ikke ved, hvordan de kommer i gang. Samtidig er flere motionscentre, idrætsklubber og foreninger helt eller delvist lukkede, så det kan føles svært at opsøge viden. Genrefoto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Flere danskere opgiver de sunde vaner og intentioner under coronakrisen. Læs her, hvor du oplagt kan sætte ind.
Annonce

De fleste ved, at det er vigtigt at prioritere motion, søvn og ordentlig kost.

Men mange har tabt pusten under coronakrisen. Det viser en ny rundspørge, PFA har foretaget blandt 4500 danskere.

- Her svarer folk, at de er lige så motiverede for at passe på deres sundhed, men at færre reelt får gjort noget ved det nu, siger Rikke Bay Haaber, der er sundhedschef i PFA.

Undersøgelsen viser, at cirka 90 procent af danskerne gerne vil styrke deres sundhed. Tallet er uændret efter pandemien.

Til gengæld får færre lagt handling bag ordene, viser tallene. Og flere nævner som barriere, at de ikke ved, hvordan de skal komme i gang.

- Det er forståeligt, fordi vores krop behandler pandemien som en krise. Og når man bruger sit mentale beredskab på det, har man typisk mindre overskud til en masse andre ting, siger Rikke Bay Haaber.

Annonce

Drop de store ambitioner

Tag i stedet ét skridt ad gangen, råder Maja Holm, der er adfærdskonsulent i Bevæg dig for Livet, som er et samarbejde mellem DGI og DIF.

- Udfordringen er velkendt og har endda sit eget begreb - intentionskløft - fordi der kan være langt fra ord til handling. Så tag det i små bidder, siger hun.

Hvis man vælger 20 uoverskuelige mål, ender man ofte med at gøre ingenting.


Det er forståeligt, fordi vores krop behandler pandemien som en krise. Og når man bruger sit mentale beredskab på det, har man typisk mindre overskud til en masse andre ting.

Rikke Bay Haaber, sundhedschef i PFA


Så drop ambitionen om, at du både skal være en hjemmearbejdende blæksprutte, lave grøntsagslasagne til familien og begynde at løbe tre gange om ugen.

- Hvis man i stedet vælger ét mindre og realistisk mål, får man nogle succesoplevelser, som giver lyst til at bygge mere på og fortsætte, siger Maja Holm.

Find struktur og nye muligheder

En udfordring ved coronakrisen og hjemmearbejde er, at mange af hverdagens strukturer forsvinder.

Man behøver ikke længere stå op på faste tidspunkter, gå i seng på faste tidspunkter, smøre madpakke eller transportere sig fra A til B.

Men prøv at fastholde de strukturer, som handler om søvn, motion og kost. Gå i seng som normalt, smør madpakke, og køb ind som normalt.

Det kan være, at køleskabet frister med snacks og overspringshandlinger. Men du bestemmer selv, hvad du handler ind og putter i køleskabet.

Hvis du plejer at gå til stationen - eller cykle på job - så fasthold den vane. Men i stedet for at tage på job, tager du en runde, hvor du ender hjemme.

Kig på, hvad den sparede pendlertid giver af nye muligheder. Det kan være, at du pludselig har 45 minutter ekstra inden kontortid om morgenen.

Det kan være, at du vil gå 30 minutter om dagen, så du både får motion, sollys og frisk luft.

Læg herefter en plan for, hvordan det lykkes.

- Hav næste dags plan klar, inden du går i seng. Vil du gå en tur inden arbejde, eller har du et hul i frokostpausen? Det tankeeksperiment gør det lettere at komme fra tanke til handling næste dag, siger Maja Holm.

På den måde opstår et element af forpligtelse, fordi du har sagt det højt eller lavet en aftale.

Det kan også være, at du skriver det ind i din kalender eller sætter telefonen til at give dig en påmindelse.

- I bund og grund kan de færreste mennesker lide at skuffe en aftale. Derfor er den slags forpligtelser positive, siger Maja Holm.

Annonce

Vær sammen om aftalerne

Endnu stærkere bliver aftalen, hvis den indgås med andre.

Så aftal med ægtefællen eller en ven, at I går til fyraften. Eller aftal med kollegerne, at kaffepausen foregår som walk and talk.

- Alle erfaringer peger på, at der er kortere fra ord til handling, når vi har en social forpligtelse, siger Maja Holm.

Planlæg også forud, når det gælder kosten.

De fleste har måske oplevet, at køleskabet lokker ekstra, når man arbejder hjemme.

Så sørg for at snitte de grøntsager - eller gøre den mad klar - du vil spise til frokost dagen efter, råder Rikke Bay Haaber.

- Det svære ved hjemmearbejde er, at man selv står for al strukturen. Der er ingen normer omkring snacks og spisetider, ingen kolleger, som spørger, om man vil med til frokost - og ingen salatbar forrest i kantinen, siger hun.

/ritzau fokus/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Digeposten

Diamantbryllup

Annonce
Forsiden netop nu
Digeposten

Nyt menighedsråd på plads

Digeposten

Julestemningen blev bragt ud i byen

Annonce