Annonce
Elbobladet

Bilforhandler opfandt sin helt egen markedsføring: Det kræver sin type at gå egne veje

Her står (fra venstre) Bo Larsen, Mirko Sørensen og Ole Christensen sammen med fem af de foreløbig seks "typer", kampagnen har udstillet rundt om i bybilledet. Foto: Peter Friis Autzen
Fredericias autoriserede Suzuki-forhandler skød for et års tid siden gang i en helt særlig kampagne, der rykkede markedsføringen ud på p-pladser og andre steder i den virkelige verden.
Annonce

Fredericia: Et glimt i øjet og måske endda et lidt fjoget grin. Det - og en stor kuffert med udklædningstøj - er hovedingredienserne i en markedsføringskampagne, Fredericias Suzuki-forhandler har haft gang i hele året.

Kampagnen har afstedkommet en del reaktioner i butikken på Vesterballevej i Snoghøj, hvor Henrik Christensen Fredericia A/S holder til. Det fortæller forhandler og indehaver Ole Christensen, der for et års tid siden satte gang i kampagnen sammen med Bo Larsen fra kommunikationsbureauet Creazion i Middelfart.

- Vi ville lave vores egen kampagne specifikt for butikken i Fredericia. Det skulle være anderledes og gerne med et glimt i øjet. Og så havde Bo den her idé, som vi ret hurtigt slog til på, siger Ole Christensen.

Idéen var at køre udstillingsbiler ud i virkeligheden og stille forskellige papfigurer ved siden af dem. Figurerne skulle vise udvalgte, karikerede arketyper og vise, at der også findes en Suzuki til netop dén type.

Papfigurerne skulle være sjove og afslappede. Og det blev de. Endda i en grad, der ofte har fået folk til at tage selfies sammen med figurerne og bilen.

Vi lavede vores egen kampagne. Og nu ved folk i hvert fald, at der ligger en Suzuki-forhandler her i Fredericia.

Ole Christensen

Annonce

Pænere i sit normale tøj

Men hvem skulle stille op i udklædningstøj og lade sig forevige som de forskellige, overdrevne typer, der var ansigt på kampagnen?

- Jeg skulle ikke selv, siger Ole Christensen og fægter afværgende med armene foran sig.

I stedet spurgte han Mirko Sørensen, der er sælger i den kombinerede Peugeot og Suzuki-forhandler.

- Jeg syntes, at det lød sjovt. Så jeg sagde ja uden rigtig at have brugt tid på at tænke over tingene, siger den 31-årige fredericianer.

Han lod sig klæde ud i dametøj, sparkedragt, racerkøredragt, jagttøj og meget andet. Og der blev grinet igennem under det timelange fotoshoot. Billederne endte som kropsstore papfigurer.

- Siden er jeg blevet genkendt på gaden, hvor folk spørger, om ikke det er mig fra typefigurerne. Og i butikken siger kunderne, at jeg ser pænere ud i mit eget tøj, siger Mirko og ser helt lettet ud.

- Men min kæreste synes, at figurerne er pinlige, tilføjer han og ser næsten ud til, at også dét er en del af fornøjelsen.

Annonce

Måske mere på vej

Papfigurerne, som i virkeligheden er af vejrbestandig aluminium og plastik, har fungeret efter planen.

- Nu ved folk i hvert fald, at der ligger en Suzuki-forhandler i Fredericia, siger Bo Larsen.

Figurerne har været stillet op på flere p-pladser - efter aftale med ejerne. Og også andre steder, hvor de skaber opmærksomhed uden at forstyrre trafikken.

Figurerne er eftertragtede som selfie-baggrund. En enkelt af figurerne har dog tabt hovedet.

- Figuren, hvor Mirko både er en storesøster og en lillebror, har to gange fået begge hovederne brækket af, siger Bo Larsen.

Kampagnen har kørt sideløbende med butikkens øvrige markedsføring siden nytår og er formentlig medvirkende årsag til, at kendskabet til butikken er steget.

- Vi tog en chance ved at gå vores egne veje. Det virkede. Og måske vil vi lave flere figurer fremover, siger Ole Christensen.

En af kampagnens figurer, den med en teenagestoresøster og hendes lillebror, har to gange fået hovederne brækket af. Men derudover har der kun været positive tilbagemeldinger på den usædvanlige kampagne, siger Ole Christensen. Foto: Peter Friis Autzen
Figuerne er udstyret med et stål-skelet, som står fast med en plade ind under udstillingsbilens ene hjul. Det gør, at de ikke velter i vinden. Og alligevel er de til at flytte rundt på, som Mirko Sørensen, Bo Larsen og Ole Christensen her gør. Foto: Peter Friis Autzen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Elbobladet

På den 2. side: Mormors jordbærhimmel

Annonce