Annonce
Egtved Posten

På café i en smart bybil for Mokkaens skyld

Mokka-e er en bil med mange flotte detaljer. Foto: Flemming Larsen
Der er tale om en smart bybil - med streg under det sidste ord, for der er ikke mange kilometer i Opel Mokka-e. Og så gjorde tallene i instrumenthuset mig også nervøs.

Motor: Jeg har det med biler som med kvinder: Jeg falder gerne for dem, der skiller sig lidt ud fra mængden. Og derfor faldt jeg da også for Opels nye elbil, Mokka-e.

Testbilen var tofarvet i en grøn pangfarve og med sort tag, og med en skinne i chrom til at skille de to farver ad. En smart detalje, hvorimod jeg fint kunne have undværet striben i sort fem centimeter over bilens dørpanel.

Designet står ellers knivskarpt med mange friske deltalje: Mokka-e er også den første bil med Opels nye front-grill, der rydder op i modellens ansigt, nemlig ved at indramme lygter og logo i et vandret element, der gør bilen visuelt bredere.

Annonce

Fysiske knapper

I kabinen er livsstilsbilen udstyret med sæder, der er gode at sidde i, og så er jeg så gammel, at jeg godt kan lide fysiske knapper til blandt andet klimaanlægget.

På rattet finder man knapperne til de funktioner, man bruger mest, som for eksempel stemmestyring, når man skal ringe op til en af sine kontakter, og bilens fartpilot og fartbegrænser.

Når man tager plads i Mokka-e oplever man også at der er tale om en rap livsstilsbil. Foto: Flemming Larsen

Opel Mokka-e, 100 kW (136 hk) Ultimate

Motor (for): 100 kW

Samlet ydelse: 136 hk

Samlet max. moment: 260 Nm

Batterikapacitet: 50 kWh

Rækkevidde: 324 kilometer

Ladehastighed, indbygget lader: 11kW (3 faser/16 A, nul til 100 procent, fem timer

Ladehastighed, hurtig lader: 100 kW, nul til 80 procent, 30 minutter

Tophastighed: 150 km/t

Acceleration: 0 til 100 km/t, 9 sekunder

Køreklar vægt: 1523 kilo

Totalvægt: 2015 kilo

Anhængervægt m/u bremser: 0 kilo/ 0 kilo

Bagagerum: 310 liter/1105 liter

Pris: Mokka-e fås fra 229.990 kroner, pris på testbil inklusive udstyr, 282.990 kroner

Annonce

Gode køreegenskaber

Selv om jeg lige skulle vænne mig til modellens faste undervogn, synes jeg køreegenskaberne i Mokka-e er gode: Bilimportøren har gjort meget ud af køreegenskaberne, og at der er fokus på retningsstabilitet.

Det digitale cockpit i testbilen lever jeg også fint med, ligesom Opel også skal have ros for modellens nye Pure Panel, der spejler formen på bilens nye front grill og indrammer de to skærme på henholdsvis 10 og 12 tommer, der huser infotainmentsystemet.

Det er sjældent, at jeg har fået så mange blikke som da jeg kørte i Mokka-e. Det så jeg som et positiv tegn på, at jeg er ung med de unge. Foto: Flemming Larsen

Ifølge Opel er formålet at samle al information ét sted og koge de viste informationer under kørslen ned til det essentielle – fokus skal være på at køre bil. Pure Panel er standard på to af de i alt fire udstyrsniveauer.

Så selv om jeg fra en kollega måtte høre, at modellen var lidt for "frisk fyrs"-agtig, og man ikke må være meget mere end 19 år for at køre Mokka-e, altså café-barn, faldt jeg alligevel for den den smarte livsstilsbil.

Men... For der er alligevel et stort men: Mokka-e vil hjemme hos os kun kunne opnå status som bil nummer to - vi kører simpelthen for mange kilometer til, at vi vil stille os tilfreds med rækkevidden.

Størrelsen på bagagerummet passer også til livsstilsbilen. Foto: Flemming Larsen
Annonce

Udfordret

Mokka-e har samme drivlinje som for eksempel Peugeot e-208. Batteriet, der er på 50 kWh kan lades med op til brugbare 100 kW i lynlader, 30 minutter, og 11 kW i hjemmelader, fem timer, mens rækkevidden i testbilen er på godt 300 kilometer.

Og det er her vores veje må skilles: Selv om Opel Mokka-e langt fra den eneste elbil, der prioriterer charme over rækkevidde, er det ikke godt nok til at opfylde mit behov. Og selv om jeg på ingen måder udfordrede modellen, rakte batteriet kun til godt og vel 240 kilometer.

Det der irriterede mig mest var dog tallene, rækkevidden i procent og kilometer, i instrumenthuset: To gange i rap med forskellige køremønstre viste tallene det samme - 50 procent på batteriet og 70 kilometer tilbage i rækkevide. De tal passer i min verden ikke sammen, når bilen ifølge WLTP-normen er 324 kilometer på en fuld opladning.

Men... Jeg havde en sjov uge sammen med Mokka-e, så længe jeg kun skulle køre småture eller skulle på café.

Andre livsstilsbiler, jeg også synes er sjove, er Fiat 500-e og især Mini Cooper SE.


Annonce
Egtved Posten

Dødsfald: Ernst er gået bort

Annonce
Egtved Posten

Planer for stort besøgscenter ved Egtvedpigens Grav droppet: Nu vil styregruppe have nye idéer på banen

Annonce
Egtved Posten

Ny udvalgsformand om elevflugt fra lille skole: 'Der skal handles nu, ellers dør skolen bare en stille død'

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Egtved Posten

Lille skole er ramt af elevflugt, og lukning truer: 'Det her er alvorligt, og vi er nødt til at handle nu'

Egtved Posten

Klumme: Rimelighed i fællesskabet

Egtved Posten

Nissen med den gule fører-hue vandt fotokonkurrencen

Egtved Posten

På café i en smart bybil for Mokkaens skyld

Egtved Posten

Jane og Brian modtog i december Årets Skulderklap i Vorbasse

Egtved Posten

Konferencecenter måtte afskedige godt hver femte medarbejder: Et år senere er medarbejdertallet tilbage på niveau

Annonce