Annonce
Digeposten

Macarn byder på smagen af eksklusivitet

Jan og Camilla Kruse Hansen har på få år skabt en scucces med det økologiske sodavandsfirma Macarn. Foto: Martin Wilde

Hemmeligheden er egentlig ikke nogen hemmelighed. Det handler om at lave sodavand, som man gjorde det i gamle dage. Det er blevet en succes for Skærbæk-firmaet Macarn.

Annonce

Skærbæk: Der var engang, hvor der landet over lå den ene lokale sodavandsfabrik efter den anden. De er næsten alle forsvundet i kampen mod de store internationale kæmper som Pepsi, Coca Cola og enkelte større danske mærker.

I Skærbæk er ægteparret Camilla og Jan Kruse Hansen gået den modsatte vej. For tre år siden grundlagde Jan Kruse Hansen firmaet Macarn, efter at have arbejdet i fødevarebranchen i 20 år.

- Jeg startede sodavandsproduktionen, fordi jeg fik en opfordring fra Irma. Jeg havde arvejdet sammen med dem om import af dressinger. Da det blev en succes, besluttede jeg at smide importen af dressinger og koncentrere mig om sodavand. Efterhånden er vi blevet de små sodavandseksperter, fortæller Jan Kruse Hansen.

Først lå firmaet Macarn i Jan og Camilla Kruse Hansens hjem, men efter et halvt år var det nødvendigt med mere plads, og når man i dag kommer på besøg i hallerne på Søndervang, så er de fyldt med sodavand. Økologisk sodavand. Både egne produkter og importerede fra Frankrig.

Det er sodavand, som man ville lave dem hjemme i køkkenet.

Camilla Kruse Hansen

Macarn

Firmanavnet Macarn er skotsk og betyder "søn af Arne."Jan Kruse Hansens nu afdøde far hed Arne.

Annonce

Kvalitet

Det kan godt lade sig gøre at starte en produktion af danske sodavand. Og få succes. Hvis man vel at mærke sørger for at producere kvalitet.

- Saftindholdet i vores sodavand er vandvittigt højt. Der er cirka fem procent saft i en Tuborg Squash og cirka seks procent i en Nicoline. I vores appelsinvand er der 20 procent saft. Det er markant mere end i de andre, siger Jan Kruse Hansen:

- Samtidig har vi så få ingredienser som muligt. Appelsinsaft, vand, rørsukker og kulsyre. Hvis man ikke har så meget saft i, skal der reguleres med tilsætningsstoffer. Det er der ikke i vores sodavand, forklarer Jan Kruse Hansen.

- Det er sodavand, som man ville lave dem hjemme i køkkenet, tilføjer Camilla Kruse Hansen.

Annonce

Barer og bedre butikker

Macarn har især fået succes med at afsætte firmaets økologiske sodavand til restauranter og barer samt til specialforretninger og supermarkeder, der er kendt for at føre mere eksklusive varer, som den sjællandske kæde Irma.

- Kokke og andre, der går meget op i mad, ville heller ikke drømme om at tilsætte kalvearoma til kalvestegen. Derfor har vi gjort sådan, som man forventer en sodavand er lavet, siger Jan Kruse Hansen.

Macarns sodavand sælges typisk i specielle flasker på 25 eller 66 cl. og med skruelåg. Retfærdigvis skal det tilføjes, at Macarn også fremstiller en serie sodavand i 1½ liter flasker, som sælges i eksempelvis Kvickly og SuperBrugsen.

Annonce

Idéerne bobler

Sodavandene udvikles i Skærbæk, men selve produktionen sker andet sted i Danmark på to udvalgte tapperier, hvor der produceres efter Jan Kruse Hansens egne opskrifter. Han bobler næsten over med idéer. Senest har firmaet bragt en rose lemonade på markedet. En sodavand fremstillet på saften af roser - og sorte gulerødder - for at stabilisere farven, når der ikke anvendes kunstige tilsætningsstoffer.

- Min force og forbandelse er, at jeg aldrig er tilfreds. Jeg jagter hele tiden at gøre det endnu bedre, siger Jan Kruse Hansen.

Noget tyder, på at han foreløbig har ramt rigtigt. For nyligt kunne de to køre hjem fra en økologisk messe i Herning med en guldmedalje, og sidste weekend deltog parret på en fødevaremesse i Forum i København, hvor den nye rose lemonade blev præsenteret

- Vi har helt udsolgt, der kommer først nye leverancer om halvanden uge. Den bliver stor til sommer. Den kan drikkes enten for sig selv eller sammen med gin, siger Camilla Kruse Hansen.

Annonce

God vin, godt øl, gode sodavand

Netop sodavand, der bruges i drinks, er blevet et stort marked for Macarn. Mange af firmaets vand egner sig godt til gin og til drinks med andre typer spiritus.

- Vi kommer med i ginbarerne til dette års Smukfest. Dér er det svært at komme ind, så vi er lidt stolte, siger Camilla Kruse Hansen.

De to håber også at den bølge med god vin og siden godt øl, der de seneste årtier er skyllet ind over landet og dets restauranter, nu også vil medføre efterspørgsel på kvalitetssodavand.

- Restauranter, som som tager maden seriøst, skal også levere kvalitet når det gælder drikkevarer. Derfor er vi interessante, for det kan vi bidrage med, siger Jan Kruse Hansen.

Annonce

Kvalitet frem for kvantitet

Hidtil har Jan Kruse Hansen brugt meget tid på at udvikle varesortimentet. Nu skal kendskabet til produkterne udvides, så de økologiske sodavand kan komme til salg endnu flere steder. Det bliver Camilla Kruse Hansens job. Hun er uddannet cand. merc. i projektledelse og marketing, hvad hun også har arbejdet med, indtil hun i marts begyndte på fuld tid - eller mere - i hendes og husbondens firma. Opgaven bliver først og fremmest at komme ud til flere restauranter og caféer.

- Dér efterspørges ofte økologi og rene produkter. Og her kan folk lidt at få det, de betaler for, siger Jan Kruse Hansen.

- Ambitionerne er mere at levere kvalitet end at blive store, slår Camilla Kruse Hansen fast, og hentyder til, at firmaets strategi mest retter sig mod restauranter og specialbutikker, og mindre mod supermarkedskæder.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Digeposten

Sommerkoncerterne er på plads

Annonce