Annonce
Digeposten

Dugfriske erfaringer: Flere kommuner skaber lokal crowdfunding

Smilene var brede i Lemvig i sommers, da man præsenterede det nye crowdfundingprojekt med opbakning fra en stribe lokale sponsorer. Projektet nydt god opbakning siden startskuddet til projektet, som har sikret lokale iværksættere sparring og økonomisk opbakning. Arkivfoto: Morten Stricker
Flere kommuner har allerede kastet sig over crowdfunding - men fremgangsmåderne er forskellige. I Lemvig satte man tidligere på sommeren en lignende idé i søen, men på en anden måde end i Tønder.
Annonce

TØNDER/LEMVIG: At crowdfunding via Tønder Erhvervsråd nu bliver en mulighed for nystartede, lokale virksomheder i Tønder Kommune, er ikke en helt ny idé.

I Lemvig Kommune kom et lignende initiativ tidligere i 2020 på banen. Platformen er den samme, og initiativet drives helt som i Tønder af virksomheden Boomerang. Det hele blev i Lemvig sat i gang i juni måned, og modtagelsen har været god. Det forklarer udviklingschef Lars Klemensen fra Lemvig Kommune, som administrerer platformen.

- Det har helt klart virket. Vi kan se, at det er beskedne mennesker, vi har med at gøre herude - men omvendt kan den her platform give dem noget relevant til deres virksomhed og idé. Folk går jo og spørger sig selv, om deres idé er god nok, til at man kan gå ud med det. Her er netop en mulighed for at få prøvet ideen af - og det er gået rigtig godt, forklarer han.


Det har helt klart virket. Vi kan se, at det er beskedne mennesker, vi har med at gøre herude - men omvendt kan den her platform give dem noget relevant til deres virksomhed og idé.

Lars Klemensen


Annonce

Startkapital

I Lemvig er det gået så godt, at alle hidtidige deltagere har fået et hjælpende hånd på økonomien og markedsføringen. Men der er også forskelle på tiltaget i Lemvig og det, der er på vej i Tønder. Navnlig, at lokale sponsorer i Lemvig har sørget for, at de håbefulde iværksættere kan få ekstra startkapital, forklarer Lars Klemensen.

Netop startkapitalen er en forskel. I Lemvig kunne man i juni sætte det nye tiltag i gang med en solid startkapital, som de lokale iværksættere får del i. Pengene kommer fra lokale virksomheder, som alt i alt har bidraget med 400.000 kroner, mens Mediehuset Lemvig har stillet markedsføring for 100.000 kroner på højkant.

Formatet er, at de lokale virksomheder støtter iværksætterne med et beløb svarende til det, de har fået ind via bestillingerne på crowdfunding-platformen. Det har sat fart på tingene, forklarer Lars Klemensen:

- Det har krævet lidt benarbejde, men det er klart, at det bliver nemmere, når iværksætterne kun skal finde halvdelen af pengene selv. Det er en god gulerod at have foran et projekt som dette, siger Lars Klemensen og tilføjer:

- Det går stærkt, hvis du får nogle lokale virksomheder til at bakke op om det, og der har vi i hvert fald været så heldige her i Lemvig, at de lokale virksomheder er virkelig dygtige til at støtte op om hinanden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Digeposten

Diamantbryllup

Annonce
Forsiden netop nu
Digeposten

Nyt menighedsråd på plads

Annonce