Annonce
Feltet ved PostNord Danmark Rundt kæmpede sig op ad Refsgårdvej under en af tredje etapes bakkespurter. Her er landskabet så kuperet med små "bjerge" og dybe dale. Til forveksling skulle man nærmest tro, at man befandt sig i de franske alper. Foto: Mette Mørk
Egtved Posten

PostNord Danmark Rundt passerede Egtved-egnen, og på ingen tid blomstrede livet i by og på land

Tredje etape af PostNord Danmark Rundt lagde i går vejen forbi Egtved-egnen. I byen gav børn og ældre den for fulde makroner, og i Egtveds egne alper var både julemand og en kvinde i pink på spil.
  • Bakkespurt15
  • PostDK01
    - Jeg vil gerne vinde den grønne trøje, når jeg bliver stor, lød det fra Emil Holm (forrest til venstre) der sammen med sin kammerat og børnehaven Børnehjørnet er taget til Butikstorvet i Egtved for at fejre, at cykelløbet PostNord Danmark Rundt kører gennem byen. Kammeraten ved siden af, Emil Wulf, har også fuldstændig styr på, hvad det hele handler om. - Jeg eeelsker Magnus Cort, og jeg cykler også selv. Jeg har en cykel med rumraketter på, siger han med begejstring i stemmen. Sammen har børnene netop fremført en cykelsang for byens ældre. Foto: Mette Mørk
  • Bakkespurt02
    Magnus Cort kørte torsdag i den grønne pointtrøje, som han lige nu er rangeret som nummer to til at have. Magnus Sheffield og Cort har begge 16 point, men den unge amerikaner fører løbet i øjeblikket, og derfor kørte han i den blå førertrøje på tredje etape af PostNord Danmark Rundt. Foto: Christina Møgelvang Mosegaard
  • Bakkespurt03
    Også julemanden havde fundet vej til dagens etape og fulgte med via mobilen. Foto: Mette Mørk
  • Bakkespurt04
    Annette Mørck fra Odense har været bidt af cykelløb i mange år og havde samlet autografer fra starten i Otterup i sin hat. - Vi er interesseret i dansk kulturarv og det fungerer bare rigtig godt sammen med cykelløb, fortalte hun fra toppen af Refsgårdvej. Hun har selv cyklet en del i området og synes, det er helt fantastisk. Foto: Mette Mørk
  • PostDK03
    Tanja Skipper var en blandt tre kvinder, der på PostNord Danmark Rundt's motionisthold cyklede hele kongeetapen, før det professionelle cykelfelt indtog vejene. - Det er fjerde år, jeg cykler Kongeetapen, og det er bare fedt. I dag er jeg spændt på at skulle ud og cykle på grusvej. Det er anderledes end de andre år. I værste fald kan man risikere at vælte. Men det bedste ved turen er helt klart det sociale og sammenholdet. Det der med, at vi alle er kommet til målstregen, er bare noget helt specielt, fortalte hun. Foto: Mette Mørk
  • PostDK06
    - Cyklen har ellers altid været mit transportmiddel, men for nogle år siden fik jeg en blodprop, hvilket gik ud over mit syn, og det endte jo med, at jeg kom til at køre ind i folk. Så jeg måtte stoppe med at cykle. I stedet begyndte jeg at løbe i Nørreskoven ved Vejle. Så var der ikke så mange at støde ind i, lyder det fra Elin Sørensen, der i dag er beboer på Plejecenter Hejlskov. Hun fortæller videre, at hun nyder at være en del af det liv som i dag har summet i byen. Foto: Mette Mørk
  • PostDK05
    Havde det ikke været for Bent Skov, ville der formentligt ikke findes et PostNord motionshold i dag. Han er nemlig "bagmanden" bag initiativet, som i 2016 toppede med godt 1000 medlemmer.- Førhen var jeg ansat hos Dansk Cykelunion,. Det var i den tid, jeg startede initiativet op. Og det er virkelig noget, jeg er stolt af. Jeg har så været væk i nogle år, men er nu tilbage. Den her dag, hvor vi cykler Kongeetapen er bare noget helt særligt. Dog er det anderledes i år, hvor vi ikke slutter af i Vejle, og det synes jeg faktisk er lidt ærgerligt, og jeg tror faktisk det er medvirkende til, at vi er noget færre i deltagerantal i år end ellers, fortæller Bent Skov. I år deltog omkring 100 motionscyklister i PostNord Danmark Rundt's motionistcykelløb. Senest var der omkring 350. Han roser samtidig cykelklubben Team Egtved for deres engagement hver eneste gang cykelløbet passerer Egtved-egnen. Foto: Mette Mørk
  • Bakkespurt12
    Geraint Thomas (tv) der blev nummer tre i den samlede stilling ved dette års Tour de France, sad sammen med sit hold i front af feltet, da de kom op ad bakken ved Refsgårde. Lige bag ham ses hans holdkammerat Magnus Sheffield, der på dagens etape kørte i den blå førertrøje. Foto: Christina Møgelvang Mosegaard