Annonce
Digeposten

Fords familiefræser

Ford Focus ST er lige så rummelig som den er hurtig. Foto. Jens Eilertsen
Ford Focus ST stationcar 2.3 EcoBoost 280 HK med seks manuelle gear til 522.000 kroner er både stor og sjov.
Annonce

Racer: I forbindelse med testen af Ford Focus ST stationcar 2.3 EcoBoost 280 HK med seks manuelle gear får jeg et gys. Ikke fra den hule brummen, som fylder kabinen, så snart der er trykket på startknappen, ikke fra den hurtige reaktion, der er på selv det mindste speedertryk, ikke fra de styrekorrigeringer, som er nødvendige, når der accelereres kraftigt fra nul, og ikke fra turen på den tyske motorvej, hvor nålen i speedometret lystigt passerer 200 km/t og først begynder at tabe fart, når der køres 230 km/t. Topfarten er elektronisk begrænset ved 250.


Jeg sidder med mine 190 centimeter godt på bagsædet, og min kæmpekuffert kan ligge på langs i det enorme bagagerum. Med en sådan kabine og sådan et bagagerum er der vist ingen, som har brug for en Mondeo.

Motorjournalisten


Nej det, der får mig til at gyse, er videnen om, at forgængeren kunne erhverves med 350 hk. Godt nok er testbilen omgængelig ved almindelig kørsel, men den er helt forbudt for børn, når der trædes på speederen, og jeg kan slet ikke forestille mig, hvordan det er at lægge 70 hk oven i de sprudlende 280, som ligger under testbilens hjelm.

Annonce

Sammenlignet med BMW

Hele Ford Focus serien får roser for køreegenskaber - en motorjournalist har endda sammenlignet Focus-køreegenskaberne med dem, man oplever hos selveste BMW. Det skete, da Focus blev Årets Bil i 2019.

Ford Focus blev kåret som Årets Bil i 2019 foran Peugeot 508. Foto: Jens Eilertsen

Derfor er det ikke en overraskelse, at testbilen er en fornøjelse at køre, og at den håndterer de mange kræfter på ypperligste vis. Uanset om det drejer sig om højfartkørsel i Tyskland i stærk vind eller i de snævre kurver på en dansk sidevej.

Men som det meste andet sjove i denne verden - så koster det at køre ST. Jeg kører kun 9,7 km/l, og på min økotur når jeg 12,9 km/l. Jeg gisper ved tanken om, hvad det koster at køre i versionen med 350 hk.

Annonce

Ypperlig plads

Ford Focus ST er meget andet end en racer. Bilen har en kabine, som er til topkarakter hele vejen igennem. Materialerne er bløde og allergivenlige, designet er lige som det skal være og pladsforholdene er et godt stykke over middel. Jeg sidder med mine 190 centimeter godt på bagsædet, og min kæmpekuffert kan ligge på langs i det enorme bagagerum. Med en sådan kabine og sådan et bagagerum er der vist ingen, som har brug for en Mondeo.

Alt er bare så lækkert og indbydende i kabinen. Foto: Jens Eilertsen

Alt sidder rigtigt i Focus og skærmen er blandt de bedste. Mit eneste brok går på tripcomputeren. Den har kun plads til fire oplysninger - men det er så til gengæld føreren selv, som vælger hvilke fire, han eller hun vil have frem i det lille display bag rattet. Øko-sider og ur til start/stop mangler - den slags beskæftiger man sig ikke med i en bil med 280 hk. Til gengæld er der online opdateringer i navi og masser af anden teknologi.

Annonce

Meget ekstraudstyr

Testbilen koster 522.000 kroner og det virker som et knaldtilbud (der betales yderligere 22.000 kroner for automatik) - til jeg læser udstyrslisten. Meget af testbilens udstyr ikke er med i prisen. Det er ikke i orden, at der skal betales ekstra for adaptiv fartpilot, sikkerhedsudstyr og nøglefri betjening. Mere forventeligt er det, at de 19 tommer superfælge, som bare løfter bilens look, og det lækre B&O musikanlæg er ekstraudstyr. Ford har i skrivende stund lukket ned for deres prisliste, så jeg kan ikke regne bilens pris med ekstraudstyr ud, men den ender et eller andet sted i nabolaget til 700.000 kroner.

I crashtesten scorede Focus i 2019 96 og 87 procent i voksen- og børnesikkerhed. Det er storartet - det samme kan man ikke sige om en teknisk garanti på kun to år.

Ford Focus ST

HK: 280 5500 omdr

Nm: 420 ved 3000 omdr.

0-100 km/t: 5,8 sek

Topfart: 250 km/t

Forbrug: 12,2 km/l

CO2: 172 g/km

Godt: Kabine oplevelse plads

Skidt: Garanti

BEDØMMELSE

Pris/udstyr: 3

Plads/fleksibilitet: 5

Sikkerhed: 4

Design: 4

Forbrug: 2

Præstationer: 5

Førerplads: 5

Garanti: 2

Oplevelse: 5

I alt 35

ÅRETS BEDSTE

Hyundai i10 38 Mini Cooper SE 38

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Digeposten

Lav flotte græskar på Postgaarden

Digeposten

Foredrag på kirkemusikskolen

Digeposten

FC Sydvest lejer Superliga-talenter

Digeposten

Der er fransk på toppen i Danmark

Digeposten

Dacia sænker pris på Dokker og Duster

Digeposten

10 facts om Fodbold for hjertet

Annonce