Annonce
Elbobladet

Baghjulstræk og vinterkørsel kan være en farlig cocktail

Mange vil opleve, at det er sværere at styre en baghjulstrukket end en forhjulstrukket bil i glat vinterføre.Foto: Ingimage.com
Baghjulstræk er sjovere og mere sportsligt, siger tilhængerne – men vintervejret med baghjulstræk kan være lige sjovt nok!
Annonce

Når bilens motor begynder at få rigtig mange hestekræfter, så placerer producenten ofte trækkræften på baghjulene. Det reducerer vægtforskydningen ved accelerationer og giver bedre vejgreb og sjovere, mere sportslig kørsel, hvilket mange entusiaster gerne fremhæver – cirka samtidig med, at de pointerer, at alle racerbiler har baghjulstræk.

Baghjulstræk er som hovedregel sjovere, men den sjove kørsel kan blive lige festlig nok, når vejene er sneet til eller isglatte. Her er fremkommelighed og vejgreb ikke specielt stærke egenskaber ved baghjulstræk. De senere år har bilproducenter med træk på baghjulene udviklet ESC og ESP-systemer, traction control og mange andre hjælpemidler, som registrerer udskridninger og hjælper bilisten sikkert på vej, ikke mindst i topmodellerne. Men navnlig i ældre, baghjulstrukne bilmodeller kan det være svære at tøjle kombinationen af baghjulstræk og vintervejr. Især, hvis man ikke tøjler de ekstra hestekræfter, der ofte følger med en baghjulstrukket bil.

Har du baghjulstræk, så er vinterdæk et must – det er det for alle biltyper, men navnlig de baghjulstrukne har godt af den ekstra støtte, det kan give. Vær til gengæld varsom med at følge det ’gode råd’ om at fylde noget tungt i bagagerummet, så du får ekstra vægt på baghjulene og dermed står bedre fast – den ekstra vægt forøger bremselængden og kan forskubbe bilens balance.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Elbobladet

Baby-salmesang i Trinitatis Kirke

Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

Din vin kan være sminket med kemi

Elbobladet

Giv haven et eksotisk pift

Elbobladet

Opel sætter strøm til Vivaro

Annonce