Annonce
Egtved Posten

Klumme: Fokus på trafikken

Jan Lundsgaard. Klummeskribent på Egtved Posten. Foto: Christina Møgelvang Mosegaard

Ågård: For nylig så jeg en undersøgelse der viste, at brug af mobiltelefon under kørsel stadig er en udfordring. På trods af, at Folketinget netop har hævet straffen for den forseelse. Skal vi have mere oplysning?

I Tyskland har de en super kampagne langs motorvejene. Et billede af en bilist med mobil i den ene hånd, cola i den anden og blikket ud af sideruden. Teksten er ”Hvem kører?” (frit oversat). Den fanger i hvert fald mit øje og giver stof til eftertanke. Jeg møder ofte bilister, der sidder med mobilen foran sig. Kørende på motorvejen i yderbanen, og med varierende hastighed. Tænk hvis bilen foran bremser. Så har vi et uheld, som med en smule omtanke kan undgås.

Hvorfor laver ellers fornuftige mennesker handlinger, der er hovedløse? Er straffen for lav? Jeg har et forslag. Lad straffen ved beviselig overtrædelse være den samme, som ved spirituskørsel. Betinget frakendelse af kørekortet og ny køreprøve; det er jeg overbevist om vil have effekt. Ikke alle vil være begejstrede. Mange bilister kan ikke se problemet, hvis vi taler om det. Undersøgelser viser desværre, at den manglende opmærksomhed koster både liv og lemmer. Så det kan kun gå for langsomt med tiltag, der retter op på forholdene.

Annonce

På mine køreture kører trafikken ofte langsomt. Én bilist, der er længe om at komme op i fart eller kører 10 – 15 kilometer i timen under den tilladte hastighed, kan lynhurtigt skabe en prop. Og være årsag til overhalinger og utilfredshed fra medbilisterne. Alle har lov til at vælge sin hastighed, men det må ikke være til gene for de øvrige bilister.

Nogle gange oplever jeg at køre bag en langsom bil, som jeg overhaler. Når jeg er kommet forbi, ser jeg bilen følge min hastighed. Så hvad skete der lige? Jeg er sikker på, at mange ikke har fokus på egen hastighed og kører den som er tilladt. Skal vi da det?

Ifølge politiet, skal alle bilister medvirke til, at trafikken afvikles hurtigt og sikkert. Begge dele er svært, når nogle få ikke har øje for helheden. Nogle har svært ved at trykke på speederen, når de kører ud af et kryds. Bekymring for brændstofforbruget eller CO2-regnskabet er et par årsager. Det holder bare ikke, når man er en del af et stort maskineri – trafikken. Så er hver enkelt nødt til at have blikket rettet bagud og se på køen af ventende biler, der skal med fremad.

Går det langsomt, er der risiko for ”rødkørsel”. Et begreb, der beskriver bilister, der ignorerer både det gule og det røde lys, for at komme med i slipstrømmen på bilerne foran. Dermed er de både til ulempe og fare for den tværgående eller ventende trafik, der har fået grønt lys. Igen er det konsekvenserne, der udebliver. Kontrol og et ”smæk over fingrene” fra politi og domstolene vil helt sikkert gøre en positiv forskel. Det støder min retsfølelse, at bevidste lovovertrædelser – der tilmed er farlige – ikke bliver straffet.

Jeg har kørt bil i mange år, og mange kilometer på både danske og udenlandske veje. Det bekræfter min antagelse, at det primært er vores trafikkultur, der trænger til at blive ændret. Hvad venter vi så på? Erfaringerne viser, at ved gentagne kampagner kan vi ændre holdninger og adfærd. I min ungdom var spirituskørsel en smule helteagtig. I dag er det totalt NoGo og uacceptabelt. Det samme vil ske over nogle år, hvis myndighederne gentager budskabet om at opføre sig opmærksomt i trafikken. At vi som bilister skal holde fokus; både inde i bilen og udenfor.

Jeg har helt bevidst udeladt både cykler og fodgængere. Men det samme gælder her – at holde fokus. Måske er det en af vores største udfordringer i disse år. At være opmærksom på ét sted – der hvor jeg er og hvad jeg gør lige nu. Mange af os sidder side om side i sofaen, med hver sin mobil eller tablet. Og glemmer at holde fokus på, hvad der sker omkring os.

Jeg har forsøgt at holde fokus på overskriften. Om det er lykkedes, må du som læser bedømme. God tirsdag.

Annonce
Annonce
Egtved Posten

Det kostede en formand, men nu gennemføres omstridt valg: 'Det kom totalt bag på os, at der ikke var flere kandidater i første omgang'

Annonce
Annonce
Egtved Posten

Rørte virksomhedsejere modtog pris: - Vi er så heldige at have vind i alle sejl i øjeblikket

Annonce
Forsiden netop nu
Egtved Posten

Julen er hjerternes tid, og julehjælpen er nær for de som har brug for den

Egtved Posten

Mindeord: Palle ville så gerne nå at blive 100 år, men sådan skulle det ikke gå

Egtved Posten

Klumme: Ligestilling

Egtved Posten

Kendt ansigt blandt mange er nu en del af byens handlende: Christian er specialist i sport hos Sportigan

Egtved Posten

Butikker arrangerer amerikansk lotteri for kunderne

Egtved Posten

Meget fin dame besøger tøjbutik: Hun er mest grøn og meget naturlig

Egtved Posten

Navne: 25 års jubilæum i Lego Koncernen

Egtved Posten

Klumme: Hvor skal vi bo – by eller land?

Egtved Posten

Der bliver heller ikke juleoptog i år: - Men vi skal nok sørge for masser af julestemning alligevel

Egtved Posten

Her på skolen går de klædt som i gamle dage: Elever og ansatte fejrer, at det er 300 år, siden byen fik sin skole

Egtved Posten

Butikker arrangerer amerikansk lotteri for kunderne

Egtved Posten

Få overblikket her: De er ude, de er inde, og de er nye - og så mange stemmer fik de

Egtved Posten

Klumme: Fokus på trafikken

Egtved Posten

Lynge nyder sin nye tilværelse i De gamles hjem: - Jeg har endda tid til at lave mad, inden min kone kommer hjem

Egtved Posten

Søren Peschardt er indstillet til Dannebrogordenens Ridderkors

Egtved Posten

Mød dine lokale kandidater: Henrik Sandholm (K)

Egtved Posten

Mød dine lokale kandidater: Morten Skovlund

Egtved Posten

Mød dine lokale kandidater: Gitte Frederiksen (V)

Egtved Posten

Byrådsmedlem efter tv-indslag: Cykelstier er ikke overflødige - heller ikke i landområderne

Egtved Posten

Derfor mister Vester Nebel sin eneste selvstændige bager: - Jeg har i en periode haft en arbejdsdag på 17 timer, og det holder ingen jo til

Egtved Posten

Mød dine lokale kandidater: Lars Schmidt (V)

Annonce