Annonce
Elbobladet

100.000 kroner til ny kampagne: Tag trygt til Fredericia med dankortet

Det skal været trygt at handle i Fredericia efter genåbningen i butikslivet i dag mandag 1. marts. Men byen skulle også gerne vælges af mange - frem for andre byer. Derfor afsætter byrådets økonomiudvalg 100.000 kroner til en ny oplysningskampagne. Foto: Ludvig Dittmann
Kommune vil oplyse om, at handelslivet bare har ligget og ventet på genåbning. En sikker genåbning, vel at mærke.

Fredericia: For at bakke op om handelen beslutter byrådets økonomiudvalg i dag at skyde 100.000 kroner ind i en oplysningskampagne.

Den skal løbe henover foråret og informere borgere - og gerne kunder udefra også - om genåbninger i butikslivet.

Kampagnen, der laves sammen med Business Fredericia og Fredericia Shopping, retter sig ifølge borgmesteren både mod Fredericias egne, men som sagt også mod folk i andre kommuner, som alt andet lige ret gerne må hives til byen.

For eksempel hvis de er vant til at handle i storcentre, som ikke er omfattet genåbningen her 1. marts.

- Coronakrisen har stillet Fredericia i en sårbar position, hvor detailhandel og restaurationsliv er udfordret, skriver kommunen, Business Fredericia og Fredericia Shopping i en pressemeddelelse:

- Med den forestående genåbning er der behov for at sætte fokus på, at Fredericia fortsat er en aktiv og levende handelsby, hvor det er trygt at handle, og hvor shoppingturen er en god oplevelse for hele familien.

Annonce

Hvad med caféerne?

Men, understreger direktør for Business Fredericia, Kristian Bendix Drejer:

- Så håber jeg på, at der meget snart bliver åbnet op for det øvrige serviceerhvervsliv, så vi igen kan få et rigtigt byliv med restauranter og caféer.

De må nemlig heller ikke fylde kopper med kaffe og glas med fadøl eller stege burgere og blande salater til de forårssultne bygængere.


Online shopping er fremtiden, uanset om man vil erkende det eller ej. De butikker som overlever, bliver dem som forstår, at tilpasse sig markedet, i stedet for at hænge ved i gamle vaner.

Jesper Agermose Hansen, på Fredericia Dagblads side på Facebook, i anledning af genåbningen af butikker i dag


Udover kampagnen, ny skiltning om corona-adfærd og håndsprit i butikkerne har gågaderne også fået nye klistermærker på fliserne, der skal guide folk sikkert rundt.


En by uden fysiske butikker er kedelig. Mandag bliver en stor dag.

Henrik Eriksen, på Fredericia Dagblads side på Facebook, i anledning af genåbningen af butikker i dag


Derudover har politiet oplyst Fredericia Kommune om, at det "forebyggende vil være synlige i gadebilledet og opfordre til god afstand, så vi undgår forsamlinger".

Hvad gælder egentlig fra i dag?

Forretninger på under 5000 kvadratmeter kan fra 1. marts igen slå dørene op for andet end klik & afhent.

Der gælder dog en række krav for, hvor mange der må komme ind ad gangen, og det skal der skiltes med og holdes opsyn med.

Rent teknisk betyder adgangskravene, at butikker under 2000 m2 skal kunne godtgøre, at der er 10 m2 fri plads pr. kunde.

For butikker mellem 2000 og 5000 m2 er kravet 20 m2.

For de helt store – Ikea, andre møbelhuse, autoforhandlere og byggemarkeder for eksempel – er kravet tidsbestilling, hvis man vil lægge sine indkøbe her, og 250 m2 frit areal pr. kunde.

Butikkerne står på spring for at genåbne mandag. Men der er mange regler at overholde. Foto: Ludvig Dittmann
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Et øjeblik: Se - en dukselilje

Annonce